vragen over
reisverzekeringen? 055-5400408

Steeds meer additionele kosten voor zakenreizigers

Buza roept nederlanders dringend op om mali te verlaten De diensten waar luchtvaartmaatschappijen en hotels aparte kosten oftewel ‘ancillary fees’ voor rekenen, worden steeds talrijker.

Dit wordt gedaan om onder andere de hoge brandstofprijzen te compenseren, maar de frequente zakenreiziger en zijn werkgever zijn er de dupe van.

Extra kosten luchtvaartmaatschappijen

In 2011 hebben luchtvaartmaatschappijen 44% meer inkomsten gehaald uit ‘ancillary fees’ dan het jaar ervoor. In drie jaar (2007-2010) is er een stijging geweest van maar liefst 775%. De zakenreiziger wordt van vertrek tot aankomst geconfronteerd met het fenomeen. Zo zijn er bij vele luchtvaartmaatschappijen extra kosten verbonden aan het gebruik van luchthavenlounges, prioritaire check-ins, bagage fees, voorkeursplaatsen, internet en maaltijden aan boord en ticketwijzigingen.

Onderzoeksbureau Advito, verwacht dat de stijging ook in 2012 verder aanhoudt. Tot nu toe waren het vooral de Amerikaanse maatschappijen die experimenteerden met het “ontbundelen” van diensten en producten, maar de verwachting is dat ook andere maatschappijen de komende maanden zullen volgen.

Hotels volgen de trend

Zo is er al de zogenaamde ‘creditcard payment fee’ waar reizigers rekening mee zullen moeten houden: een fee die inhoudt dat je extra moet betalen voor transacties met een creditcard. Ook hotels beginnen de trend van de ‘ancillary fees’ te volgen. De meeste kosten worden gerekend voor het gebruik van internet, parkeerruimte, ontbijt en belastingen. Maar ook de hotels worden creatiever bij het bedenken van ‘ancillary fees’. Enkele nieuwe trends zijn het verkopen van schoonmaak- en beveiligingsdiensten, kranten en tijdschriften. Ook voor het bewaren van bagage voor het inchecken of na het uitchecken wordt steeds vaker een vaste prijs gerekend.

Gezien luchtvaartmaatschappijen en hotels geconfronteerd blijven met hoge kosten, ziet het er niet naar uit dat de ‘ancillary fees’ spoedig zullen verdwijnen.

Disclaimer: De bovenstaande tekst is met zorg samengesteld. Toch kunnen wij niet uitsluiten dat er fouten in staan of dat er inmiddels wijzigingen hebben plaatsgevonden (kijk daarom ook naar de datum van het artikel). Er kunnen aan de tekst/premies dan ook geen rechten worden ontleend, die vooral een globaal informerende functie heeft. Wij verzoeken je bij twijfel/vragen altijd eerst contact met ons op te nemen. Daarnaast wijzen wij jou er op dat de algemene voorwaarden en de productvoorwaarden van de verzekeraar bepalend zijn voor vergoedingen en eventuele uitsluitingen. Wij vragen je dan ook om voor dat je een verzekering afsluit eerst de verzekeringsvoorwaarden te lezen. Lees na het afsluiten van de verzekering ook altijd de polis goed door, zodat je kan zien waar je exact voor verzekerd bent en hoe hoog de verzekerde bedragen zijn.

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Reisverzekeringblog.nl is een merk van EXT Internet Consultancy | Postbus 3101 | 7339 ZG | Apeldoorn | KvK 51738872

EXT is een online bemiddelaar in zorg- en schadeverzekeringen particulier - Wij werken op basis van ‘Execution only’ (afsluiten zonder advies) - AFM vergunningnr: 12047442 - KiFiD aansluitnummer: 300.017739