vragen over
reisverzekeringen? 055-5400408

Luchtvaart ontwikkeld en test vulkanische asdetector

Reizigers naar peru opgepast: toename gele koorts gevallen Een aantal partijen in de luchtvaart waaronder easyJet, Nicarnica Aviation en Airbus hebben een asdetector ontwikkeld. Deze unieke innovatie met de naam AVOID maakt het mogelijk om, na een vulkaanuitbarsting, zeer nauwkeurig aswolken in kaart te brengen, zodat daar omheen gevlogen kan worden.

Deze week worden nabij de Sahara praktijktests uitgevoerd met een Airbus A340-300 testtoestel dat met de snelheid en de hoogte van een commercieel vliegtuig vliegt. De eerste resultaten zijn positief. In 2010 leidde een sluiting van het gehele luchtruim naar aanleiding van de IJslandse vulkaanuitbarsting tot grote ongemakken voor reizigers en tot 1,26 mld aan omzetverlies voor de luchtvaartsector. AVOID moet voorkomen dat het luchtruim nog eens onnodig geheel wordt gesloten.

AVOID asdetector

AVOID (Airborne Volcanic Object Imaging Detector) is een systeem dat kan worden vergeleken met een weerradar, maar dan voor as. Het systeem is gebaseerd op infraroodtechnologie (ontwikkeld door het Amerikaanse leger) en wordt gemonteerd op vliegtuigen. Het systeem levert beelden aan piloten en het Operations Control Center van de luchtvaartmaatschappij. AVOID maakt het mogelijk een aswolk tot 100 km van het toestel en op een hoogte tussen de 5.000 voet (1,5 km) en 50.000 voet (15 km) zichtbaar te maken voor piloten. Dit stelt hen in staat om met kleine aanpassingen in hun vliegroute een aswolk te vermijden. Op de grond kan de AVOID-informatie uit het vliegtuig gebruikt worden om een nauwkeurig beeld samen te stellen van de (locatie van de) vulkanische aswolk. Dit zorgt ervoor dat grote delen van het luchtruim open kunnen blijven die anders gesloten zouden worden bij een vulkaanuitbarsting. Passagiers en luchtvaartmaatschappijen worden hierdoor minder getroffen door verstoringen.

Testfase succesvol

AVOID is in november en december 2011 met succes getest in het lagere luchtruim boven de Etna en Stromboli tot een hoogte van 12.000 voet (3,7 km). Van 4 tot 14 juli vindt een reeks aan testvluchten plaats. De eerste resultaten zijn positief. Tijdens deze testvluchten wordt gebruik gemaakt van een luchtlaag met fijne Sahara-zand als surrogaat voor vulkanische as. Dit kan aantonen dat de apparatuur de fijne zanddeeltjes detecteert op een hoogte van tot 20.000 voet (6 km) en een afstand van ongeveer 50 km. Daarvoor vliegt het testtoestel de komende dagen over de Atlantische Oceaan ten westen van Marokko. In de volgende testfase, later dit jaar, vliegt het Airbus A340-toestel in de buurt van een grote vulkaanuitbarsting (waarschijnlijk in gebieden als Indonesië, Alaska, Japan, en natuurlijk, IJsland).

Massaproductie: AVOID in actie

Aan het einde van de testfases en het EASA-certificatieproces is het AVOID systeem klaar om in massaproductie te gaan. easyJet voorziet dat als 100 vliegtuigen (waarvan 20 van easyJet) in heel Europa zouden worden uitgerust met AVOID, dit de mogelijkheid geeft om aswolken in heel Europa in kaart te brengen. Samen met andere meetgegevens en voorspellingsmodellen kan AVOID het mogelijk maken dat vliegtuigen in de toekomst veiliger kunnen vliegen. Nu al wordt het AVOID systeem ingezet bij de aankomende Olympische Spelen in London.

De AVOID is ontworpen door dr. Fred Prata van het Noorse Instituut voor Luchtonderzoek (NILU). Hij en collega Ian Davies werden als erkenning voor hun werk benoemd tot ‘Flightglobal’s Aviators of the Year’.

Disclaimer: De bovenstaande tekst is met zorg samengesteld. Toch kunnen wij niet uitsluiten dat er fouten in staan of dat er inmiddels wijzigingen hebben plaatsgevonden (kijk daarom ook naar de datum van het artikel). Er kunnen aan de tekst/premies dan ook geen rechten worden ontleend, die vooral een globaal informerende functie heeft. Wij verzoeken je bij twijfel/vragen altijd eerst contact met ons op te nemen. Daarnaast wijzen wij jou er op dat de algemene voorwaarden en de productvoorwaarden van de verzekeraar bepalend zijn voor vergoedingen en eventuele uitsluitingen. Wij vragen je dan ook om voor dat je een verzekering afsluit eerst de verzekeringsvoorwaarden te lezen. Lees na het afsluiten van de verzekering ook altijd de polis goed door, zodat je kan zien waar je exact voor verzekerd bent en hoe hoog de verzekerde bedragen zijn.

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Reisverzekeringblog.nl is een merk van EXT Internet Consultancy | Postbus 3101 | 7339 ZG | Apeldoorn | KvK 51738872

EXT is een online bemiddelaar in zorg- en schadeverzekeringen particulier - Wij werken op basis van ‘Execution only’ (afsluiten zonder advies) - AFM vergunningnr: 12047442 - KiFiD aansluitnummer: 300.017739