Allianz Global Assistance meldt een groei van 9% van de wereldwijde omzet ten opzichte van 2011. Online verkopen, goed voor twee derde van de omzet aan reisverzekeringen, stegen in 2012 met 2,5%.
Daarnaast rapporteert de Allianz Global Assistance Groep een betere combined ratio van 96% en een stijging van de exploitatiewinst met 20,1% (de exploitatiewinst bedroeg 113 miljoen euro).
Automotive: een zeer goed jaar in Europa
Pech- en ongevallenhulp steeg in 2012 met 8,8% vergeleken met 2011 en vertegenwoordigt nu 38% van de totale omzet van de groep. In 2012 daalde de verkoop van nieuwe auto’s (alle merken gecombineerd) in Europa voor het vijfde jaar op rij, terwijl in de grote opkomende landen de verkoop fors bleef stijgen.
Door contractverlengingen en –uitbreidingen met de belangrijkste autofabrikanten kon de groep goede resultaten boeken in Europa. Tegelijkertijd werd de verkoop in meer dynamische markten versterkt. Wereldwijd vertegenwoordigen klanten in de financiële sector (banken en verzekeringsmaatschappijen) momenteel 60% van deze activiteit vergeleken met 40% voor autofabrikanten.
Travel: gestage groei aangestuurd door Noord-Europa
In 2012 stegen de activiteiten in de Travel branche met 5,1% en vertegenwoordigt hiermee 44% van de totale omzet van de Allianz Global Assistance Groep. Ondanks de economische spanningen in Europa vertoonden met name Duitsland (+7,7%) en Nederland een sterke groei (+6,8%). Online verkopen, goed voor twee derde van de omzet aan reisverzekeringen, stegen in 2012 (+2,5%) minder snel dan in voorgaande jaren.
Deze langzamere groei is deels te verklaren door de verandering van de standaardkeuze van geen verzekering (opt-out) naar de standaardkeuze van wel een verzekering (opt-in) op alle online boekingssites. Deze maatregel werd opgelegd door de toezichthouders aan alle Amerikaanse maatschappijen. De B2C-verkopen vertoonden echter met 15,2% een flinke groei.
Health, Home & Lifecare
Met 18% van de totale omzet bleef de activiteit Health, Home & Lifecare zich in 2012 ontwikkelen. Health services hebben een groei van 19,3% laten zien en Home & Lifecare steeg met 24,1%.
Healthcare breidt flink uit en vertegenwoordigt nu 11% van de totale activiteit van de groep. In de ontwikkelde landen creëren de vergrijzing en de wens de kosten van de gezondheidszorg in de hand te houden een nieuwe vraag en de noodzaak om binnen een sterke gereguleerde omgeving nieuwe oplossingen te ontwikkelen.
In opkomende landen genereert een steeds grotere middenklasse een toenemende behoefte aan gezondheidszorg van hoge kwaliteit. De lokale structuur en kennis kan hier echter nog maar moeilijk aan voldoen. Deze contrasterende situaties stimuleren de ontwikkeling van innovatieve oplossingen zoals de verkoop van geneesmiddelen en het leveren van gezondheidsdiensten via internet.
Deze diensten zijn bedoeld om klanten gerust te stellen en hun kwaliteit van leven te verbeteren. De diensten zijn gekoppeld aan de huishoudelijke en dagelijkse activiteiten (o.a. afstandsbewaking, verzekeringen voor mobiele toestellen, uitgebreide garanties voor huishoudelijke apparatuur). Naast Leisure services zoals een annuleringsverzekering op toegangskaarten, waren deze oplossingen tezamen goed voor een sterke groei (+24,1% in 2012).
Evenwichtige groei in alle regio’s
De groep blijft streven naar een goed evenwicht tussen de activiteiten binnen de drie geografische regio’s. Hoewel Europa met een groei van 7,6% in 2012 nog steeds goed is voor 60% van de totale omzet, vertegenwoordigt Zuidoost-Azië 16,6% van de totale activiteit en heeft de sterkste jaarlijkse groei (13%).
De regio Noord- en Zuid-Amerika, in 2012 goed voor 23,4% van de activiteiten van de groep, zag een omzetstijging van 10,3% vergeleken met 2011. Frankrijk staat met een omzet van 468 miljoen euro (plus 12%) nog steeds aan kop. De Amerikaanse businessunit bleef nummer twee, met een omzet van 330 miljoen euro (plus 11,3%). Australië komt met een gerealiseerde omzet van 275 miljoen (plus 8,9%) op de derde plaats.
Disclaimer: De bovenstaande tekst is met zorg samengesteld. Toch kunnen wij niet uitsluiten dat er fouten in staan of dat er inmiddels wijzigingen hebben plaatsgevonden (kijk daarom ook naar de datum van het artikel). Er kunnen aan de tekst/premies dan ook geen rechten worden ontleend, die vooral een globaal informerende functie heeft. Wij verzoeken je bij twijfel/vragen altijd eerst contact met ons op te nemen. Daarnaast wijzen wij jou er op dat de algemene voorwaarden en de productvoorwaarden van de verzekeraar bepalend zijn voor vergoedingen en eventuele uitsluitingen. Wij vragen je dan ook om voor dat je een verzekering afsluit eerst de verzekeringsvoorwaarden te lezen. Lees na het afsluiten van de verzekering ook altijd de polis goed door, zodat je kan zien waar je exact voor verzekerd bent en hoe hoog de verzekerde bedragen zijn.