vragen over
reisverzekeringen? 055-5400408

Aswolk: wat is er verzekerd?

De vulkanische aswolk heeft de afgelopen week veel gevolgen gehad voor vertrekkende en terugkomende reizigers.

Gedupeerde passagiers proberen de kosten te verhalen bij de luchtvaartmaatschappij, touroperator of reisverzekeraar. Maar bij wie moeten welke kosten verhaald worden?

Reisverzekeraars gaan coulant om met de situatie
Vorige week donderdag schreven wij al over de richtlijnen van Europeesche Verzekeringen en Allianz Global Assistance omtrent de reisverzekering en annuleringsverzekering. Maar ook andere reisverzekeraars kwamen vlot daarna met een heldere uitleg voor hun klanten.

Achmea
Achmea liet ons weten dat onverwachte kosten die reizigers wellicht moeten maken als gevolg van de vulkanische aswolk uit IJsland vallen onder de dekking van de reisverzekeringen van de Achmea merken (Centraal Beheer Achmea, FBTO, Interpolis, Zilveren Kruis en Avéro Achmea). Hierbij gaat het met name om reizigers die niet naar Nederland kunnen ten gevolge van het afgesloten luchtruim.

ANWB en Unigarant
Ook reisverzekeraars ANWB en Unigarant communiceerden al snel duidelijk de rechten naar hun klanten. Mocht je vlucht vanuit Nederland vertraagd zijn, dan heb je recht op een vergoeding voor vertrekvertraging. Reizigers in het buitenland die niet naar huis kunnen, krijgen extra reis- en verblijfskosten vergoed.

Overige reisverzekeraars
Vrijwel iedere reisverzekeraar heeft momenteel de website actuele informatie staan over de vergoedingen die zij uitkeren ten gevolge van de aswolk. Enkel bij ING is er nog wat onduidelijkheid, omdat er op de website geen duidelijke informatie is te vinden. Bij de ING valt vertrekvertraging namelijk niet onder de annuleringsverzekering, maar onder de reisverzekering. Wij raden klanten van de ING dan ook aan, om contact op te nemen met de ING.

Consumenten willen duidelijkheid
Consumenten geven de voorkeur aan transparantie. Des te eerder een reisverzekeraar de richtlijnen op hun website publiceert, des te duidelijker het is voor de klanten. Wanneer een reiziger op de website van zijn reisverzekeraar niet de informatie kan vinden waar hij naar op zoek is, dan gaat dat frustreren. Zeker als je dan genoodzaakt bent telefonisch contact op te nemen met de helpdesk, waar in dit soort situaties de wachttijd aardig hoog kan oplopen.

Nog even ter verduidelijking de richtlijnen die de meeste reisverzekeraars hanteren vanwege de annuleringen en vertragingen door de IJslandse stofwolk.

Vertraagde vlucht op de heenreis
Indien je vlucht vanuit Nederland vertraagd is kun je een vergoeding ontvangen voor vertrekvertraging. Dit geldt dus niet voor vertraging vanuit het buitenland naar Nederland. Doorgaans wordt het volgende vergoed.

  • Vertraging 8 – 20 uur: één dag vergoed
  • Vertraging 20 – 32 uur: twee dagen vergoed
  • Vertraging meer dan 32 uur: drie dagen vergoed

De reis/vlucht is geannuleerd
Annuleringkosten worden niet verzekerd door de reisverzekeraar. Je kunt alleen annuleren onder de annuleringsvoorwaarden. Bijvoorbeeld door ziekte van een 1e of 2e graads familielid. Bekijk ons artikelen ‘de voordelen van een annuleringsverzekering’ voor meer informatie over de voorwaarden en dekking van een annuleringsverzekering. Wel kun je bij de meeste  reisverzekeraars de premie terug vragen van een kortlopende reis- en/of annuleringsverzekering, omdat je reis niet door gaat.
Mocht jouw reis of vlucht geannuleerd zijn, dan raden wij je aan om contact op te nemen met de reisorganisatie of de luchtvaartmaatschappij.

Vertraging vanuit het buitenland
Extra reis- en verblijfskosten in het buitenland vallen onder de reisverzekering. Een kortlopende reisverzekering blijft in deze periode gewoon geldig.

Omboeken
Ook luchtvaartmaatschappijen en reisorganisaties proberen coulant om te gaan met deze situatie. Overleg of er een mogelijkheid is om je reis of ticket om te boeken naar een andere datum.

Disclaimer: De bovenstaande tekst is met zorg samengesteld. Toch kunnen wij niet uitsluiten dat er fouten in staan of dat er inmiddels wijzigingen hebben plaatsgevonden (kijk daarom ook naar de datum van het artikel). Er kunnen aan de tekst/premies dan ook geen rechten worden ontleend, die vooral een globaal informerende functie heeft. Wij verzoeken je bij twijfel/vragen altijd eerst contact met ons op te nemen. Daarnaast wijzen wij jou er op dat de algemene voorwaarden en de productvoorwaarden van de verzekeraar bepalend zijn voor vergoedingen en eventuele uitsluitingen. Wij vragen je dan ook om voor dat je een verzekering afsluit eerst de verzekeringsvoorwaarden te lezen. Lees na het afsluiten van de verzekering ook altijd de polis goed door, zodat je kan zien waar je exact voor verzekerd bent en hoe hoog de verzekerde bedragen zijn.

Er is één reactie

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Reisverzekeringblog.nl is een merk van EXT Internet Consultancy | Postbus 3101 | 7339 ZG | Apeldoorn | KvK 51738872

EXT is een online bemiddelaar in zorg- en schadeverzekeringen particulier - Wij werken op basis van ‘Execution only’ (afsluiten zonder advies) - AFM vergunningnr: 12047442 - KiFiD aansluitnummer: 300.017739