vragen over
reisverzekeringen? 055-5400408

ACM: Reisaanbieders moeten consumenten informeren over risico’s code oranje

ACM: Reisaanbieders moeten consumenten informeren over risico code oranje
ACM: Reisaanbieders moeten consumenten informeren over risico code oranje

Reisaanbieders moeten consumenten die een reis boeken vooraf beter informeren over de risico’s die zij lopen bij reizen naar een gebied dat een code oranje heeft. De Autoriteit Consument & Markt (ACM) wijst reisaanbieders op deze verplichting.

Ter plekke kunnen namelijk beperkende maatregelen gelden die het vakantieplezier beperken. Consumenten hebben recht op deze informatie voordat zij een pakketreis boeken omdat ze meestal niet kosteloos kunnen annuleren.

Code oranje reisadvies

Voor gebieden met code oranje geldt het advies alleen daarheen te reizen als de reis noodzakelijk is. Vakanties vallen daar eigenlijk niet onder. Voor de coronacrisis annuleerden reisorganisatoren zelf de pakketreis als er sprake was van een negatief reisadvies (code oranje of rood). Door de coronacrisis is dit geen vanzelfsprekendheid meer. Reisorganisatoren bieden nu pakketreizen aan naar oranje bestemmingen als zij vinden dat de reis veilig en zonder ingrijpende beperkingen uitgevoerd kan worden. De ACM wijst de reisbranche op de verplichting consumenten duidelijk te informeren over de risico’s die zij lopen in oranje landen of gebieden. Dit houdt in:

  • Bij een pakketreis naar een oranje gebied moeten zij informatie geven over de kleurcode en de beperkende maatregelen die ter plekke gelden. Ook moet duidelijk worden gemaakt wat de mogelijkheden zijn voor kosteloos annuleren of omboeken. Deze informatie moet duidelijk, correct en goed vindbaar zijn, zowel in het boekingsproces als op corona-informatiepagina’s;
  • Reisaanbieders moeten goed bereikbaar zijn voor vragen en verzoeken van consumenten, vooral ook als zij reizen uitvoeren naar gebieden met code oranje;
  • Reisaanbieders zijn verplicht om tijdens de reis hulp en bijstand te bieden bij onvoorziene omstandigheden. Bij verslechterde omstandigheden op de bestemming kan dit betekenen dat de reizigers kosteloos worden gerepatrieerd.

De ACM houdt de informatieverstrekking aan consumenten in de gaten, onder andere aan de hand van meldingen. Ook roept zij reisaanbieders op die doorgaan met het aanbieden van pakketreizen naar oranje gebieden om extra flexibiliteit te bieden, bijvoorbeeld met de mogelijkheid om gratis om te boeken tot kort voor vertrek.

Informatie is noodzakelijk voor inschatten risico’s van de reis

Consumenten die een reis boeken, moeten tijdens het boekingsproces informatie ontvangen over de reis, de bestemming, de beperkende omstandigheden op locatie en de reis er naartoe. Met de juiste informatie kunnen zij zelf bepalen of zij de risico’s accepteren. Is de informatie onvolledig of onduidelijk, of verslechtert de situatie ter plekke, dan kan de consument zich beroepen op kosteloze annulering.

Voor consumenten die een pakketreis boeken naar een gebied met code oranje geldt dat zij:

  • zich zeer goed moeten laten informeren, zowel via de reisaanbieder als via de Rijksoverheid, zowel bij het boeken als op verschillende momenten voor vertrek;
  • hun signalen kunnen melden bij ACM ConsuWijzer.

Bron: ACM nieuws

Reacties zijn niet (meer) mogelijk.

Reisverzekeringblog.nl is een merk van EXT Internet Consultancy | Postbus 3101 | 7339 ZG | Apeldoorn | KvK 51738872

EXT is een online bemiddelaar in zorg- en schadeverzekeringen particulier - Wij werken op basis van ‘Execution only’ (afsluiten zonder advies) - AFM vergunningnr: 12047442 - KiFiD aansluitnummer: 300.017739