vragen over
reisverzekeringen? 055-5400408

SOS International: Vakantietips voor een onbezorgde reis

SOSlogo

Vakantietips voor een onbezorgde reis

De zomervakantie staat voor de deur en Nederland gaat weer massaal op reis. Zo kan je van een heerlijke vakantie genieten.

Als er toch iets mis gaat kun je 24 uur per dag bij SOS International terecht voor hulp en advies. De medewerkers van de alarmcentrale zitten dag en nacht voor je klaar. Ze kunnen je niet alleen weer op weg helpen, ze weten ook veel over het voorkomen van vervelende situaties op vakantie.  SOS International heeft daarom een aantal nuttige tips voor je op een rijtje gezet.

Denk aan passen, betaalmiddelen en documenten

  • Neem de pasjes van je reis- en zorgverzekering mee, zodat je de juiste gegevens bij de hand hebt als je de alarmcentrale moeten bellen.
  • Denk ook aan de Europese zorgpas, de EHIC kaart (European Health Insurance Card). Met de EHIC heb je recht op noodzakelijke medische zorg tijdens een tijdelijk verblijf in het buitenland. De EHIC is alleen geldig in landen die vallen binnen de EEG (dit zijn de EU, Noorwegen, IJsland en Liechtenstein) Zwitserland, Macedonië en Australië. De EHIC vervangt het E-111 formulier en heeft als doel de procedure met betrekking tot het verkrijgen van medische hulp voor Nederlandse verzekerden in het buitenland en de afwikkeling rondom de verleende hulp voor buitenlandse zorgverleners te vergemakkelijken. Heb je nog geen EHIC kaart? Vraag deze dan aan bij je zorgverzekeraar.
  • Neem altijd een credit card mee op vakantie. Als SOS International bijvoorbeeld een vervangende auto voor je moeten huren, moet je als klant in het bezit zijn van een credit card. Zonder credit card krijg je geen huurauto mee.
  • Bewaar geld, reisdocumenten en betaalpassen niet op één plek.
  • Maak een kopie van je verschillende pasjes en reisdocumenten. Of maak er een scan van en zet het op een USB stick of sla het op in de cloud.
  • Controleer of je paspoort nog geldig is. Voor sommige landen moet je paspoort langer geldig zijn dan de duur van je reis.
  • Sla het telefoonnummer van je alarmcentrale op in je mobiele telefoon

Controleer je verzekeringen

  • Controleer de dekking van je zorgverzekering. Vaak ben je met alleen een zorgverzekering niet voldoende verzekerd voor medische hulp in het buitenland. Zeker als door je alarmcentrale (medisch) vervoer terug naar huis moet worden geregeld.
  • Sluit daarom een reisverzekering af met geneeskundige kosten! Dan ben je goed verzekerd mocht je bijvoorbeeld in een buitenlands ziekenhuis komen te liggen waarvan de kosten veel hoger zijn dan in Nederland of als de alarmcentrale je moet gaan repatriëren.
  • Controleer of je voor je vakantiebestemming Europa- of werelddekking nodig hebt.
  • Let op bij bijzondere sporten als duiken, raften en parachutespringen. Die zijn niet standaard meeverzekerd op de reisverkering. Dus ga je op vakantie zo’n bijzondere sport doen sluit hiervoor dan extra dekking af.
  • Heb je een doorlopende reisverzekering? Check deze dan. Het kan zijn dat je situatie is veranderd en je je verzekering hierop moet aanpassen
  • Ga je met de auto op vakantie? Vergeet dan niet om het autohulppakket op de reisverzekering af te sluiten. Bij pech in het buitenland is het niet vanzelfsprekend dat zaken als een vervangende auto, extra overnachtingskosten of het transport van de auto naar Nederland gedekt zijn op de autoverzekering. Een reisverzekering inclusief autohulp dekt dit soort kosten wel.

Vergeet niet je medicijnen en medische gegevens

  • Gebruik je medicijnen, stop ze dan in je handbagage
  • Neem voldoende medicatie mee en/of een reserverecept
  • Neem je medicijnenpaspoort mee
  • Of gebruik de SOS International INFO Tag.

SOS op reis app

  • Download de gratis SOS op Reis app. Met deze app heb je direct toegang tot alle relevante noodnummers, je verzekeringsgegevens én de alarmnummers in ruim 200 landen. Ook de gegevens van ambassades en consulaten zijn via de app in een handomdraai te vinden. Uiteraard is het eveneens mogelijk direct contact te leggen met de alarmcentrale van je verzekeringsmaatschappij. Downloaden van de SOS op Reis is gratis en kan via iTunes of de Android Marketplace.
  • Heb je de SOS op Reis app op je telefoon? Dan kun je ook gebruik maken van het zogenaamde SMARTmelden. Je geeft dan digitaal je hulpvraag door aan je alarmcentrale. Wij ontvangen dan je locatie en je gegevens en in plaats van dat je ons moet bellen, nemen wij contact met jou op waarbij we al je relevante gegevens bij de hand hebben.

Tips voor onderweg

  • Als je strandt met de auto zorg dan dat je weet waar je gestrand bent. Met de juiste locatie kan SOS International snel hulp op pad sturen. Of je gebruikt het SMARTmelden in de SOS op Reis app. Je locatiegegevens worden dan standaard meegestuurd met je digitale melding.
  • Op de snelweg in Frankrijk moet je altijd eerst hulp inschakelen via de praatpaal. Wij mogen pas wat doen nadat de Franse hulpdienst is geweest.
  • Ga je op vakantie met caravan of camper controleer dan voor vertrek de bandenspanning. De banden kunnen door het lange stilstaan plat worden of er kunnen scheurtjes in komen waardoor je een klapband kunt krijgen.
  • In sommige landen is het verboden de flitspaalsignalering in je navigatiesysteem aan te hebben staan. Hiervoor kun je een hoge boet krijgen. Zet deze signalering dus uit!
  • Neem als het enigszins kan een reserveband mee. Als je ’s avonds of in het weekend strandt met een kapotte band is het niet mogelijk een band te regelen via de hulpdienst. De bandencentra zijn ook dicht. Snel een nieuwe band regelen zit er dan even niet in.
  • Kom je stil te staan langs de snelweg? Stap dan altijd uit aan de bijrijderskant en ga achter de vangrail staan. Zorg bovendien voor voldoende reflecterende hesjes. Deze zijn verplicht!

Video vakantietips voor een onbezorgde reis

Bekijk de video van SOS International hieronder:

[youtube]https://youtu.be/rRc6pxjnsRw[/youtube]

Tot slot

Mocht je hulp van de alarmcentrale nodig hebben, neem dan zo snel mogelijk contact op. SOS International is 24 uur per dag bereikbaar. Hoe eerder zij op de hoogte zijn van de situatie hoe beter ze kunnen helpen!

Een fijne en onbezorgde vakantie gewenst!

 

Disclaimer: De bovenstaande tekst is met zorg samengesteld. Toch kunnen wij niet uitsluiten dat er fouten in staan of dat er inmiddels wijzigingen hebben plaatsgevonden (kijk daarom ook naar de datum van het artikel). Er kunnen aan de tekst/premies dan ook geen rechten worden ontleend, die vooral een globaal informerende functie heeft. Wij verzoeken je bij twijfel/vragen altijd eerst contact met ons op te nemen. Daarnaast wijzen wij jou er op dat de algemene voorwaarden en de productvoorwaarden van de verzekeraar bepalend zijn voor vergoedingen en eventuele uitsluitingen. Wij vragen je dan ook om voor dat je een verzekering afsluit eerst de verzekeringsvoorwaarden te lezen. Lees na het afsluiten van de verzekering ook altijd de polis goed door, zodat je kan zien waar je exact voor verzekerd bent en hoe hoog de verzekerde bedragen zijn.

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Reisverzekeringblog.nl is een merk van EXT Internet Consultancy | Postbus 3101 | 7339 ZG | Apeldoorn | KvK 51738872

EXT is een online bemiddelaar in zorg- en schadeverzekeringen particulier - Wij werken op basis van ‘Execution only’ (afsluiten zonder advies) - AFM vergunningnr: 12047442 - KiFiD aansluitnummer: 300.017739