Sinds 2014 verandert het klimaat in Europa steeds meer en dit gaat gepaard met extreem weer. Dit zorgt ervoor dat het aantal vertragingen in het derde kwartaal van 2015 met 88% is gestegen in vergelijking tot het derde kwartaal van 2013. Dit blijkt uit cijfers van EUclaim.
Klimaatverandering in Europa: vaker extreem weer
De klimaatveranderingen in Europa uiten zich voornamelijk in extreme weersomstandigheden. Sinds 2014 heeft Europa meer last van extreme regenval en onweer. Dit is een tafereel dat steeds vaker zal voorkomen. In zowel 2014 als 2015 kampte Nederland in de zomermaanden met een storm. In 2015 leidt de zomerstorm op één dag tot 80 vertragingen bij KLM (totaal 3e kwartaal 252) en bij Transavia tot 48 vertragingen (totaal 3e kwartaal 170). De reden waarom KLM en Transavia er boven uitsteken met het aantal vertragingen is, omdat beide luchtvaartmaatschappijen veel rotaties per dag hebben naar Schiphol en juist het aankomende vliegverkeer veel last heeft van de slechte weersomstandigheden. Het is te verwachten dat de stijgende lijn van het aantal vertragingen de aankomende jaren doorzet.
Luchtvaartmaatschappijen uit Nederland
Het aantal vertraagde vluchten van KLM en Transavia stijgt flink in het derde kwartaal van 2015 in vergelijking tot 2013. Een groot deel hiervan is te verantwoorden door het extreme weer in Nederland. Corendon Dutch Airlines maakt in het derde kwartaal de grootste stijging met 8 vertragingen in 2014 naar 20 vertragingen in 2015. Echter, is de vloot van Corendon afgelopen zomer gegroeid van 3 naar 4 vliegtuigen en voeren zij meer vluchten uit. TUI (voormalig Arke) is de afgelopen jaren erg stabiel en toont een minimale stijging van het aantal vertragingen.
* Onder wordt verstaan geannuleerde vluchten en vluchten met een vertraging van meer dan 3 uur.
Disclaimer: De bovenstaande tekst is met zorg samengesteld. Toch kunnen wij niet uitsluiten dat er fouten in staan of dat er inmiddels wijzigingen hebben plaatsgevonden (kijk daarom ook naar de datum van het artikel). Er kunnen aan de tekst/premies dan ook geen rechten worden ontleend, die vooral een globaal informerende functie heeft. Wij verzoeken je bij twijfel/vragen altijd eerst contact met ons op te nemen. Daarnaast wijzen wij jou er op dat de algemene voorwaarden en de productvoorwaarden van de verzekeraar bepalend zijn voor vergoedingen en eventuele uitsluitingen. Wij vragen je dan ook om voor dat je een verzekering afsluit eerst de verzekeringsvoorwaarden te lezen. Lees na het afsluiten van de verzekering ook altijd de polis goed door, zodat je kan zien waar je exact voor verzekerd bent en hoe hoog de verzekerde bedragen zijn.