vragen over
reisverzekeringen? 055-5400408

Problemen in het buitenland? De alarmcentrale van je reisverzekering helpt!

alarmcentrale

De alarmcentrale van je reisverzekering helpt!

Eén van de belangrijkste onderdelen van een reisverzekering is hulpverlening en SOS-kosten. Wanneer er problemen zijn tijdens je vakantie in het buitenland, bel je de alarmcentrale van je reisverzekeraar.

Reisverzekering en hulpverlening in het buitenland

De alarmcentrale kan je helpen door bijvoorbeeld financieel garant te staan voor medische kosten als je in het buitenland naar het ziekenhuis moet. Ook kunnen zij je adviseren welk ziekenhuis op jouw vakantiebestemming betrouwbaar is. Indien nodig regelen zij persoonlijke bijstand in het buitenland, zoals psychische hulp. Wanneer je door vervelende familieomstandigheden snel terug naar Nederland moet, regelt de alarmcentrale met spoed vervoer of een vliegticket.

Op een alarmcentrale werken dan ook goed getrainde en professionele hulpverleners. Wanneer er een hulpverzoek komt, gaan zij onmiddellijk aan de slag. Er worden contacten gelegd, zodat hulpverlening direct in gang wordt gezet. Daarvoor beschikt een alarmcentrale over een wereldwijd netwerk van hulpverleners en dienstverlenende professionals. Daarbij moet je denken aan:

  • Artsen
  • Verpleegkundigen
  • Bergers
  • Vervangende chauffeurs
  • Contactpersonen

Indien je gewond bent en alleen liggend vervoerd kan worden, dan zorgt de Alarmcentrale van je reisverzekering voor speciaal vervoer. Denk daarbij aan de parasol- en gipsvluchten. Kom je te overlijden in het buitenland dan zorgen zij ervoor dat het stoffelijk overschot naar Nederland wordt vervoerd.

De kosten die de alarmcentrale hiervoor moet maken, vallen onder de dekking ‘SOS kosten’. Dat geldt ook voor kosten voor opsporing en redding tijdens je vakantie. Deze kunnen fors zijn, bijvoorbeeld wanneer je gered moet worden met een helikopter en door de inzet van reddingsteams.

Alarmcentrale voor hulp en advies

De alarmcentrale is 7 dagen per week, 24 uur per dag bereikbaar. Je kunt een alarmcentrale ook bellen voor hulp en advies. Bijvoorbeeld naar welk ziekenhuis of arts je het beste kunt gaan in het buitenland. Of als je de bijsluiter van voorgeschreven medicijnen niet kunt lezen omdat je de taal niet machtig bent. Maar ook als een verloren bankpas wil laten blokkeren.

Noodsituatie in het buitenland

Tijdens je vakantie kan er sprake zijn van een acute noodsituatie, bijvoorbeeld wanneer je plotseling ernstig ziek bent geworden of gewond bent geraakt bij een verkeersongeval. In dat geval is het belangrijk dat je direct contact opneemt met de alarmcentrale van je reisverzekeraar. Wanneer er kosten gemaakt moeten worden die onder de dekking van je reisverzekering vallen, ben je verplicht om de alarmcentrale te bellen, denk aan:

  • Spoedeisende hulp.
  • Een ziekenhuisopname.
  • Repatriëring (terugkeer naar Nederland ivm bijzondere omstandigheden).
  • Vervoer in verband met ziekte of ongeval.
  • Langer verblijf in het buitenland door bijzondere omstandigheden.
  • Een overlijden in het buitenland.

Ook bij minder spoedeisende zaken die je wilt claimen op je reisverzekering dien je vooraf toestemming vragen van de alarmcentrale. Denk daarbij aan:

  • Het huren van een vervoermiddel bij uitval van jouw auto.
  • Vervangend verblijf indien je hotel door brand of een overstroming verwoest is.
  • Extra terugreiskosten naar Nederland.
  • Oponthoud tijdens de reis. Bijvoorbeeld als je door een calamiteit in het vakantieland je terugvlucht dreigt te missen.

Contact met achterblijvers

Nadat je de alarmcentrale hebt ingeschakeld, coördineren de medewerkers de hulpverlening. Tijdens deze coördinatie wordt de verzekerde op de hoogte gehouden van de voortgang. De alarmcentrale zorgt er tevens voor dat jouw familie in Nederland geïnformeerd wordt.

Hulp in buitenland? Sluit een reisverzekering af!

Zoals je nu zult begrijpen zijn de onderdelen hulpverlening en SOS kosten van een reisverzekering erg belangrijk. Het is een plezierige gedachte om bij nood in het buitenland terug te kunnen vallen op de deskundige hulp van een alarmcentrale. Sluit daarom altijd een reisverzekering af voor je op reis gaat.

Dat kan snel en eenvoudig bij Reisverzekeringblog.nl, meer informatie: kortlopende reisverzekering of als je vaak op reis gaat: doorlopende reisverzekering.

Disclaimer: De bovenstaande tekst is met zorg samengesteld. Toch kunnen wij niet uitsluiten dat er fouten in staan of dat er inmiddels wijzigingen hebben plaatsgevonden (kijk daarom ook naar de datum van het artikel). Er kunnen aan de tekst/premies dan ook geen rechten worden ontleend, die vooral een globaal informerende functie heeft. Wij verzoeken je bij twijfel/vragen altijd eerst contact met ons op te nemen. Daarnaast wijzen wij jou er op dat de algemene voorwaarden en de productvoorwaarden van de verzekeraar bepalend zijn voor vergoedingen en eventuele uitsluitingen. Wij vragen je dan ook om voor dat je een verzekering afsluit eerst de verzekeringsvoorwaarden te lezen. Lees na het afsluiten van de verzekering ook altijd de polis goed door, zodat je kan zien waar je exact voor verzekerd bent en hoe hoog de verzekerde bedragen zijn.

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Reisverzekeringblog.nl is een merk van EXT Internet Consultancy | Postbus 3101 | 7339 ZG | Apeldoorn | KvK 51738872

EXT is een online bemiddelaar in zorg- en schadeverzekeringen particulier - Wij werken op basis van ‘Execution only’ (afsluiten zonder advies) - AFM vergunningnr: 12047442 - KiFiD aansluitnummer: 300.017739