vragen over
reisverzekeringen? 055-5400408

Consumentenbond ziet voor- en nadelen aan nieuwe voorstellen passagiersrechten

prijzen-vliegtikckets

Voor- en nadelen aan nieuwe voorstellen passagiersrechten

Aan de nieuwe maatregelen die de Europese Commissie (EC) wil invoeren om de Europese passagiersrechten duidelijker te maken voor consumenten kleven grote nadelen.

Consumentenklachten

Zo stelt de EC voor dat consumenten pas bij minimaal vijf uur vertraging in aanmerking komen voor compensatie, in plaats van de huidige drie uur. Luchtvaartmaatschappijen hoeven ook niet meer dan drie overnachtingen te vergoeden bij langdurig oponthoud. De Consumentenbond staat wel achter de verplichting dat luchtvaartmaatschappijen binnen een vaste tijd consumentenklachten moeten beantwoorden.

Geschillencommissie

Bart Combée, directeur Consumentenbond: ‘Wij juichen het toe dat de EU-lidstaten verplicht worden een geschillencommissie op te zetten, maar de EU zegt niet dat de luchtvaartmaatschappijen ook verplicht worden om hieraan deel te nemen. In Nederland hebben we hier slechte ervaringen mee. Luchtvaartmaatschappijen hebben de geschillencommissie opgeheven waardoor het halen van je recht op een laagdrempelige manier heel lastig is’.

Verder stelt de EC voor om luchtvaartmaatschappijen te verplichten consumenten goed te informeren over de compensatieregelingen, om helderheid te geven over rechten bij vermiste bagage en over wat te doen bij het missen van aansluitende vluchten.

 

Tip Reisverzekeringblog.nl: Heb je te maken met vertraging of annulering van je vlucht bij een pakketreis? De annuleringsverzekering van Allianz Global Assistance geeft een vergoeding bij vertraagd vertrek of vertraagde aankomt op je reisbestemming. Lees hier meer: Vertraging van je vlucht? Een annuleringsverzekering geeft een vergoeding

 

Disclaimer: De bovenstaande tekst is met zorg samengesteld. Toch kunnen wij niet uitsluiten dat er fouten in staan of dat er inmiddels wijzigingen hebben plaatsgevonden (kijk daarom ook naar de datum van het artikel). Er kunnen aan de tekst/premies dan ook geen rechten worden ontleend, die vooral een globaal informerende functie heeft. Wij verzoeken je bij twijfel/vragen altijd eerst contact met ons op te nemen. Daarnaast wijzen wij jou er op dat de algemene voorwaarden en de productvoorwaarden van de verzekeraar bepalend zijn voor vergoedingen en eventuele uitsluitingen. Wij vragen je dan ook om voor dat je een verzekering afsluit eerst de verzekeringsvoorwaarden te lezen. Lees na het afsluiten van de verzekering ook altijd de polis goed door, zodat je kan zien waar je exact voor verzekerd bent en hoe hoog de verzekerde bedragen zijn.

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Reisverzekeringblog.nl is een merk van EXT Internet Consultancy | Postbus 3101 | 7339 ZG | Apeldoorn | KvK 51738872

EXT is een online bemiddelaar in zorg- en schadeverzekeringen particulier - Wij werken op basis van ‘Execution only’ (afsluiten zonder advies) - AFM vergunningnr: 12047442 - KiFiD aansluitnummer: 300.017739