De ACM (Autoriteit Consument & Markt) heeft reisbedrijven opgeroepen om duidelijker te zijn over hun prijzen. Bij een controle van 12 grote reisorganisaties bleek dat 11 van hen niet alle kosten goed lieten zien. Soms konden klanten een reis niet voor de eerst getoonde prijs boeken.
Nu krijgen deze bedrijven 8 weken om dit te verbeteren, anders volgen er straffen.
Wat moeten reisbedrijven doen volgens de ACM?
Er zijn een aantal belangrijke regels die reisbedrijven moeten volgen:
- Kosten die pas bekend zijn als alle details van de reis zijn ingevuld, zoals de datum of grootte van de groep, moeten meteen duidelijk zichtbaar zijn bij de totaalprijs.
- Zodra alle details van de reis duidelijk zijn, moeten alle extra kosten, ook die lokaal betaald worden, in de prijs zitten.
- Tijdens het boekingsproces moet de klant duidelijk de totale prijs kunnen zien van hun reis, inclusief alle bijkomende kosten.
- Prijzen die worden geadverteerd om klanten te trekken moeten ook echt te boeken zijn voor die prijs, dus geen valse beloftes.
Onderzoek toont aan: duidelijkheid gewenst!
De ACM heeft eerder onderzoek gedaan naar de duidelijkheid van prijzen in de reisbranche. Uit dit onderzoek bleek dat klanten het belangrijk vinden om vanaf het begin te weten wat een reis echt gaat kosten. In 2022 heeft de ACM ook vakantiehuis-aanbieders aangesproken over hun prijzen. Na deze waarschuwing hebben zij hun prijzen inclusief alle kosten laten zien.
Nu richt de ACM zich op pakketreizen. Dit zijn reizen die meerdere onderdelen bevatten, zoals verblijf en vervoer. Bijna alle grote aanbieders hadden problemen met hoe zij hun prijzen toonden. Zo werden soms extra kosten niet getoond of veranderde de prijs tijdens het boekingsproces.
De wet is heel duidelijk over prijzen: klanten moeten van tevoren weten wat ze gaan betalen. Als reisorganisaties dit niet duidelijk maken, is dat misleiding. De ACM kan hier tegen optreden en geeft bedrijven nu nog een kans om hun prijzen goed te tonen.