vragen over
reisverzekeringen? 055-5400408

Veel klachten reizigers over bagageregels luchtvaartmaatschappijen

Consumentenbond blij met betere rechten voor luchtvaartpassagiers De sterk uiteenlopende bagageregels die worden gehanteerd door luchtvaartmaatschappijen, leiden tot veel klachten bij reizigers.

Vooral het tarief voor extra bagage en overgewicht zorgt vaak voor zeer onaangename financiële verrassingen. Dit concludeert ATPI, uit een analyse van haar klachtensysteem. Zo blijkt de wir-war aan bagageregels aanleiding te zijn voor 11% van alle klachten. Uit het klachtenonderzoek blijkt bovendien, dat luchtvaartmaatschappijen binnen dezelfde alliantie regels toepassen die zeer sterk kunnen verschillen.

Willekeur in kosten extra bagage

Het onderzoek bracht onder meer aan het licht dat voor een extra stuk bagage bij de ene maatschappij 100 euro moet worden betaald, terwijl bij een partnermaatschappij maar liefst 1100 euro moet worden neergeteld. De eerste maatschappij (KLM) rekent de overbagage per stuk, de andere (Malaysia Airlines) hanteert per kilo 1% van het first class tarief.

Een ander willekeurig voorbeeld: een passagier die zijn fiets als bagage meeneemt naar de Verenigde Staten, betaalt daarvoor bij de KLM 50 euro. Terwijl Delta Airlines, partnermaatschappij in de Skyteam alliantie, op de terugweg 100 dollar (ruim 70 euro) rekent.

Klachten van luchtreizigers

De top 3 van klachten door passagiers:

  1. Annuleringen, vertragingen en overboekingen (57%).
  2. Onduidelijke en uiteenlopende bagageregels en -tarieven (11%).
  3. Problemen bij het inchecken (6%), zoals lange wachtrijen, niet werkende online check-in en defecte check-in automaten.

Zakenreizigers

Het grootste deel van de klachten van zakenreizigers (57%) betreft nog steeds een vertraging, overboeking of annulering van de vlucht. Op basis van EU-regelgeving kan de passagier hiervoor een vergoeding claimen.

In 2011 werd 60% van claims die ATPI indiende namens haar klanten uitbetaald. In 2010 was uitbetaling het geval bij 55% en in 2009 bij 48% van de claims.

Disclaimer: De bovenstaande tekst is met zorg samengesteld. Toch kunnen wij niet uitsluiten dat er fouten in staan of dat er inmiddels wijzigingen hebben plaatsgevonden (kijk daarom ook naar de datum van het artikel). Er kunnen aan de tekst/premies dan ook geen rechten worden ontleend, die vooral een globaal informerende functie heeft. Wij verzoeken je bij twijfel/vragen altijd eerst contact met ons op te nemen. Daarnaast wijzen wij jou er op dat de algemene voorwaarden en de productvoorwaarden van de verzekeraar bepalend zijn voor vergoedingen en eventuele uitsluitingen. Wij vragen je dan ook om voor dat je een verzekering afsluit eerst de verzekeringsvoorwaarden te lezen. Lees na het afsluiten van de verzekering ook altijd de polis goed door, zodat je kan zien waar je exact voor verzekerd bent en hoe hoog de verzekerde bedragen zijn.

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Reisverzekeringblog.nl is een merk van EXT Internet Consultancy | Postbus 3101 | 7339 ZG | Apeldoorn | KvK 51738872

EXT is een online bemiddelaar in zorg- en schadeverzekeringen particulier - Wij werken op basis van ‘Execution only’ (afsluiten zonder advies) - AFM vergunningnr: 12047442 - KiFiD aansluitnummer: 300.017739