vragen over
reisverzekeringen? 055-5400408

Consumentenbond: Luchtvaartmaatschappijen traineren compensatie bij vertraging

Buza roept nederlanders dringend op om mali te verlaten De Consumentenbond hekelt het gedrag van verschillende luchtvaartmaatschappijen, waaronder KLM, Transavia en ArkeFly.

Luchtvaartmaatschappijen proberen op alle mogelijke manieren te voorkomen dat consumenten hun recht kunnen halen op compensatie bij langdurige vertraging.

Recht op compensatie bij vertraging

Luchtvaartpassagiers hebben volgens de Sturgeon-uitspraak van het Europese Hof van Justitie recht op compensatie als ze meer dan drie uur vertraging hebben die niet het gevolg zijn van overmacht. Veel luchtvaartmaatschappijen weigeren gehoor te geven aan deze uitspraak.

Daardoor worden consumenten gedwongen zich te wenden tot de ILT, hun rechtsbijstandverzekeraar, een commercieel claimbureau of de rechter. De Europese Commissie en het Europese Hof gaan dit jaar opnieuw de compensatieregels bij annulering en vertraging bekijken. Tot die tijd gelden de huidige regels die het voor consumenten vrijwel onmogelijk maakt om individueel en rechtstreeks bij een vliegmaatschappij te claimen.

Laagdrempelig loket

Daarom eist de Consumentenbond van staatssecretaris Atsma van Infrastructuur en Milieu dat er een laagdrempelig loket komt voor consumenten waar zij hun recht kunnen halen en afdwingen. Daarmee wordt het recht op compensatie bij langdurige vertraging niet uitsluitend een papieren recht.

De Consumentenbond concludeert dat de luchtvaartsector continu probeert om onder de compensatie voor consumenten uit te komen. Consumenten moeten daardoor alsnog naar de rechter als ze hun compensatie niet krijgen. Daarnaast blijkt uit onderzoek van de Nationale Ombudsman dat de behandeltijd van klachten soms meer dan zes maanden duurt. De Consumentenbond steunt de oproep tot ingrijpen van PvdA-kamerlid Lea Bouwmeester.

Disclaimer: De bovenstaande tekst is met zorg samengesteld. Toch kunnen wij niet uitsluiten dat er fouten in staan of dat er inmiddels wijzigingen hebben plaatsgevonden (kijk daarom ook naar de datum van het artikel). Er kunnen aan de tekst/premies dan ook geen rechten worden ontleend, die vooral een globaal informerende functie heeft. Wij verzoeken je bij twijfel/vragen altijd eerst contact met ons op te nemen. Daarnaast wijzen wij jou er op dat de algemene voorwaarden en de productvoorwaarden van de verzekeraar bepalend zijn voor vergoedingen en eventuele uitsluitingen. Wij vragen je dan ook om voor dat je een verzekering afsluit eerst de verzekeringsvoorwaarden te lezen. Lees na het afsluiten van de verzekering ook altijd de polis goed door, zodat je kan zien waar je exact voor verzekerd bent en hoe hoog de verzekerde bedragen zijn.

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Reisverzekeringblog.nl is een merk van EXT Internet Consultancy | Postbus 3101 | 7339 ZG | Apeldoorn | KvK 51738872

EXT is een online bemiddelaar in zorg- en schadeverzekeringen particulier - Wij werken op basis van ‘Execution only’ (afsluiten zonder advies) - AFM vergunningnr: 12047442 - KiFiD aansluitnummer: 300.017739