vragen over
reisverzekeringen? 055-5400408
  • Allianz

Vergelijk

Vergelijk premies, dekkingen en voorwaarden van reisverzekeringen.

lees verder

Bespaar

Lees onze tips om premie op je reisverzekering te besparen.

lees verder

Advies

Waar moet je op letten bij het afsluiten van een reisverzekering?

lees verder

Hoe voorkom je blessures tijdens wintersport?

reddings-helicopter-wintersport

wintersport

Uit onderzoek van Consument en Veiligheid blijkt dat er jaarlijks 60.000 skiërs een blessure oplopen.

Ongeveer de helft van deze blessures wordt medisch behandeld. De kans op een blessure bij skiën is vrijwel gelijk aan de kans op een blessure in het algemeen bij sport. Er zijn slechts in beperkte mate gegevens beschikbaar die een werkelijk beeld geven van de problematiek van skiblessures bij Nederlanders. Het vermoeden bestaat wel dat een skiblessure in de meeste gevallen ernstiger is dan een ‘normale’ sportblessure. In dit artikel van Reisverzekering Blog kan je het volgende lezen:

  • Meeste blessures komen voor aan de knieën
  • Snowboarders meer kans op blessure
  • Sneeuwconditie en onoplettendheid zijn grootste oorzaken van de blessures
  • Veel ongevallen ontstaan door vermoeidheid
  • Een goede conditie helpt blessures te voorkomen
  • Warming-up en cooling-down verkleinen de kans op blessures
  • Laat je niet verrassen door het weer
  • Met een pistekaart weet je altijd wat je te wachten staat
  • Wanneer het toch mis gaat, hoe te handelen?
  • Een goede reisverzekering voorkomt nare situaties achteraf

Meeste blessures: knieën

Blessures aan de knieën komen het meeste voor, namelijk 27%. Andere veel voorkomende letsels zijn fracturen aan onderbeen en enkel, maar ook aan onderarm en pols.

Wanneer een skiër hoofdletsel heeft is dat vaak een ernstige vorm. De laatste jaren stijgt het aantal hoofdletsels. Alarmcentrale SOS International registreerde vorig seizoen bijna 100 hoofdletsels ten opzichte van 20 tot 30 in de jaren daarvoor. Het is daarom goed om je hoofd te beschermen. Tegenwoordig zie je niet alleen kinderen, maar ook volwassenen met een helm op de piste. Het dragen van een helm is (nog) niet verplicht, maar wel veel veiliger.

Hoewel vermoedelijk niet ernstig, laten de gegevens uit het onderzoek van Consument en Veiligheid zien dat er regelmatig letsel is aan handen en vingers. In een aantal gevallen zal het hierbij gaan om een skiduim. Bij een skiduim treedt er een letsel op van de aan de binnenzijde van de duim gelegen gewrichtsband dat samen met andere gewrichtsbanden de stevigheid van het onderste gewricht. Bij skiërs wordt het letsel veroorzaakt door een val, waarbij de duim achter de skistok blijft hangen.

Snowboarders meer kans op blessure

Snowboarders hebben iets meer kans op blessures dan skiërs en het soort blessure is vaak anders. Typisch snowboardletsels zijn polsletsel (breuken) en schouder- en hoofdwonden. Toch zijn deze verwondingen vaak minder erg dan bij ski-ongevallen. Bij circa 75% van de snowboardongelukken is namelijk niemand anders, behalve de snowboarder, betrokken.

Sneeuwconditie en onoplettendheid: blessures

De sneeuwconditie speelt een grote rol in het ontstaan van blessures. Bij een slechte sneeuwconditie zullen er eerder ongelukken ontstaan. Wanneer er bijvoorbeeld veel ijs op de piste ligt, is de kans op een blessure groter.
Onoplettendheid is een andere factor die zorgt voor blessures. Dat kan onoplettendheid van de wintersporter zelf zijn, maar ook door een medewintersporter die niet goed oplet. Met name tijdens de schoolvakanties zijn de pistes overvol. Je gaat al snel met een vaart van 45 km/h de berg af en bepaalt zelf je route. Dan is het niet vreemd dat er op de piste ongelukken gebeuren.

Vermoeidheid

Een grote meerderheid gaat op wintersportvakantie voor zijn/haar plezier en ontspanning. Duizend kilometer achter elkaar door rijden om maar zo snel mogelijk op de plaats van bestemming te komen en de volgende dag direct vermoeid op de piste staan is een slecht idee.

Vermoeidheid aan het einde van een lange dag skieen is ook een belangrijke oorzaak voor ongevallen tijdens de wintersport. Na de hele dag op de latten te hebben gestaan zal ook de vermoeidheid toenemen en daardoor je reactievermogen afnemen.

Goede conditie helpt blessures te voorkomen

Blessurepreventie begint bij een goede conditie. De conditie wordt bepaald door uithoudingsvermogen (van je hele lichaam, maar ook van spiergroepen apart), kracht, snelheid, coördinatie en lenigheid. Door regelmatig te sporten bouw je aan een goede basisconditie voor wintersport. Daarnaast kun je met SneeuwFit-trainingen je lichaam goed voorbereiden op de wintersport.  SneeuwFit is ontwikkeld door de Nederlandse Ski Vereniging, speciaal als voorbereiding op de wintersport. Je traint dan de spieren die je normaal gesproken weinig gebruikt, maar die je tijdens de wintersport wel veel gebruikt. Zo ‘herkent’ je lichaam de bewegingen beter op de pistes en zul je minder snel een blessure krijgen.
SneeuwFit-trainingen worden in heel Nederland aangeboden. Je kunt een training volgen van een paar weken, maar ook van een paar maanden. De trainingen worden zowel binnen als buiten gegeven en op verschillende niveaus zoals Snowwalk, Nordic Walking of basistraining SneeuwFit.

Warming-up en cooling-down

Wanneer je een val maakt wil dat per definitie niet zeggen dat je direct geblesseerd bent. Een wintersporter die goed getraind op wintersport gaat zal na een val minder snel iets mankeren dan iemand die zonder voorbereiding op wintersport is gegaan. Om de kans op een blessure te verkleinen dien je vooraf dus goed te trainen. Maar het blijft een sport en dat vraagt voorbereiding. Uit cijfers blijkt dat slechts een kwart van de wintersporten een warming-up of cooling-down doet, terwijl dit heel gebruikelijk is bij het sporten. Het is een goede voorbereiding om blessures te voorkomen.

Laat je niet verrassen door het weer

Wanneer je ’s morgens vertrekt uit een zonnig dal, kan het maar zo zijn dat je ’s middags midden in een sneeuwstorm terecht komt. Bekijk vooraf dus goed de weersvoorspelling en let daarbij op het zicht, de eventuele kans op mist, temperatuur, windrichting en -sterkte, bewolking en neerslagkans.

Baseer op deze gegevens je route en kleding. Beneden in het dal is het een stuk warmer dan boven. Vooral wanneer je lang in een open lift zit koelt je lichaam snel af. In de schaduw koel je nog sneller af. Zorg voor de volgende bescherming, zoals:

  • Muts
  • Handschoenen
  • Meerdere lagen (thermo)kleding
  • Zonnecrème

Pistekaart

Zorg altijd dat je een goed pistekaart hebt van het skigebied. Hieruit kun je de volgende informatie aflezen:

  • Soort gebied: hoeveel pistes of routes?
  • Moeilijkheidsgraden van de pistes.
  • Routenummers op de piste: zo kun je gemakkelijk de weg vinden.
  • Hoogte van routes.
  • Aard van de route: Je kunt vaak zien of een route over open terrein gaat of bijvoorbeeld
    door het bos.
  • Soorten liften en plaats van de liften.
  • Skibussen.
  • Pauzeplaatsen.
  • Lengte van routes.

 Wanneer het misgaat

De internationale regels schrijven voor dat iedere skiër of snowboarder bij een ongeval verplicht is om hulp te verlenen. Als eerste steek je ongeveer 5 meter voor de plaats van het ongeval twee gekruiste ski’s of boards in de sneeuw. Zo zien anderen dat ze moeten uitwijken. Vervolgens let je op de volgende zaken:

  • Blijf rustig, ook al is het een zeer ernstig ongeval. Hierdoor zul je adequater handelen.
  • Let op gevaar, voor jezelf en voor het slachtoffer.
  • Ga na wat er is gebeurd en kijk wat iemand mankeert.
  • Stel het slachtoffer gerust.
  • Let op onderkoeling. Je kunt een deken, jas of aluminiumfoliedeken tegen onderkoeling gebruiken. Zorg er altijd voor dat er een laagje kleding tussen huid en sneeuw zit om bevriezing te voorkomen.
  • Over het algemeen blijf je zelf liever van iemand af en zorg je voor deskundige hulp.
  • Moet je toch zelf direct helpen, doe dat dan op de plaats waar iemand ligt of zit. Van deze
    regel kun je afwijken als de toestand van het slachtoffer dat duidelijk toelaat. Soms is het
    namelijk veiliger om iemand te verplaatsen.
  • Zorg dat er minimaal 2 (liefst 3) goede skiërs of snowboarders hulp halen en blijf zelf bij de gewonde achter.

Reisverzekering 

Ook al doe je er alles aan om een blessure te voorkomen, toch blijft de kans op een ongeluk bestaan. Het afsluiten van de juiste reisverzekering is daarom belangrijk, zodat je achteraf niet voor verassingen komt te staan.

Bovendien is het belangrijk dat je goed de polisvoorwaarden van de reisverzekering doorneemt. Kijk bijvoorbeeld naar de schade die men uitkeert bij blijvend invaliditeit. Let er ook op dat een wintersportdekking niet altijd de kosten vergoedt wanneer je buiten de piste bent gaan skiën. Vaak zijn er voor extreme wintersporten aparte reisverzekeringen te verkrijgen. Het is dus van belang dat je goed inschat wat voor een wintersporter jij bent en welke verzekering daarbij past.

Wanneer je een aanvullende zorgverzekering hebt afgesloten worden de meeste medische kosten in het buitenland vergoed, maar dit heeft ook beperkingen. Vraag voor alle zekerheid de European Health Insurance Card aan bij je zorgverzekeraar om sneller toegang te krijgen tot zorgverlening in het buitenland.

Het kan voorkomen dat je met een gebroken been op de piste ligt en door een helikopter moet worden opgehaald. De kosten voor de helikopter worden veelal niet door je zorgverzekering vergoed. Bij een zorgverzekering is het eerste vervoer niet meeverzekerd, op je reisverzekering is dit wel verzekerd. Bovendien kun je gebruik maken van de Nederlandstalige Alarmcentrale van je reisverzekering. Deze is 24/7 bereikbaar en zij kunnen je precies vertellen hoe je het beste kunt handelen. De reisverzekeraar staat garant voor de gemaakte kosten, waardoor je zelf niets hoeft voor te schieten. Mocht dit wel het geval zijn, bewaar alle nota’s dan goed zodat je deze terug kunt claimen in Nederland.

Indien je meer tips wilt lezen over de voorbereiding van een wintersport, lees dan ook eens ons artikel ‘Veilig op wintersport’.

Disclaimer: De bovenstaande tekst is met zorg samengesteld. Toch kunnen wij niet uitsluiten dat er fouten in staan of dat er inmiddels wijzigingen hebben plaatsgevonden (kijk daarom ook naar de datum van het artikel). Er kunnen aan de tekst/premies dan ook geen rechten worden ontleend, die vooral een globaal informerende functie heeft. Wij verzoeken je bij twijfel/vragen altijd eerst contact met ons op te nemen. Daarnaast wijzen wij jou er op dat de algemene voorwaarden en de productvoorwaarden van de verzekeraar bepalend zijn voor vergoedingen en eventuele uitsluitingen. Wij vragen je dan ook om voor dat je een verzekering afsluit eerst de verzekeringsvoorwaarden te lezen. Lees na het afsluiten van de verzekering ook altijd de polis goed door, zodat je kan zien waar je exact voor verzekerd bent en hoe hoog de verzekerde bedragen zijn.

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *