vragen over
reisverzekeringen? 055-5400408

Nederlandse hotels kampen met financiële problemen

Reizigers naar peru opgepast: toename gele koorts gevallen Een ruime meerderheid van de Nederlandse hotels ondervindt een krappe liquiditeit of verwacht op korte termijn problemen met de liquiditeit te krijgen.

Uit onderzoek van KPMG onder driehonderd Nederlandse hotels in het drie-, vier- en vijfsterren segment blijkt dat 65% van de hotels op dit moment actie onderneemt om een ruimere kaspositie te creëren.

Besparingen

Om de financiële problemen te verbeteren kiezen de hotels er in het algemeen voor om investeringen en onderhoud uit te stellen, hotelgasten vooruit te laten betalen, debiteurentermijnen strakker te hanteren, meer aandacht te besteden aan omzetverhoging en het personeelsbestand te verkleinen. “De onder druk staande resultaten en de matige liquiditeit zorgen ervoor dat 2012 voor veel hotels een spannend jaar zal worden”, zegt Jos Sweers, partner bij KPMG en verantwoordelijk voor de hotelbranche.

Bezettingsgraad wel gestegen

Uit het onderzoek van KPMG blijkt dat de gemiddelde bezettingsgraad in de Nederlandse hotels vorig jaar licht is gestegen, van 63,6% in 2010 naar 65,2% in 2011. Ook de gemiddelde kamerprijs steeg, van 87 naar 90 euro.

De gemiddelde kameromzet nam toe van 55 euro in 2010 naar 59 euro in 2011. Met name de regio Amsterdam/Schiphol was van invloed op de gemiddelde bezettingsgraad en kamerprijs. Hier nam de gemiddelde bezettingsgraad toe van 73,1% tot 76,9% en steeg de gemiddelde kamerprijs van 123 tot 124 euro.

Driesterren hotels presteren goed

Qua serviceniveau deden met name de driesterren hotels het vorig jaar goed. In dit segment steeg de bezettingsgraad van 60,2% naar 64,8% en nam de gemiddelde kamerprijs toe van 67 naar 76 euro. Sweers: “Als gevolg van de economische crisis zijn gasten meer gaan boeken in het goedkopere driesterren segment.

De totale, gemiddelde opbrengst van een Nederlandse hotelkamer daalde vorig jaar echter fors, van 46.374 euro in 2010 tot 39.694 euro in 2011, een daling van 14%. Deze daling wordt met name veroorzaakt door de afname van het aantal bedrijfstrainingen, congressen en feesten in hotels en de daling van de bestedingen in de restaurants en bars.

Opvallend is verder dat hotels in Noord-Holland, Utrecht en Flevoland beter presteren dan de overige provincies. Zeeland en Limburg scoren licht lager op bezettingsgraad en gemiddelde kamerprijs.

Social media belangrijk

Steeds meer hotels onderkennen het belang van sociale media. Ruim de helft van de hotels heeft op dit moment een medewerker in dienst die zich fulltime en specifiek bezighoudt met sociale media om de gastenbeleving te verbeteren.

Om de gastenbeleving verder te verbeteren vindt bijna 70% van de hotels dat draadloos internet overal voor de hotelgast beschikbaar zou moeten zijn. Ondanks het toenemend belang van de beschikbaarheid van internet, heeft slechts 20% van de hotels een medewerker in dienst die de gasten kan helpen met mogelijke IT-problemen.

Bijna 75% van de onderzochte hotels heeft zich voorgenomen het komend jaar meer boekingen via de eigen website te genereren om zo de hoge kosten van intermediairs, vaak 15 tot 20%, te vermijden.

Disclaimer: De bovenstaande tekst is met zorg samengesteld. Toch kunnen wij niet uitsluiten dat er fouten in staan of dat er inmiddels wijzigingen hebben plaatsgevonden (kijk daarom ook naar de datum van het artikel). Er kunnen aan de tekst/premies dan ook geen rechten worden ontleend, die vooral een globaal informerende functie heeft. Wij verzoeken je bij twijfel/vragen altijd eerst contact met ons op te nemen. Daarnaast wijzen wij jou er op dat de algemene voorwaarden en de productvoorwaarden van de verzekeraar bepalend zijn voor vergoedingen en eventuele uitsluitingen. Wij vragen je dan ook om voor dat je een verzekering afsluit eerst de verzekeringsvoorwaarden te lezen. Lees na het afsluiten van de verzekering ook altijd de polis goed door, zodat je kan zien waar je exact voor verzekerd bent en hoe hoog de verzekerde bedragen zijn.

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Reisverzekeringblog.nl is een merk van EXT Internet Consultancy | Postbus 3101 | 7339 ZG | Apeldoorn | KvK 51738872

EXT is een online bemiddelaar in zorg- en schadeverzekeringen particulier - Wij werken op basis van ‘Execution only’ (afsluiten zonder advies) - AFM vergunningnr: 12047442 - KiFiD aansluitnummer: 300.017739