Nederland heeft in 2018 19,1 miljoen internationale toeristen ontvangen, een groei van 7 procent ten opzichte van 2017. Ten opzichte van de groei in 2017 (+13%) is de groei in 2018 afgenomen. In totaal hebben de internationale bezoekers voor 12,7 miljard euro aan bestedingen gezorgd.
“Opvallend is dat Nederland nog populairder is geworden onder onze buurlanden (+10%). Zo brachten afgelopen jaar bijna 5,8 miljoen Duitsers en 2,5 miljoen Belgen een verblijfsbezoek aan Nederland, dit is 43% van het totaal aantal toeristen” aldus Jos Vranken, directeur NBTC Holland Marketing.
Nederland populair bij buurlanden
In 2018 ontving Nederland bijna 1,2 miljoen meer toeristen dan in 2017, waarvan twee derde afkomstig is uit Duitsland en België. Daarmee komt hun aandeel in de totale bezoekersmix op 43%.
“Nederland is voor Duitsers en Belgen één van de belangrijkste vakantiebestemmingen voor een korte vakantie. De meeste toeristen uit de buurlanden komen vaker terug en spreiden zich meer over Nederland. Meer steden en regio´s profiteren daardoor van de toeristische groei. Dit is een positieve ontwikkeling en sluit aan op Perspectief 2030, de nieuwe visie op de bestemming Nederland waarin alle Nederlanders profiteren van toerisme in 2030. Om ruimte en richting te geven aan deze toeristische groei is het belangrijk dat steden en regio’s blijven investeren en ontwikkelen in aantrekkelijk toeristisch aanbod dat past bij de stad of streek,” aldus Jos Vranken.
Veranderende wensen en behoeften Chinese toerist
Het aantal Chinese toeristen is met 8 procent afgenomen tot 334.000. Opmerkelijk is dat Chinezen steeds minder in groepen reizen en vaker de voorkeur geven aan een individuele reis.
Jos Vranken: “We zien dat Chinezen veranderende (digitale) wensen en behoeften hebben die afwijken van groepsreizigers. Belangrijk is dat de sector haar aanbod op deze (digitale) ontwikkelingen aanpast. In dit kader organiseren wij op 31 januari aanstaande de eerste China Travel Summit, om met allerlei bedrijven en organisaties hierover kennis uit te wisselen en zo optimaal in te kunnen spelen op deze nieuwe trends en ontwikkelingen binnen de Chinese reismarkt.”