De Autoriteit Consument & Markt heeft reisaanbieders op de vingers getikt omdat zij geen reisgarantie boden. Dit heeft ertoe geleid dat zij dit alsnog geregeld hebben.
Reisaanbieders zijn namelijk verplicht een garantieregeling te bieden aan reizigers die een pakketreis of een gekoppeld reisarrangement boeken. Consumenten die hun reis al betaald hebben zijn daarmee hun geld niet kwijt als de aanbieder failliet gaat. De garantieregeling zorgt er ook voor dat consumenten die al op reis zijn gerepatrieerd worden.
Om na te gaan of de reisaanbieders hun reisgarantie op orde hadden, heeft de ACM controles uitgevoerd. Daarnaast ontving de toezichthouder meldingen van bedrijven en van consumenten via ConsuWijzer. Dit heeft ertoe geleid dat de ACM vijftien bedrijven heeft aangesproken die geen garantiestelling boden. Bij zeven uit deze groep bedrijven heeft de ACM een last onder dwangsom aangekondigd voordat zij de vereiste aanpassingen doorvoerden. In geen van de gevallen heeft de ACM de last uiteindelijk hoeven opleggen, omdat de betrokken bedrijven hun garantiestelling geregeld hadden.
Regels reisgarantie
De regels voor reisgarantie zijn op 1 juli 2018 veranderd. In meer gevallen dan voorheen moeten reisaanbieders garantiemaatregelen bieden, namelijk naast pakketreizen ook voor gekoppelde reisarrangementen. Dit zijn reizen met verschillende elementen die de reiziger zelf heeft samengesteld. Veel bedrijven hebben hun reisgarantie geregeld via de Stichting Garantiefonds Reisgelden (SGR), GGTO (Garantiefonds voor Gespecialiseerde Touroperators) en STO Garant.
Meldingen van bedrijven en consumenten zijn belangrijk voor de ACM om te bepalen of reisaanbieders de verplichte garantiestelling hebben geregeld.