vragen over
reisverzekeringen? 055-5400408

'Reisbureaus op sterven na dood'

Consumentenbond blij met betere rechten voor luchtvaartpassagiers

 – Column –

De traditionele reisbureaus gaan uit het straatbeeld verdwijnen. Het is een achterhaald concept. Reisagenten zijn niet is staat om in te spelen op marktontwikkelingen, zo blijkt uit de uitkomst van meerdere onderzoeken.

Deze week kwam professor Herman Mensink met de conclusies van zijn onderzoek voor de ANVR. Mensink is somber gestemd over de toekomst van reisbureaus. ‘Hij verwacht zelfs een grote ‘shake out’ , omdat veel bedrijven de ernst van de situatie niet inzien, niet inspelen op de veranderingen en dus over de kop zullen gaan’ zo liet hij aan BNR Nieuwsradio weten.

Een eerder onderzoek van de Academie voor Toerisme in Breda liet dezelfde geluiden horen: “Reisbureaus gaan totaal niet mee met hun tijd en lopen dus enorm achter. Ze doen niet aan sociale media, kennen hun klanten niet en denken te weinig aan de toekomst.”

Internet

De komst van internet heeft reisbranche flink op de kop gezet. Het gevolg van een totaal ander consumentengedrag. Een reis uitzoeken of samenstellen kan de consument op zijn smartphone of tablet pc zelf wel. Daar hebben ze geen reisbureau (meer) voor nodig. De ‘doe het zelf klant’ heeft al voor meerdere revoluties gezorgd. Zo zagen we de assurantietussenpersoon langzaam uit de winkelstraten verdwijnen, net zoals de fotowinkels en de videotheken.

Ook de traditionele reisagent zal verdwijnen, dat is slechts nog een kwestie van tijd. Jarenlang werden reizen verkocht aan klanten die een reisbureau binnen kwamen wandelen. Dat ging vanzelf, dus veel interesse in hun klanten hadden ze niet. Inmiddels blijft diezelfde klant thuis en boekt zijn reis op internet. Ook de traditionele verdienmodellen bestaan niet meer. Er is veel concurrentie bijgekomen van de zogenaamde ‘affiliaties’ op internet. Partijen die de toch alle lage marges verder onder druk zetten.

Doelgroepen

Natuurlijk zal er nog wel ruimte blijven voor nichespelers. Partijen die in staat zijn om bepaalde doelgroepen aan te spreken. Bijvoorbeeld de oudere reiziger die zowel tijd als geld heeft. Echter de nieuwe internetgeneratie weet amper wat een reisbureau is. Deze groep is vooral grillig en vinden hun eigen weg in de wereld van vakanties en reizen. Veel informatie staat op internet en is gratis. Waarom zou ik dan betalen voor een reisadvies? Een terechte vraag.

Willen reisagenten nog een rol spelen in de snel veranderende reismarkt dan zal men echt toegevoegde waarde moeten bieden. En zelfs dan zal het moeilijk worden om daar een redelijk belegde boterham aan te verdienen.

Disclaimer: De bovenstaande tekst is met zorg samengesteld. Toch kunnen wij niet uitsluiten dat er fouten in staan of dat er inmiddels wijzigingen hebben plaatsgevonden (kijk daarom ook naar de datum van het artikel). Er kunnen aan de tekst/premies dan ook geen rechten worden ontleend, die vooral een globaal informerende functie heeft. Wij verzoeken je bij twijfel/vragen altijd eerst contact met ons op te nemen. Daarnaast wijzen wij jou er op dat de algemene voorwaarden en de productvoorwaarden van de verzekeraar bepalend zijn voor vergoedingen en eventuele uitsluitingen. Wij vragen je dan ook om voor dat je een verzekering afsluit eerst de verzekeringsvoorwaarden te lezen. Lees na het afsluiten van de verzekering ook altijd de polis goed door, zodat je kan zien waar je exact voor verzekerd bent en hoe hoog de verzekerde bedragen zijn.

Er zijn 6 reacties

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Reisverzekeringblog.nl is een merk van EXT Internet Consultancy | Postbus 3101 | 7339 ZG | Apeldoorn | KvK 51738872

EXT is een online bemiddelaar in zorg- en schadeverzekeringen particulier - Wij werken op basis van ‘Execution only’ (afsluiten zonder advies) - AFM vergunningnr: 12047442 - KiFiD aansluitnummer: 300.017739