vragen over
reisverzekeringen? 055-5400408

Vliegtuigpassagiers lopen jaarlijks miljoenen aan schadevergoedingen mis

Is je vlucht vertraagd of geannuleerd? Dan heb je recht op een schadevergoeding van je luchtvaartmaatschappij.

Veel passagiers weten niet dat ze in een dergelijke situatie recht hebben op compensatie van de luchtvaartmaatschappij. Door onbekendheid met Europese wetgeving en het ontwijkende gedrag van luchtvaartmaatschappijen, lopen gedupeerde passagiers jaarlijks miljoenen aan schadevergoedingen mis.

Recht op schadevergoeding

Nederlandse passagiers hebben recht op schadevergoeding wanneer de vliegreis meer dan drie uur is vertraagd. Jaarlijks komen meer dan een miljoen mensen in een dergelijke situatie terecht, maar maken bijna nooit gebruik van de regeling. Voor 2009 kregen mensen alleen geld als hun vlucht uitviel. In 2009 bepaalde het Europese Hof van Justitie dat wie tijdens een vliegreis meer dan drie uur vertraging oploopt, recht heeft op compensatie. Deze regeling is dus al enige tijd van kracht, maar veel mensen weten hier niets van.

Passagiers nemen de vertraging blijkbaar voor lief of denken dat het teveel gedoe is om de compensatie op te eisen. Het Kabinet wil daarom ook dat de handhaving transparanter wordt. Luchtvaartmaatschappijen proberen onder vergoedingen uit te komen door een scala aan excuses in te zetten: mist, stakingen of een technisch mankement.

Ruim 1,6 miljoen gedupeerde reizigers

Uit een inventarisatie van rechtsbijstandverzekeraar ARAG blijkt dat in 2010 op Schiphol, er sprake was van 16.500 vertragingen en annuleringen. Uitgaande van een gemiddeld aantal passagiers van honderd per vlucht, werden er ruim 1,6 miljoen mensen gedupeerd. Uit de cijfers van de Inspectie voor Verkeer en Waterstaat blijkt echter dat er in 2010 maar 8.500 keer een klacht is ingediend. Terwijl claimen niet ingewikkeld hoeft te zijn.

De consument heeft recht op financiële compensatie door de luchtvaartmaatschappij bij annulering, vertraging, of instapweigering. Deze kan oplopen tot 600 euro per persoon. Voor een gezin kan de totale vergoeding dus een flink bedrag zijn. Gedupeerde passagiers die geen schadevergoeding claimen lopen daarom geld mis.

Meer informatie: ARAG flight claim service

 

Disclaimer: De bovenstaande tekst is met zorg samengesteld. Toch kunnen wij niet uitsluiten dat er fouten in staan of dat er inmiddels wijzigingen hebben plaatsgevonden (kijk daarom ook naar de datum van het artikel). Er kunnen aan de tekst/premies dan ook geen rechten worden ontleend, die vooral een globaal informerende functie heeft. Wij verzoeken je bij twijfel/vragen altijd eerst contact met ons op te nemen. Daarnaast wijzen wij jou er op dat de algemene voorwaarden en de productvoorwaarden van de verzekeraar bepalend zijn voor vergoedingen en eventuele uitsluitingen. Wij vragen je dan ook om voor dat je een verzekering afsluit eerst de verzekeringsvoorwaarden te lezen. Lees na het afsluiten van de verzekering ook altijd de polis goed door, zodat je kan zien waar je exact voor verzekerd bent en hoe hoog de verzekerde bedragen zijn.

Er is één reactie

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Reisverzekeringblog.nl is een merk van EXT Internet Consultancy | Postbus 3101 | 7339 ZG | Apeldoorn | KvK 51738872

EXT is een online bemiddelaar in zorg- en schadeverzekeringen particulier - Wij werken op basis van ‘Execution only’ (afsluiten zonder advies) - AFM vergunningnr: 12047442 - KiFiD aansluitnummer: 300.017739