vragen over
reisverzekeringen? 055-5400408

Wanneer bel je de alarmcentrale van je reisverzekeraar?

Wanneer bel je de alarmcentrale van je reisverzekeraar? Het kan gebeuren dat je tijdens je vakantie te maken krijgt met problemen. Je wilt dan een beroep doen op je reisverzekering. Dat kan niet zomaar, soms moet je eerst om toestemming vragen om bepaalde kosten te maken.

In dit artikel lees je in welke situaties je contact moet opnemen met de Alarmcentrale.

Alarmcentrale

Wanneer je een reisverzekering afsluit heb je recht op hulp bij noodsituaties tijdens je reis of vakantie. Iedere reisverzekeraar werkt met een eigen of externe alarmcentrale. De bekendste in Nederland zijn:

  • SOS International
  • Eurocross Assistance
  • ANWB Alarmcentrale
  • Allianz Global Assistance

Wat doet een alarmcentrale?

Op een alarmcentrale werken goed getrainde en professionele hulpverleners. Zo gauw er een hulpverzoek komt, gaan zij onmiddellijk aan de slag. Er worden verbindingen gelegd, zodat hulpverlening direct in gang wordt gezet. Daarvoor beschikt een alarmcentrale over een wereldwijd netwerk van hulpverleners en dienstverlenende professionals. Daarbij moet je denken aan artsen, bergers, vervangende chauffeurs en contactpersonen.

Wanneer bel je een alarmcentrale?

Een alarmcentrale is 7 dagen per week, 24 uur per dag bereikbaar. Je kunt een alarmcentrale bellen voor hulp en advies. Bijvoorbeeld naar welk ziekenhuis je het beste kunt gaan in het buitenland. Of als je de bijsluiter van voorgeschreven medicijnen niet kunt lezen omdat je de taal niet machtig bent. Maar ook als een verloren bankpas wilt laten blokkeren.

Noodsituatie

Bij een verblijf in het buitenland kan er sprake zijn van een acute noodsituatie, bijvoorbeeld wanneer je plotseling ernstig ziek bent geworden of gewond bent geraakt bij een ongeval. In dat geval is het belangrijk dat je direct contact opneemt met de alarmcentrale. In de volgende situatie ben je verplicht om je alarmcentrale te bellen:

  • Spoedeisende hulp.
  • Een ziekenhuisopname.
  • Vervoer in verband met ziekte of ongeval.
  • Een overlijden in het buitenland.

Toestemming van de alarmcentrale

Wanneer je kosten gaat maken die normaal gesproken onder de dekking van je reisverzekering vallen, moet je daarvoor ook eerst toestemming vragen bij de alarmcentrale. Denk daarbij aan:

  • Het uitvallen of huren van een vervoermiddel.
  • Vervangend verblijf.
  • Extra terugreiskosten naar Nederland.

Wat doet de alarmcentrale nog meer?

Nadat je de alarmcentrale hebt ingeschakeld, coördineren de medewerkers de hulpverlening. Je kunt dan denken aan:

  • contact met de gedupeerde;
  • er voor zorgen dat de familie in Nederland geïnformeerd wordt en blijft over de situatie;
  • garanties afgeven voor de medische kosten aan het ziekenhuis in het buitenland;
  • het organiseren een veilige thuiskomst in Nederland;
  • als je jouw vakantie voortijdig moet afbreken, regelen zij je terugvlucht en het vervoer;
  • indien nodig regelen zij psychische hulp in het buitenland.

Wil je de zekerheid van een Alarmcentrale? Sluit een reisverzekering af!

Het is een plezierige gedachte om bij nood in het buitenland terug te kunnen vallen op de deskundige hulp van een alarmcentrale. Sluit daarom altijd een reisverzekering af voor je op reis gaat. Dat kan snel en eenvoudig bij Reisverzekeringblog.nl, meer informatie: Kortlopende reisverzekering.

Disclaimer: De bovenstaande tekst is met zorg samengesteld. Toch kunnen wij niet uitsluiten dat er fouten in staan of dat er inmiddels wijzigingen hebben plaatsgevonden (kijk daarom ook naar de datum van het artikel). Er kunnen aan de tekst/premies dan ook geen rechten worden ontleend, die vooral een globaal informerende functie heeft. Wij verzoeken je bij twijfel/vragen altijd eerst contact met ons op te nemen. Daarnaast wijzen wij jou er op dat de algemene voorwaarden en de productvoorwaarden van de verzekeraar bepalend zijn voor vergoedingen en eventuele uitsluitingen. Wij vragen je dan ook om voor dat je een verzekering afsluit eerst de verzekeringsvoorwaarden te lezen. Lees na het afsluiten van de verzekering ook altijd de polis goed door, zodat je kan zien waar je exact voor verzekerd bent en hoe hoog de verzekerde bedragen zijn.

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Reisverzekeringblog.nl is een merk van EXT Internet Consultancy | Postbus 3101 | 7339 ZG | Apeldoorn | KvK 51738872

EXT is een online bemiddelaar in zorg- en schadeverzekeringen particulier - Wij werken op basis van ‘Execution only’ (afsluiten zonder advies) - AFM vergunningnr: 12047442 - KiFiD aansluitnummer: 300.017739