vragen over
reisverzekeringen? 055-5400408
  • Europeesche
  • Unigarant
  • Allianz
  • OOM verzekeringen

Vergelijk

Vergelijk premies, dekkingen en voorwaarden van reisverzekeringen.

lees verder

Bespaar

Lees onze tips om premie op je reisverzekering te besparen.

lees verder

Advies

Waar moet je op letten bij het afsluiten van een reisverzekering?

lees verder

Europese regels compensatie vliegtuigpassagiers aangepast

Europese regels compensatie vliegtuigpassagiers aangepast

Vliegtuigpassagiers op lange vluchten gaan er op achteruit door nieuwe regels die zijn voorgesteld door de Europese Commissie in Brussel. Reizigers zullen in de nieuwe situatie soms twaalf uur of langer moeten wachten voordat ze kunnen rekenen op compensatie, terwijl dat nu drie uur is.

Het dagelijks bestuur van de EU presenteerde woensdag in Brussel voorstellen om de bestaande regels uit 2005 aan te passen en op onderdelen te versoepelen. Zo moeten vliegtuigpassagiers voortaan minstens 5 uur vertraging hebben voordat zij recht hebben op compensatie. Nu ligt de grens nog bij 3 uur. Als de nieuwe regels worden goedgekeurd door de lidstaten en het Europees Parlement worden ze in 2014 van kracht. De regels gelden alleen voor Europese luchtvaartmaatschappijen, zoals KLM.

Vliegmaatschappijen beroepen zich op overmacht

De huidige regels moesten in iedere geval worden aangepast omdat ze niet werden nageleefd. Er is nu te veel ruimte voor de luchtvaartmaatschappijen om onder vergoedingen uit te komen. Zo is uit onderzoek gebleken dat maar 2 tot 4% van de passagiers die recht hebben op een vergoeding die ook daadwerkelijk krijgen. Meestal beroepen de vliegmaatschappijen zich op ‘overmacht door bijzondere omstandigheden’, waardoor er niet uitgekeerd hoeft te worden. Technische storingen aan het vliegtuig worden nu nog vaak tot die bijzondere omstandigheden gerekend. Vanaf 2014 kan dat niet meer. Alleen nog echte overmachtsituaties zoals natuurrampen en stakingen van luchtverkeersleiders vallen onder de noemer ‘bijzondere omstandigheden’.

Nieuw is ook dat passagiers vanaf volgend jaar mogen eisen dat ze uit een vliegtuig worden gelaten als ze meer dan vijf uur in het toestel hebben moeten wachten op vertrek. Verder moet er na een uur vertraging in het vliegtuig gezorgd worden voor voldoende airconditioning en drinkwater. Ook de toiletten moeten vrij toegankelijk zijn.

Consumentenorganisaties ontevreden

Veel consumentenorganisaties waaronder de ANWB zijn ontevreden over de nieuwe ontwerpverordening van de Europese Commissie. Deze moeten de positie van luchtvaartpassagiers verbeteren. De toeristenbond vindt het echter een gemiste kans dat de Commissie niets doet tegen het risico van failliete maatschappijen en bagageverlies.

De ANWB is niet tevreden met het ontbreken van een regeling voor faillissementen van luchtvaartmaatschappijen. Sinds 2001 zijn er alleen al in Europa zo’n 90 maatschappijen failliet gegaan met duizenden passagiers die hun vooruitbetaalde geld kwijt raakten.

Bagageverlies is ook één van de grote klachten over luchtvaartmaatschappijen. Ongeveer 4% van de passagiers krijgt ermee te maken. In het ontwerp staan wel verbeteringen over de afhandeling maar niet in welke eerste levensbehoeften iemand zich mag voorzien als de koffer niet op de bestemming is aangekomen.

Lichtpuntjes in het voorstel zijn betere informatie over de aanleiding en vooruitzicht van de vertraging. Betere omboekmogelijkheden, meer duidelijkheid over overmachtsituaties en de mogelijkheid om bij tikfouten, de naam van de passagier aan te passen zonder dat de maatschappij daar kosten voor mag rekenen.

Disclaimer: De bovenstaande tekst is met zorg samengesteld. Toch kunnen wij niet uitsluiten dat er fouten in staan of dat er inmiddels wijzigingen hebben plaatsgevonden (kijk daarom ook naar de datum van het artikel). Er kunnen aan de tekst/premies dan ook geen rechten worden ontleend, die vooral een globaal informerende functie heeft. Wij verzoeken je bij twijfel/vragen altijd eerst contact met ons op te nemen. Daarnaast wijzen wij jou er op dat de algemene voorwaarden en de productvoorwaarden van de verzekeraar bepalend zijn voor vergoedingen en eventuele uitsluitingen. Wij vragen je dan ook om voor dat je een verzekering afsluit eerst de verzekeringsvoorwaarden te lezen. Lees na het afsluiten van de verzekering ook altijd de polis goed door, zodat je kan zien waar je exact voor verzekerd bent en hoe hoog de verzekerde bedragen zijn.

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Reisverzekeringblog.nl is een merk van EXT Internet Consultancy | Postbus 3101 | 7339 ZG | Apeldoorn | KvK 51738872

EXT is een online bemiddelaar in zorg- en schadeverzekeringen particulier - AFM vergunningnr: 12047442 - KiFiD aansluitnummer: 300.017739