vragen over
reisverzekeringen? 055-5400408

Stakingen in de luchtvaart: waar hebben passagiers recht op?

Stakingen in de luchtvaart: waar hebben passagiers recht op?

Stakingen in de luchtvaart: waar hebben passagiers recht op?

Duits grondpersoneel, Franse verkeersleiders en Spaanse piloten die staken zorgen voor veel overlast. Ook reizigers vanuit Nederland worden hierdoor gedupeerd, bijvoorbeeld omdat je daardoor later op vakantie moet gaan.

Is je vlucht door een staking vertraagd of geannuleerd? Dan heb je meestal recht op compensatie en verzorging. In veel gevallen moet de luchtvaartmaatschappij jou ook een schadevergoeding betalen die kan oplopen tot € 600,- per passagier. Lees hier wat de rechten van vliegtuigpassagiers zijn.

Overmacht of niet?

Een luchtvaartmaatschappij hoeft bij overmacht, naast vergoeding van het ticket, géén verdere financiële vergoeding te geven. Er is sprake van overmacht als er zich een staking voordoet die gevolgen heeft voor de uitvoering van vluchten. Niet bij elke staking is sprake van overmacht. Er zijn stakingen waarbij je wel recht kunt hebben op een verdere financiële vergoeding. Zoals een vooraf aangekondigde staking van het eigen personeel van de luchtvaartmaatschappij, denk daarbij aan de 30 dagen staking van de piloten van Iberia.

Annulering van je vlucht, waar heb je recht op?

Bij annulering van je vlucht, heb je recht op:

  • verzorging, variërend van eten en drinken tot een slaapplaats;
  • vervoer tussen de luchthaven en de geboden slaapplaats (in geval van een hotel);
  • twee telefoongesprekken of fax- of emailberichten;
  • alternatieve vlucht bij eerstvolgende mogelijkheid, of;
  • omboeking van het ticket naar een latere datum, of;
  • vergoeding van het niet gebruikte deel van het ticket door de luchtvaartmaatschappij.

Heb ik bij annulering ook recht op een vergoeding?

De luchtvaartmaatschappij moet meestal een vergoeding betalen als je vlucht geannuleerd wordt. De hoogte van de vergoeding is afhankelijk van de afstand die je vliegt. Krijg je een andere vlucht aangeboden? Dan hangt het er ook vanaf hoe veel later je aankomt. Hieronder staan de vergoedingsregels:

  • 250 euro per passagier voor alle vluchten tot en met 1.500 kilometer. Kom je minder dan twee uur later aan op je eindbestemming? Dan mag de luchtvaartmaatschappij deze vergoeding halveren.
  • 400 euro per passagier voor alle vluchten binnen de EU van meer dan 1.500 km. En voor vluchten van of naar een land buiten de EU die tussen de 1.500 en de 3.500 kilometer zijn. Kom je minder dan drie uur later aan op je eindbestemming? Dan mag de luchtvaartmaatschappij deze vergoeding halveren.
  • 600 euro per passagier voor alle vluchten van of naar een land buiten de EU van meer dan 3.500 kilometer. Kom je minder dan vier uur later aan op je eindbestemming? Dan mag de luchtvaartmaatschappij deze vergoeding halveren.

Wanneer krijg ik geen vergoeding?

De luchtvaartmaatschappij hoeft jou niet altijd een vergoeding te geven bij annulering van je vlucht. Dit is het geval als uw vlucht wordt geannuleerd vanwege overmacht. Oftewel: de luchtvaartmaatschappij kan niets doen aan de oorzaak van de annulering. Bijvoorbeeld als je vlucht wordt geannuleerd vanwege een orkaan, dichte mist of hevige sneeuwval.

Ook als de luchtvaartmaatschappij je op tijd informeert over de annulering, heb je geen recht op een vergoeding. De regels staan hieronder:

  • De luchtvaartmaatschappij informeert je minimaal twee weken van te voren over de annulering;
  • De luchtvaartmaatschappij informeert je tussen 2 weken en 7 werkdagen voor je vertrek. Je krijgt een andere vlucht aangeboden op dezelfde dag. Deze vlucht vertrekt niet eerder dan 2 uur voor de geplande tijd van uw eerste vlucht. En komt niet later dan 4 uur na de geplande tijd aan;
  • De luchtvaartmaatschappij informeert je minder dan 7 werkdagen voor je vertrek. Je krijgt een andere vlucht aangeboden op dezelfde dag. Deze vlucht vertrekt niet eerder dan 1 uur voor de geplande tijd van uw eerste vlucht. En komt niet later dan 2 uur na de geplande tijd aan.

Vertraging van je vlucht, waar heb je recht op?

Indien je vlucht vertraagd is, kan je aanspraak maken op:

  • verzorging, variërend van eten en drinken tot een slaapplaats;
  • vervoer tussen de luchthaven en de geboden slaapplaats (in geval van een hotel);
  • twee telefoongesprekken of fax- of e-mailberichten;

Dit geldt niet voor elke vertraging. De volgende vertragingen komen hiervoor in aanmerking:

  • Een vertraging van twee uur of meer voor alle vluchten van 1.500 km of
    minder.
  • Een vertraging van drie uur of meer voor alle vluchten binnen de Europese Unie van meer dan 1.500 km en voor alle andere vluchten tussen 1.500 en 3.500 km.
  • Een vertraging van vier uur of meer voor alle vluchten die niet onder de vorige punten vallen.

Alléén wanneer je vlucht langer dan vijf uur vertraagd is, heb je naast de drie eerstgenoemde punten óók recht op:

  • alternatieve vlucht bij eerstvolgende mogelijkheid, of;
  • omboeking van het ticket naar een latere datum, of;
  • vergoeding van het niet gebruikte deel van het ticket door de luchtvaartmaatschappij.

Heb ik bij vertraging ook recht op een vergoeding?

Kom je door de vertraging drie uur of later aan op je eindbestemming? Dan heb je recht op een vergoeding. Dat heeft het Europese Hof van Justitie bepaald. Hoe hoog de vergoeding is, is afhankelijk van de afstand die je vliegt. Hieronder lees je waar je recht op hebt:

  • 250 euro per passagier voor alle vluchten tot en met 1.500 kilometer;
  • 400 euro per passagier voor alle vluchten binnen de Europese Unie van meer dan 1.500 km. En voor vluchten van of naar een land buiten de Europese Unie die tussen 1.500 en 3.500 km lang zijn.
  • 600 euro per passagier voor alle vluchten van of naar een land buiten de Europese Unie van meer dan 3.500 km. Kom je minder dan vier uur later aan op je eindbestemming? Dan mag de luchtvaartmaatschappij je 300 euro betalen.

Annuleringsverzekering geeft ook vergoeding bij vertraging

Wat veel reizigers niet weten is dat een annuleringsverzekering van de Europeesche, Allianz Global Assistance en Unigarant, ook een vergoeding geeft bij vertraagd vertrek naar je reisbestemming.

Dat geldt niet alleen voor een vertraging bij vertrek maar ook bij een vertraagde aankomst op je vakantiebestemming.

Houd er rekening mee dat als je alleen een ticket hebt geboekt je niet in aanmerking komt voor een vergoeding op je annuleringsverzekering!

De vergoeding geldt normaal gesproken alleen als je een pakketreis hebt geboekt en verzekerd, dus vlucht + verblijf. Check de voorwaarden van je verzekering dus goed!

Meer informatie: Vertraging van je vlucht? Een annuleringsverzekering geeft een vergoeding

Hoe te handelen?

Heb je een vliegticket geboekt? Dan kan je het beste contact opnemen met je luchtvaartmaatschappij. Die zal je informeren over de mogelijkheden. Heb je een pakketreis geboekt via een reisorganisatie? Neem dan contact op met jouw reisorganisator. Deze zal je helpen bij het afwikkelen van uw schadeclaim. Heb je een annuleringsverzekering? Neem dan contact op met je verzekeraar.

Disclaimer: De bovenstaande tekst is met zorg samengesteld. Toch kunnen wij niet uitsluiten dat er fouten in staan of dat er inmiddels wijzigingen hebben plaatsgevonden (kijk daarom ook naar de datum van het artikel). Er kunnen aan de tekst/premies dan ook geen rechten worden ontleend, die vooral een globaal informerende functie heeft. Wij verzoeken je bij twijfel/vragen altijd eerst contact met ons op te nemen. Daarnaast wijzen wij jou er op dat de algemene voorwaarden en de productvoorwaarden van de verzekeraar bepalend zijn voor vergoedingen en eventuele uitsluitingen. Wij vragen je dan ook om voor dat je een verzekering afsluit eerst de verzekeringsvoorwaarden te lezen. Lees na het afsluiten van de verzekering ook altijd de polis goed door, zodat je kan zien waar je exact voor verzekerd bent en hoe hoog de verzekerde bedragen zijn.

Er zijn 6 reacties

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Reisverzekeringblog.nl is een merk van EXT Internet Consultancy | Postbus 3101 | 7339 ZG | Apeldoorn | KvK 51738872

EXT is een online bemiddelaar in zorg- en schadeverzekeringen particulier - Wij werken op basis van ‘Execution only’ (afsluiten zonder advies) - AFM vergunningnr: 12047442 - KiFiD aansluitnummer: 300.017739