vragen over
reisverzekeringen? 055-5400408

Reisverzekering: problemen tijdens je vakantie, wat nu?

Reisverzekering: problemen tijdens je vakantie, wat nu?
Reisverzekering: problemen tijdens je vakantie, wat nu?

Eén op de vijf Nederlanders maakt iets vervelends mee op vakantie. Voorbeelden hier van zijn onder andere: ziekte, ongeval, diefstal, geweld of vermissing. In dat soort situaties is het belangrijk dat je kan terugvallen op je reisverzekering.

Noodgevallen in het buitenland

Wanneer je in het buitenland verblijft, loop je meer risico’s op een ongeval of een ziekte dan als je in Nederland blijft. Je krijgt in je vakantieland te maken met een andere cultuur, andere regels en wetten. In sommige landen is het verkeer erg chaotisch en onoverzichtelijk. Er is ook meer kans dat je ziek wordt, zo kan je bijvoorbeeld een darminfectie oplopen door een andere hygiëne.

Telefoonnummers voor noodgevallen

Natuurrampen, ernstige ziekte, politieke onrust, criminaliteit en ongelukken. Als er op reis bepaalde calamiteiten plaatsvinden, moeten reizigers goed weten wat ze moeten doen. Naast dat je weet wie je moet bellen is het belangrijk om telefoonnummers bij je te hebben voor noodgevallen. Denk daarbij aan:

  • telefoonnummer van de alarmcentrale van je reisverzekeraar;
  • telefoonnummer van de ambassade;
  • telefoonnummer van je zorgverzekeraar.

Wanneer je geconfronteerd wordt met ziekte of ongeval in het buitenland, is het raadzaam om direct contact op te nemen met de Alarmcentrale van je reisverzekeraar. Wanneer je geen reisverzekering hebt afgesloten is het goed om je zorgverzekeraar te informeren. Daarnaast moet je altijd je zorgpasje en polisnummer bij de hand hebben voor een snellere afhandeling.

De alarmcentrale is er voor noodgevallen, hulp en advies

Het kan zijn dat je naar het ziekenhuis moet om je te laten behandelen. Wellicht vraag jij je af of dit ziekenhuis wel goed en betrouwbaar is? In dat geval kan je 24 uur per dag overal ter wereld de hulp inroepen van de alarmcentrale van je reisverzekeraar. Zij kunnen je adviseren welk ziekenhuis betrouwbaar is.

Waarom is een reis- en annuleringsverzekering belangrijk bij problemen in het buitenland?

Een reisverzekering biedt dekking voor onverwachte gebeurtenissen die zich tijdens de reis kunnen voordoen. Bijvoorbeeld wanneer je tijdens de vakantie een been breekt en niet met de reguliere vlucht mee terug kunt, dan betaald de reisverzekeraar de alternatieve vlucht. Denk er ook aan dat jouw zorgverzekering niet alle medische kosten in het buitenland dekt, een reisverzekering biedt hier uitkomst.

Een annuleringsverzekering geeft dekking voor eventuele annuleringskosten. Dit zijn kosten als de reis moet worden geannuleerd vanwege een onverwachte gebeurtenis die onder de polisvoorwaarden valt. De annuleringsverzekering loopt ook door tijdens jouw reis. Dus als de reis onverhoopt moet worden afgebroken, krijg je de niet genoten vakantiedagen vergoed. Ook dekken de meeste annuleringspolissen gemiste vakantiedagen (pakketreis) bij een langdurige vertraging bij vertrek naar de vakantiebestemming.

Wat doet de Alarmcentrale bij nood tijdens je vakantie.

Wanneer jij een reisverzekering hebt afgesloten heb je recht op hulpverlening door de Alarmcentrale. Deze is 24-uur per dag en 7 dagen per week bereikbaar. Je kan je verhaal altijd in het Nederlands kwijt. De Alarmcentrale van je reisverzekering helpt jou onder andere in de volgende situaties:

  • de alarmcentrale onderhoudt contact met jou in het buitenland als je ziek wordt;
  • zorgt ervoor dat de familie in Nederland geïnformeerd wordt indien dat noodzakelijk is;
  • geeft een garantstelling af voor de medische kosten van het ziekenhuis in het buitenland;
  • zorgt voor een eventule repatriëring (terughalen naar Nederland);
  • regelt vervoer terug bij het voortijdig afbreken van je vakantie in geval van nood;
  • indien nodig regelen zij psychische hulp in het buitenland.

Controleer vooraf altijd de polisvoorwaarden van je reisverzekering, zodat je niet met hoge kosten wordt geconfronteerd. Bij twijfel kan de alarmcentrale aangeven wat wel en niet vergoed wordt.

Ambassade helpt ook

Heb je geen reisverzekering dan kan je contact opnemen met de ambassade in jouw vakantieland. De mogelijkheden zijn echter beperkt tot specifieke hulp. Zo zal een Ambassade jou geen geld lenen en ook geen ziekenhuisrekening betalen of garant staan voor een betaling.

Een Ambassade kan helpen in het geval van diefstal van een paspoort of andere belangrijke reisdocumenten. Ook kunnen ze advies geven over het overmaken van geld vanuit Nederland, wanneer je creditcard bijvoorbeeld is gestolen. Mocht je in het buitenland in aanraking komen met justitie, neem dan zeker contact op met de Ambassade.

In een aantal gevallen moet je betalen voor de dienstverlening van een Ambassade. Daarom is het raadzaam om eerst de Alarmcentrale van je reisverzekering te informeren.

Op vakantie? Sluit hier een reisverzekering af

Een reisverzekering is nooit overbodig. Zo vergoedt alleen een reisverzekering de kosten voor hulpverlening. Het dekt de kosten voor opsporings- of reddingsacties in het buitenland. Bijvoorbeeld als je tijdens een bergwandeling verdwaalt of gewond raakt. Dit geldt ook voor extra reis- en verblijfskosten als je in het buitenland in het ziekenhuis terecht komt of voortijdig naar huis moet terugkeren na een ongeval of ernstige ziekte. Je begrijpt dat deze de kosten behoorlijk kunnen oplopen. Sluit daarom nu een reisverzekering af.

Kortlopende reisverzekering

Ga je op vakantie en wil je een reisverzekering afsluiten met Europadekking? Dat kan voordelig en het is zo geregeld.

Let op! Ga je vaker per jaar op vakantie? Dan kan een doorlopende reisverzekering voordeliger zijn.


Doorlopende reisverzekering afsluiten

Ga je vaker per jaar op vakantie? Sluit dan hier een doorlopende reisverzekering af. Dat kan voordelig en het is zo geregeld.

Hier kan je zelf eenvoudig een doorlopende reisverzekering van Allianz Global Assistance afsluiten. Je ontvangt de polis direct per e-mail.

Vragen?

Heb je een vraag over reisverzekeringen of heb je andere vragen? Neem dan contact met ons op: Telefoon 055-5400408 of stuur een e-mail: info@reisverzekeringblog.nl

Disclaimer: De bovenstaande tekst is met zorg samengesteld. Toch kunnen wij niet uitsluiten dat er fouten in staan of dat er inmiddels wijzigingen hebben plaatsgevonden (kijk daarom ook naar de datum van het artikel). Er kunnen aan de tekst/premies dan ook geen rechten worden ontleend, die vooral een globaal informerende functie heeft. Wij verzoeken je bij twijfel/vragen altijd eerst contact met ons op te nemen. Daarnaast wijzen wij jou er op dat de algemene voorwaarden en de productvoorwaarden van de verzekeraar bepalend zijn voor vergoedingen en eventuele uitsluitingen. Wij vragen je dan ook om voor dat je een verzekering afsluit eerst de verzekeringsvoorwaarden te lezen. Lees na het afsluiten van de verzekering ook altijd de polis goed door, zodat je kan zien waar je exact voor verzekerd bent en hoe hoog de verzekerde bedragen zijn.

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Reisverzekeringblog.nl is een merk van EXT Internet Consultancy | Postbus 3101 | 7339 ZG | Apeldoorn | KvK 51738872

EXT is een online bemiddelaar in zorg- en schadeverzekeringen particulier - Wij werken op basis van ‘Execution only’ (afsluiten zonder advies) - AFM vergunningnr: 12047442 - KiFiD aansluitnummer: 300.017739