vragen over
reisverzekeringen? 055-5400408
  • Europeesche
  • Unigarant
  • Allianz
  • OOM verzekeringen

Vergelijk

Vergelijk premies, dekkingen en voorwaarden van reisverzekeringen.

lees verder

Bespaar

Lees onze tips om premie op je reisverzekering te besparen.

lees verder

Advies

Waar moet je op letten bij het afsluiten van een reisverzekering?

lees verder

Reisverzekering vraag & antwoord: Koffer kwijt of niet aangekomen op de bestemming?

Je gaat op vakantie en je koffer komt niet aan op de luchthaven of je koffer wordt gestolen, dan moet je weten hoe je moet handelen. Een koffer die niet is aangekomen op de luchthaven wordt vrijwel altijd nagezonden. Is je koffer gestolen dan moet je aangifte doen bij de plaatselijk politie en de schade melden bij je reisverzekeraar.

Reisverzekering en koffer kwijt

In geval van vermissing of vertraging van je koffer of andere bagage kan je vrijwel altijd een beroep doen op je reisverzekering. In veel gevallen krijg je een vergoeding voor vervangende kleding en toiletartikelen. De vermissing van je bagage door een luchtvaartmaatschappij moet dan minimaal 24 uur bedragen. Daarnaast ben je verzekerd tegen schade aan je bagage indien die vooruit- of nagezonden wordt. Mocht je bagage definitief vermist blijven, dan kan de vergoeding verder oplopen. Dit is afhankelijk van de dekking van je reisverzekering.

Is je koffer gestolen dan moet je hiervan zo snel mogelijk aangifte doen bij het lokale politiebureau. Zorg ervoor dat alles wat gestolen is wordt genoteerd en dat je een verklaring krijgt van de politie. Dit heb je nodig samen met ander bewijsmateriaal om de schade bij jouw reisverzekeraar te kunnen claimen.

Property Irregularity Report (PIR)

Is je koffer of ander bagage niet meegekomen met je vlucht? Neem dan direct contact op met een vertegenwoordiger van de luchtvaartmaatschappij waar je mee gevlogen hebt. Op iedere luchthaven is er een loket voor zoekgeraakte of vertraagde bagage. Bij aangifte van vermissing moet je bij de luchtvaartmaatschappij altijd vragen om een P.I.R. (Property Irregularity Report). De luchtvaartmaatschappij is verantwoordelijk voor je bagage en aansprakelijk bij vermissing en vertraging.

Na het opstellen van een ‘Property Irregularity Report’ gaat de luchtvaartmaatschappij zoeken naar je bagage in het systeem dat ‘World Tracer’ heet. Het komt regelmatig voor dat bagage in een verkeerd vliegtuig is geladen. Het ‘World Tracer’ systeem wordt wereldwijd door bijna alle luchtvaartmaatschappijen gebruikt. Het kan de vermiste bagage in veel gevallen lokaliseren. Zodra je bagage gevonden is, zal de koffer of tas worden afgeleverd bij je accommodatie of een ander adres dat je hebt opgegeven.

Tips om vermissing/vertraging van je koffer te voorkomen

Een paar nuttige tips van een bagagemedewerker van een luchthaven:

  • Gebruik altijd een stevige koffer. Slappe (sport)tassen gaan vaak rollen in de systemen waardoor de labels er af scheuren. 
  • Vol is vol! Ga je koffer niet volproppen en er op zitten om hem dicht te krijgen. Het zal je verbazen hoe ruw het er aan toe gaat als je koffer door het systeem gaat.
  • Schrijf op een A4-tje jouw naam, adres, woonplaats, land en ook het vakantieadres met de aankomst en vertrekdata en stop dit in de koffer.
  • Gebruik geen kofferriemen. Deze blijven in de bagagesystemen nog wel eens hangen met beschadiging van de bagage tot gevolg (of de bagage komt te laat voor de vlucht). Gebruik desnoods ducktape als je de koffer wilt afsluiten.
  • Rugzakken graag inpakken in rugzakfoudralen en laten inchecken als ‘Odd-size’ bagage.
  • Is jouw bagage niet aangekomen, ga gelijk naar de afhandelaar. Meestal staat die op de schermen vermeld en anders vraag je het iemand. Ga niet eerst naar huis of je accommodatie om het daar te regelen. 
  • Bagage laten sealen kan, maar op Schiphol gaan er op een gemiddelde dag ruim 100.000 stuks bagage over de systemen. De kans is erg klein dat iemand anders iets in je koffer stopt.

Schade aan koffer/reisbagage claimen

Mocht je een beroep moeten doen op je reisverzekering omdat je reisbagage beschadigd, gestolen of zoekgeraakt is, dan moet je de volgende regels in acht nemen:

  • Neem contact op met je reisverzekeraar, dat kan telefonisch, via internet of schriftelijk.

Voor je contact opneemt met je reisverzekeraar, moet je de volgende zaken bij de hand hebben:

  • Je verzekeringsbewijs, met je polisnummer.
  • Boekingsbevestiging.
  • Aankoopnota’s.
  • Bij verlies of diefstal, aangiftebewijs van de politie.
  • Reparatienota’s van jouw bagage of een verklaring van de reparateur dat je bagage onherstelbaar beschadigd is (voor je wat laat repareren, neem eerst contact op met je reisverzekeraar).

Diefstal of schade aan bagage/koffer: krijg ik altijd een vergoeding?

Wanneer het schadeformulier bij de verzekeraar binnenkomt beoordeelt deze op basis van alle bewijsstukken of jouw claim terecht is. Een claim indienen wil per definitie niet zeggen dat je recht hebt op een uitkering. Dat is bijvoorbeeld afhankelijk van het soort reisverzekering dat je hebt afgesloten (de dekking), de polisvoorwaarden en de omstandigheden waarin de schade of diefstal is ontstaan. Door fraude zijn reisverzekeraars genoodzaakt de claim kritisch te bekijken. Vooral camera’s, telefoons, zonnebrillen en merkkleding worden vaak ten onrechte geclaimd of zijn dubieus te noemen.

Wees voorzichtig: voorkom schade

Een reisverzekeraar verwacht dat jij voorzichtig met je eigendommen omgaat. Zij stellen bijvoorbeeld dat je geld, kostbaarheden en reisdocumenten bij je moet houden of moet opbergen in een kluis. Dus wordt je portemonnee gestolen uit je hotelkamer, dan kan de reisverzekeraar een vergoeding weigeren.

Laat je de bagage onbeheerd achter in de auto? Dan kun je, zelfs als de auto op slot zit, een vergoeding meestal ook wel vergeten. Lees daarom vooraf altijd goed de polisvoorwaarden van je reisverzekering en let goed op je spullen.

Wat is bagage volgens een reisverzekeraar?

Welke artikelen vallen er onder de dekking van reisbagage:

  • Foto-, film-, video/dvd-apparatuur inclusief eventuele bijbehorende beeld-, geluids- en informatiedragers.
  • Computerapparatuur: computers (waaronder organizers) inclusief randapparatuur, software en eventuele bijbehorende beeld-, geluids- en informatiedragers. Niet alle voorwerpen die tezamen een foto-, film-, video/dvd- en computerapparatuur vormen zijn apart verzekerd. Bijvoorbeeld, camera’s, objectieven, filters, statieven, filmzonnen, recorders, draagtassen etc. vormen tezamen een uitrusting.
  • Contactlenzen en brillen.
  • Muziekinstrumenten met toebehoren.
  • Goederen die tijdens de reis zijn aangeschaft.
  • Sieraden, horloges, bontwerk, voorwerpen van goud, zilver of platina, edelstenen, parels.
  • Muziekdragers waaronder iPods en MP3-spelers en niet in de auto ingebouwde navigatie-apparatuur.
  • Mobiele telefoons.
  • Rij- en kentekenbewijzen, kentekenplaten, vervoerbiljetten die speciaal voor gebruik tijdens de reis zijn aangeschaft, identiteitsbewijzen, toeristenkaarten, paspoorten, laissez-passers en visa.
  • Onderwatersportuitrusting.
  • Medische apparatuur wordt vergoed inclusief reparatiekosten.
  • (Tand)prothesen en gehoorapparatuur: (tand)prothesen, tandbeugels, stifttanden, tandkronen en gehoorapparaten.
  • Fietsen met toebehoren, opblaasbare en opvouwbare boten met toebehoren, surfplanken met toebehoren, imperiaal, skiboxen, sneeuwkettingen en jetbags.
  • En als je wintersport hebt meeverzekerd, dan worden ook de volgende uitrustingen vergoed, eigen of gehuurde ski’s of snowboards inclusief bindingen, skistokken, skischoenen en skipassen.

Vragen?

Heb je een vraag over reisverzekeringen of heb je andere vragen? Neem dan contact met ons op: Telefoon 055-5400408 of stuur een e-mail: info@reisverzekeringblog.nl

Disclaimer: De bovenstaande tekst is met zorg samengesteld. Toch kunnen wij niet uitsluiten dat er fouten in staan of dat er inmiddels wijzigingen hebben plaatsgevonden (kijk daarom ook naar de datum van het artikel). Er kunnen aan de tekst/premies dan ook geen rechten worden ontleend, die vooral een globaal informerende functie heeft. Wij verzoeken je bij twijfel/vragen altijd eerst contact met ons op te nemen. Daarnaast wijzen wij jou er op dat de algemene voorwaarden en de productvoorwaarden van de verzekeraar bepalend zijn voor vergoedingen en eventuele uitsluitingen. Wij vragen je dan ook om voor dat je een verzekering afsluit eerst de verzekeringsvoorwaarden te lezen. Lees na het afsluiten van de verzekering ook altijd de polis goed door, zodat je kan zien waar je exact voor verzekerd bent en hoe hoog de verzekerde bedragen zijn.

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Reisverzekeringkblog.nl is een merk van EXT Internet Consultancy | Postbus 3101 | 7339 ZG | Apeldoorn | KvK 51738872

EXT is een online bemiddelaar in zorgverzekeringen en schadeverzekeringen particulier - AFM vergunningnr: 12047442 - KiFiD aansluitnummer: 300.017739