vragen over
reisverzekeringen? 055-5400408

Chinese reizigers groeimarkt voor internationaal toerisme

Reizigers naar peru opgepast: toename gele koorts gevallen Het aantal Chinese reizigers dat een trip naar het buitenland maakt, is in 2011 met 22% toegenomen ten opzichte van 2010.

China is op weg om Duitsland en de VS in de komende jaren voorbij te streven als het land met de grootste uitgaande toerismemarkt, zo voorspellen experts. Hoteliers bevestigen de opkomst van de Chinese reiziger.

Chinese International Travel Monitor

De onlangs gelanceerde Chinese International Travel Monitor (CITM) van Hotels.com biedt inzicht in de manier waarop de opkomst van de Chinese reiziger van invloed is op de wereldwijde hotelmarkt. Johan Svanstrom, managing director Azië-Pacific van Hotels.com, zegt: “In 2011 maakten Chinezen maar liefst 70 miljoen reizen naar het buitenland. Hoewel veel reizigers Hongkong en Macau bezochten, nam ook het aantal reizen naar verdere bestemmingen sterk toe. Het bedienen van de opkomende Chinese markt is niet langer een leuk extraatje, maar noodzakelijk uit concurrentieoverwegingen.”

Versoepeling visumplicht Chinezen

Een meerderheid van de wereldwijd ruim 5.000 ondervraagde hoteliers ziet de toestroom van de Chinese internationale reiziger doorzetten. Eén op de vijf hoteliers (22%) verwacht een stijging tot wel 40 procent. Nationale regeringen stimuleren de komst van Chinese reizigers door het versoepelen van de visumplicht. Hiertoe namen populaire toeristische bestemmingen als Japan en Spanje het voortouw. Later dit jaar zal onder andere Korea dit voorbeeld volgen.

Chinezen shoppen graag

Uit het onderzoek onder hoteliers blijkt dat het profiel van de Chinese gast verandert. Zij zijn onafhankelijker, zelfverzekerder en jonger dan voorheen en raken meer en meer vertrouwd met buitenlandse culturen en gebruiken. Chinese reizigers bezoeken graag luxe shopping steden als New York, Londen en Parijs, waar zij relatief veel geld besteden. De hotelsector krijgt de kans om hiervan te profiteren. Het afgelopen jaar behoorden Chinezen tot de ‘biggest spenders’ ter wereld als het gaat om de gemiddeld betaalde hotelkamerprijs per overnachting in het buitenland.

Aanpassingen afgestemd op Chinese gasten

Hotels beginnen zich aan te passen aan de toestroom van Chinese reizigers. 62 procent van de hoteliers wil de in China gebruikelijke betalingsdienst UnionPay gaan aanbieden. Ruim de helft is van plan de hotelwebsite naar het Mandarijn te vertalen (54 procent) en Chinese kranten te verstrekken (53 procent). Iets minder dan de helft van de hoteliers is bereid Chinese gerechten op de kaart te zetten (46 procent), Mandarijn-sprekend personeel in dienst te nemen (42 procent) en Chinese tv-zenders aan te bieden (41 procent).

De Chinese economie blijft in hoog tempo groeien, waardoor een middenklasse ontstaat van enkele honderden miljoenen mensen die allemaal reizen. Met het oog op de huidige economische onzekerheden in andere belangrijke markten zou de focus op de Chinese reismarkt dan ook hoge prioriteit moeten hebben.

Online zichtbaarheid

“Hoteliers moeten op twee gebieden concrete plannen maken,” concludeert Svanstrom. “Om toe te treden tot de Chinese markt is het belangrijk dat zij een marketingstrategie ontwikkelen die gericht is op online zichtbaarheid, omdat de Chinese internetpopulatie de grens van 500 miljoen is gepasseerd. Ten tweede moeten hoteliers hun producten en diensten afstemmen op de verwachtingen en behoeften van deze groeiende doelgroep.”

Disclaimer: De bovenstaande tekst is met zorg samengesteld. Toch kunnen wij niet uitsluiten dat er fouten in staan of dat er inmiddels wijzigingen hebben plaatsgevonden (kijk daarom ook naar de datum van het artikel). Er kunnen aan de tekst/premies dan ook geen rechten worden ontleend, die vooral een globaal informerende functie heeft. Wij verzoeken je bij twijfel/vragen altijd eerst contact met ons op te nemen. Daarnaast wijzen wij jou er op dat de algemene voorwaarden en de productvoorwaarden van de verzekeraar bepalend zijn voor vergoedingen en eventuele uitsluitingen. Wij vragen je dan ook om voor dat je een verzekering afsluit eerst de verzekeringsvoorwaarden te lezen. Lees na het afsluiten van de verzekering ook altijd de polis goed door, zodat je kan zien waar je exact voor verzekerd bent en hoe hoog de verzekerde bedragen zijn.

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Reisverzekeringblog.nl is een merk van EXT Internet Consultancy | Postbus 3101 | 7339 ZG | Apeldoorn | KvK 51738872

EXT is een online bemiddelaar in zorg- en schadeverzekeringen particulier - Wij werken op basis van ‘Execution only’ (afsluiten zonder advies) - AFM vergunningnr: 12047442 - KiFiD aansluitnummer: 300.017739