vragen over
reisverzekeringen? 055-5400408

Vliegtuigpassagiers ontvangen sneller compensatie bij vluchtvertraging

vertraging-vlucht

Vliegtuigpassagiers ontvangen sneller compensatie bij vluchtvertraging

Het Europees parlement is akkoord gegaan met verregaande plannen om vliegtuigpassagiers meer rechten te geven. Zo krijgen luchtvaartpassagiers meer informatie en sneller compensatie als hun vlucht is vertraagd of geschrapt. Dat heeft het Europees Parlement woensdag in Straatsburg beslist.

Passagiers moeten binnen een halfuur geïnformeerd worden over wijzigingen van hun vlucht en over hun rechten in zo’n geval. Na een vertraging van twee uur kunnen ze extra diensten en verzorging genieten. Als hun vlucht wordt geannuleerd mogen ze met een andere maatschappij meevliegen. Vliegtuigpassagiers uit Europa kunnen in de toekomst ook makkelijker compensatie krijgen als hun vlucht is vertraagd of uitvalt.

Vergoedingen bij vluchtvertragingen

Wat verandert er precies? Vanaf twee uur vertraging bijvoorbeeld moeten de passagiers het vliegtuig kunnen verlaten. Bij meer dan drie uur vertraging op een vlucht van minder dan 3.500 km (alle Europese vluchten dus) kan men ook een compensatie krijgen van 300 euro. Voor vluchten van minder dan 6.000 km kan men na een vertraging van vijf uur een compensatie van 400 euro krijgen. Voor alle lange-afstandsvluchten ontvangen passagiers bij een vertraging vanaf zeven uur een compensatie van 600 euro.

De luchtvaartmaatschappij wordt ook verplicht om ook bij vertragingen maaltijden en drank aan te bieden en hotelaccommodatie te regelen tot maximaal 5 dagen.


Reisverzekeringblog tip: Heb je een vliegticket geboekt? Wij hebben een uitstekende annuleringsverzekering voor tickets (vliegtuig, boot, bus, trein, etc.). Jouw vliegticket is voor € 2.000,- verzekerd tegen annuleringskosten. De premie bedraagt slechts € 16,90 Meer weten: Ticket Annuleringsverzekering van Allianz Global Assistance.


Bagage in het vliegtuig

Iedereen mag een jas, een handtas en minstens één tas met inkopen uit de taxfreeshop meenemen aan boord. Als een luchtvaartmaatschappij niet binnen twee maanden op een klacht van een passagier reageert, dan moet zij de eisen van de klager inwilligen. Reizigers krijgen ook betere bescherming wanneer een vliegmaatschappij failliet gaat.

De Europese Parlementsleden willen ook dat de luchtvaartmaatschappijen meer informatie verschaffen. Er moet in de toekomst iemand van de luchtvaartmaatschappij aanwezig zijn op alle luchthavens waar ze naartoe vliegen om passagiers adequaat te kunnen informeren over problemen en over de mogelijke oplossingen.

Verder moet er meer duidelijkheid komen over de prijzen van vliegtickets en mogelijke toeslagen. Daarnaast zal de dienstverlening bij verloren bagage worden verbeterd.

Verbod op no-show clausule vervalt

Het is luchtvaartmaatschappijen niet meer toegestaan om de zogenoemde “no-show-clausules” op vliegtickets te hanteren. dit betekent dat vliegmaatschappijen niet meer de terugvlucht mogen schrappen van passagiers die hun vertrekkende vlucht hebben gemist of niet zijn komen opdagen.

Volgens de Europese Commissie krijgt slechts twee procent van de passagiers terugbetaling na een klacht tegen een luchtvaartmaatschappij.

De lidstaten moeten nog wel akkoord geven op de plannen, deze kunnen dan volgend jaar van kracht worden.

Disclaimer: De bovenstaande tekst is met zorg samengesteld. Toch kunnen wij niet uitsluiten dat er fouten in staan of dat er inmiddels wijzigingen hebben plaatsgevonden (kijk daarom ook naar de datum van het artikel). Er kunnen aan de tekst/premies dan ook geen rechten worden ontleend, die vooral een globaal informerende functie heeft. Wij verzoeken je bij twijfel/vragen altijd eerst contact met ons op te nemen. Daarnaast wijzen wij jou er op dat de algemene voorwaarden en de productvoorwaarden van de verzekeraar bepalend zijn voor vergoedingen en eventuele uitsluitingen. Wij vragen je dan ook om voor dat je een verzekering afsluit eerst de verzekeringsvoorwaarden te lezen. Lees na het afsluiten van de verzekering ook altijd de polis goed door, zodat je kan zien waar je exact voor verzekerd bent en hoe hoog de verzekerde bedragen zijn.

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Reisverzekeringblog.nl is een merk van EXT Internet Consultancy | Postbus 3101 | 7339 ZG | Apeldoorn | KvK 51738872

EXT is een online bemiddelaar in zorg- en schadeverzekeringen particulier - Wij werken op basis van ‘Execution only’ (afsluiten zonder advies) - AFM vergunningnr: 12047442 - KiFiD aansluitnummer: 300.017739