vragen over
reisverzekeringen? 055-5400408

Reisverzekering: Wat doet de alarmcentrale?

Wanneer je een reisverzekering afsluit, heb je recht op de hulpverlening van een Alarmcentrale. Maar wat houdt die hulp precies in?

In dit artikel lees je wat een alarmcentrale voor jou kan betekenen wanneer je in het buitenland in nood verkeert en een reisverzekering hebt afgesloten.

Alarmcentrales in Nederland

In Nederland zijn er vier grote alarmcentrales actief:

  • SOS International
  • Eurocross Assistance
  • ANWB Alarmcentrale
  • Allianz Global Assistance

Zij verzorgen de internationale hulpverlening voor hun eigen verzekerden maar ook voor andere partijen. Omdat een reisverzekering uit meerdere onderdelen bestaat en sommige medische kosten gedekt worden door je zorgverzekering, onderhouden ze ook contact tussen ziektekostenverzekeraars en reisverzekeraars.

Wanneer je ziek wordt in het buitenland, een ongeluk krijgt of je andere hulp nodig hebt kan je de alarmcentrale van je reisverzekeraar bellen. Deze is 24-uur per dag en 7 dagen per week bereikbaar. De taken van een alarmcentrale zijn onder andere:

  • De alarmcentrale onderhoudt contact met jou in het buitenland als je ziek wordt.
  • Zorgt ervoor dat de familie in Nederland geïnformeerd wordt indien dat noodzakelijk is.
  • Geeft een garantstelling af voor de medische kosten van het ziekenhuis in het buitenland.
  • Zorgt voor een eventuele repatriëring bij ziekte, ongeval of overlijden (terughalen naar Nederland).
  • Regelt vervoer terug bij het voortijdig afbreken van je vakantie in geval van nood.
  • Indien nodig regelen zij psychische hulp in het buitenland.

De alarmcentrale kan je helpen door bijvoorbeeld financieel garant te staan voor medische kosten als je in het buitenland naar het ziekenhuis moet. Ook kunnen zij je adviseren welk ziekenhuis op jouw vakantiebestemming betrouwbaar is. Indien nodig regelen zij persoonlijke bijstand in het buitenland, zoals psychische hulp. Wanneer je door vervelende familieomstandigheden snel terug naar Nederland moet, regelt de alarmcentrale met spoed vervoer of een vliegticket.

Hulpverlening

Op een alarmcentrale werken goed getrainde en professionele hulpverleners. Wanneer er een hulpverzoek komt, gaan zij onmiddellijk aan de slag. Er worden contacten gelegd, zodat hulpverlening direct in gang wordt gezet. Daarvoor beschikt een alarmcentrale over een wereldwijd netwerk van hulpverleners en dienstverlenende professionals. Daarbij moet je denken aan:

  • Artsen
  • Verpleegkundigen
  • Bergers
  • Vervangende chauffeurs
  • Contactpersonen

Indien je gewond bent en alleen liggend vervoerd kan worden, dan zorgt de Alarmcentrale van je reisverzekering voor speciaal vervoer. Denk daarbij aan de parasol- en gipsvluchten. Kom je te overlijden in het buitenland dan zorgen zij ervoor dat het stoffelijk overschot naar Nederland wordt vervoerd.

De kosten die de alarmcentrale hiervoor moet maken, vallen onder de dekking ‘SOS kosten’ van je reisverzekering. Dat geldt ook voor kosten voor opsporing en redding tijdens je vakantie. Deze kunnen fors zijn, bijvoorbeeld wanneer je gered moet worden met een helikopter en door de inzet van reddingsteams. De SOS kosten op een reisverzekering wordt dan ook gezien als de belangrijkste dekking en juist dé reden waarom je een reisverzekering voor je vakantie zou moeten afsluiten.

Alarmcentrale: hulp en advies

De alarmcentrale is 7 dagen per week, 24 uur per dag bereikbaar. Je kunt een alarmcentrale ook bellen voor hulp en advies. Bijvoorbeeld naar welk ziekenhuis of arts je het beste kunt gaan in het buitenland. Of als je de bijsluiter van voorgeschreven medicijnen niet kunt lezen omdat je de taal niet machtig bent. Maar ook als een verloren bankpas wil laten blokkeren.

Contact met familie en achterblijvers

Nadat je de alarmcentrale hebt ingeschakeld, coördineren de medewerkers de hulpverlening. Tijdens deze coördinatie wordt de verzekerde op de hoogte gehouden van de voortgang. De alarmcentrale zorgt er tevens voor dat jouw familie in Nederland geïnformeerd wordt.

Hulp in buitenland? Sluit een reisverzekering af!

Zoals gezegd zijn de onderdelen hulpverlening en SOS kosten van een reisverzekering erg belangrijk. Het is een plezierige gedachte om bij nood in het buitenland terug te kunnen vallen op de deskundige hulp van een alarmcentrale. Sluit daarom altijd een reisverzekering af voor je op reis gaat. Dat kan snel en eenvoudig bij Reisverzekeringblog.nl, meer informatie:

Of als je vaker op reis gaat:

Disclaimer: De bovenstaande tekst is met zorg samengesteld. Toch kunnen wij niet uitsluiten dat er fouten in staan of dat er inmiddels wijzigingen hebben plaatsgevonden (kijk daarom ook naar de datum van het artikel). Er kunnen aan de tekst/premies dan ook geen rechten worden ontleend, die vooral een globaal informerende functie heeft. Wij verzoeken je bij twijfel/vragen altijd eerst contact met ons op te nemen. Daarnaast wijzen wij jou er op dat de algemene voorwaarden en de productvoorwaarden van de verzekeraar bepalend zijn voor vergoedingen en eventuele uitsluitingen. Wij vragen je dan ook om voor dat je een verzekering afsluit eerst de verzekeringsvoorwaarden te lezen. Lees na het afsluiten van de verzekering ook altijd de polis goed door, zodat je kan zien waar je exact voor verzekerd bent en hoe hoog de verzekerde bedragen zijn.

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Reisverzekeringblog.nl is een merk van EXT Internet Consultancy | Postbus 3101 | 7339 ZG | Apeldoorn | KvK 51738872

EXT is een online bemiddelaar in zorg- en schadeverzekeringen particulier - Wij werken op basis van ‘Execution only’ (afsluiten zonder advies) - AFM vergunningnr: 12047442 - KiFiD aansluitnummer: 300.017739