vragen over
reisverzekeringen? 055-5400408

Consumentenbond: luchtvaartsector moet stoppen met frustreren klanten

Consumentenbond blij met betere rechten voor luchtvaartpassagiers Luchtvaartpassagiers hebben recht op financiële compensatie bij een vertraging van meer dan drie uur, tenzij sprake is van overmacht.

De Consumentenbond roept daarom de luchtvaartsector op om nu eindelijk eens te stoppen met het frustreren van de rechten van hun klanten.

Financiële compensatie

Het Europese Hof oordeelde eind 2009 al dat passagiers die hun eindbestemming meer dan drie uur te laat bereiken, recht hebben op financiële compensatie. De luchtvaartsector verzet zich al tijden met hand en tand tegen deze uitspraak en weigert stelselmatig om vertraagde passagiers te compenseren. Passagiers zijn daardoor aangewezen op hun rechtsbijstandverzekeraars, commerciële claimbureaus of de rechter.

Recentelijk bevestigde de advocaat-generaal Europese Hof dat vertraagde passagiers dezelfde rechten moeten hebben als passagiers met een geannuleerde vlucht. Zij hebben immers vergelijkbare schade, namelijk tijdverlies.

Aanbeveling

Een definitieve uitspraak van het Europese Hof volgt nog. De conclusie van de advocaat-generaal is niet bindend voor het Hof, maar het Hof neemt deze aanbeveling meestal over. De rechters van het Hof beginnen zijn al begonnen met de beraadslagingen over het arrest. De datum van de uitspraak is nog niet bekend.

Bron: De Consumentenbond

Disclaimer: De bovenstaande tekst is met zorg samengesteld. Toch kunnen wij niet uitsluiten dat er fouten in staan of dat er inmiddels wijzigingen hebben plaatsgevonden (kijk daarom ook naar de datum van het artikel). Er kunnen aan de tekst/premies dan ook geen rechten worden ontleend, die vooral een globaal informerende functie heeft. Wij verzoeken je bij twijfel/vragen altijd eerst contact met ons op te nemen. Daarnaast wijzen wij jou er op dat de algemene voorwaarden en de productvoorwaarden van de verzekeraar bepalend zijn voor vergoedingen en eventuele uitsluitingen. Wij vragen je dan ook om voor dat je een verzekering afsluit eerst de verzekeringsvoorwaarden te lezen. Lees na het afsluiten van de verzekering ook altijd de polis goed door, zodat je kan zien waar je exact voor verzekerd bent en hoe hoog de verzekerde bedragen zijn.

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Reisverzekeringblog.nl is een merk van EXT Internet Consultancy | Postbus 3101 | 7339 ZG | Apeldoorn | KvK 51738872

EXT is een online bemiddelaar in zorg- en schadeverzekeringen particulier - Wij werken op basis van ‘Execution only’ (afsluiten zonder advies) - AFM vergunningnr: 12047442 - KiFiD aansluitnummer: 300.017739