vragen over
reisverzekeringen? 055-5400408
  • Europeesche verzekeringen
  • Unigarant
  • Allianz
  • OOM verzekeringen

Vergelijk

Vergelijk premies, dekkingen en voorwaarden van reisverzekeringen.

lees verder

Bespaar

Lees onze tips om premie op je reisverzekering te besparen.

lees verder

Advies

Waar moet je op letten bij het afsluiten van een reisverzekering?

lees verder

Consumentenbond vraagt NMa hotelprijzen te onderzoeken

Er is zo weinig verschil tussen de online prijzen van hotels bij boekingssites dat de Consumentenbond de Nederlandse Mededingingsautoriteit (NMa) vraagt dit te onderzoeken.

Uit onderzoek van de Consumentenbond blijkt dat de prijzen van 5 verschillende hotels in Amsterdam in 83% van de gevallen (praktisch) gelijk was, in Berlijn 67% en in Brussel 65%. Omdat boekingssites een grote rol spelen bij de keuze van consumenten is het belangrijk dat deze markt goed werkt.

Hotelboeking websites oorzaak prijsverhogingen

Online ontlopen de prijzen elkaar nauwelijks, maar telefonisch reserveren blijkt een op de vier keer wel voordeel op te leveren, zo blijkt uit een onderzoek van de Consumentenbond. In een enkel geval levert een telefonische boeking zelfs een korting van 86 euro op. Boekingssites verplichten hotels, volgens Koninklijk Horeca Nederland (KHN), op hun eigen sites geen lagere prijzen te tonen dan die op de boekingssite. Consumenten betalen volgens KHN 30% teveel, omdat de sites door de commissies op de boekingen prijsverhogend werken.

Zelf hotel boeken voordeliger

De Consumentenbond heeft de prijzen van 16 hotels (5 in Amsterdam, 6 in Berlijn en 5 in Brussel) vergeleken, bij het hotel zelf en bij 13 boekingssites. Ook is elk hotel gebeld met de vraag hoeveel een kamer kost op bepaalde data. Voor consumenten geldt dat bij gelijke prijzen het slimmer is direct bij het hotel zelf te boeken. De kans op een betere kamer is dan groter. Vooral bij hotels die geen onderdeel zijn van een keten kan het lonen om telefonisch te boeken, de kans is groot dat ze dan wel lagere prijs aanbieden.

Brief aan de NMa

In een brief aan de NMa, schrijft de Consumentenbond het volgende:

“De Consumentenbond heeft onderzoek gedaan naar de online en offline boekingsmarkt voor hotelovernachtingen. Middels deze brief willen wij de NMa informeren over ons onderzoek. In het onderzoek zijn ons praktijken opgevallen, die een negatief effect op de mededinging lijken te hebben. Wij menen dat dit aanleiding zou kunnen zijn voor de NMa om deze markt nader te onderzoeken.

In de Reisgids van mei/ juni, staat een test naar hotelboekingssites. Voor het onderzoek/ artikel verwijs ik u naar de bijlage. Opvallende uitkomst is dat de hotelprijzen online weinig verschillen tussen de boekingssites en de sites van de hotels, maar dat in één op de vier keer het voordeliger is om telefonisch te boeken. Dit lijkt het gevolg te zijn van de strikte voorwaarden die boekingssites hanteren voor hotels. De prijs op de hotelsite mag niet lager zijn dan bij de boekingssite.

Hoewel de hoteliers vrijwillig de overeenkomst(en) met de individuele boekingssites aangaan, lijkt het erop dat er toch een collectief negatief (prijsopdrijvend) effect is op de mededinging, doordat alle grote boekingssites de strikte voorwaarden hanteren met betrekking tot de prijsstelling van het hotel op de website van het hotel. Consumenten zijn hier de dupe van en betalen te veel voor een hotelkamer.

Gelet op de grote rol van boekingssites in de keuze van consumenten voor een hotel – alsmede de aankomende vakantieperiode – menen wij dat een nader onderzoek van de NMa -danwel specifieke aandacht van de NMa door ‘advocacy’ activiteiten- de mededinging op deze markt ten goede zal komen. Vanzelfsprekend zijn wij gaarne bereid ons verzoek nader aan u toe te lichten.”

 

Disclaimer: De bovenstaande tekst is met zorg samengesteld. Toch kunnen wij niet uitsluiten dat er fouten in staan of dat er inmiddels wijzigingen hebben plaatsgevonden (kijk daarom ook naar de datum van het artikel). Er kunnen aan de tekst/premies dan ook geen rechten worden ontleend, die vooral een globaal informerende functie heeft. Wij verzoeken je bij twijfel/vragen altijd eerst contact met ons op te nemen. Daarnaast wijzen wij jou er op dat de algemene voorwaarden en de productvoorwaarden van de verzekeraar bepalend zijn voor vergoedingen en eventuele uitsluitingen. Wij vragen je dan ook om voor dat je een verzekering afsluit eerst de verzekeringsvoorwaarden te lezen. Lees na het afsluiten van de verzekering ook altijd de polis goed door, zodat je kan zien waar je exact voor verzekerd bent en hoe hoog de verzekerde bedragen zijn.

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *