vragen over
reisverzekeringen? 055-5400408

Schade melden bij een reisverzekeraar

Reisverzekeraars hanteren bepaalde richtlijnen voor het melden van een schade. Het is belangrijk om van deze regels op de hoogte te zijn, zodat je ook de schadevergoeding krijgt waar je recht op hebt.

Contact opnemen met de alarmcentrale

In geval van nood neem je contact op met de alarmcentrale van de reisverzekeraar, welke dag en nacht bereikbaar is. Zorg dat jij je polisnummer van je reisverzekering bij de hand hebt. De hulpverleners van de alarmcentrale zijn dan op de hoogte van de situatie en kunnen je advies geven. Zorg daarom altijd dat je het nummer van de alarmcentrale bij de hand hebt. Het telefoonnummer van de alarmcentrale kun je onder andere vinden op de polis van je reisverzekering of op de website van de reisverzekeraar.

Toestemming van de alarmcentrale

Om de kosten van bijvoorbeeld het vervoer per ambulance vergoed te krijgen, heb je toestemming van de alarmcentrale nodig. Dat geldt ook voor zaken als het huren van een vervoermiddel, extra terugreiskosten naar Nederland, vervangen verblijf of ziekenhuisopname langer dan 24 uur. Het is dus essentieel om zo snel mogelijk contact op te nemen met de alarmcentrale van de reisverzekeraar om achteraf niet zelf voor de kosten op te draaien.

Schadeformulier

In geval van schade dien je direct het schadeformulier in te vullen. Bij de meeste reisverzekeraars is dit formulier online verkrijgbaar en kun je deze zelfs online versturen. Het schadeformulier moet volledig en uiteraard naar waarheid worden ingevuld.

Bewijsmateriaal

Probeer altijd aangifte te doen bij de lokale politie en vraag om een kopie van het proces verbaal. Des te meer bewijs, des te gemakkelijker de reisverzekeraar zal uitkeren. Bewaar ook altijd de originele rekeningen van bijvoorbeeld de medische kosten, autohuur of extra reis- en verblijfskosten.

Uitkering

Op basis van het schadeformulier zal de reisverzekeraar beoordelen of de schade vergoed wordt. De reisverzekeraar gaat er vanuit dat je normale voorzichtigheid in acht neemt. Wanneer je bijvoorbeeld je koffers onbeheerd achterlaat en deze worden gestolen, zal de reisverzekeraar ook niet uitkeren.

 

Disclaimer: De bovenstaande tekst is met zorg samengesteld. Toch kunnen wij niet uitsluiten dat er fouten in staan of dat er inmiddels wijzigingen hebben plaatsgevonden (kijk daarom ook naar de datum van het artikel). Er kunnen aan de tekst/premies dan ook geen rechten worden ontleend, die vooral een globaal informerende functie heeft. Wij verzoeken je bij twijfel/vragen altijd eerst contact met ons op te nemen. Daarnaast wijzen wij jou er op dat de algemene voorwaarden en de productvoorwaarden van de verzekeraar bepalend zijn voor vergoedingen en eventuele uitsluitingen. Wij vragen je dan ook om voor dat je een verzekering afsluit eerst de verzekeringsvoorwaarden te lezen. Lees na het afsluiten van de verzekering ook altijd de polis goed door, zodat je kan zien waar je exact voor verzekerd bent en hoe hoog de verzekerde bedragen zijn.

Er is één reactie

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Reisverzekeringblog.nl is een merk van EXT Internet Consultancy | Postbus 3101 | 7339 ZG | Apeldoorn | KvK 51738872

EXT is een online bemiddelaar in zorg- en schadeverzekeringen particulier - Wij werken op basis van ‘Execution only’ (afsluiten zonder advies) - AFM vergunningnr: 12047442 - KiFiD aansluitnummer: 300.017739