vragen over
reisverzekeringen? 055-5400408

Hulp van Nederlandse ambassades of consulaten in het buitenland

Dmytro Larin / Shutterstock.com

In een aantal gevallen kunnen Nederlandse ambassades of consulaten jou helpen bij problemen in het buitenland. Voorbeelden daarvan zijn vermissing, arrestatie of opname in het ziekenhuis. Ook kan je bij de ambassade terecht voor een tijdelijk reisdocument (noodpaspoort of laissez-passer). Maar denk er aan: ambassades lenen of geven je nooit geld wanneer je geldproblemen hebt of een ziekenhuisrekening niet kan betalen omdat je geen reisverzekering hebt.

Het Koninkrijk (Nederland, Aruba, Curaçao en Sint Maarten) heeft wereldwijd ongeveer 140 diplomatieke posten. Dit zijn bijvoorbeeld ambassades en consulaten. De ambassade zorgt voor communicatie en onderhandelingen tussen de twee landen en voor culturele uitwisseling. Ook fungeert ze vaak als aanspreekpunt voor burgers van het thuisland die op dat moment in het gastland verblijven.

Wanneer je in het buitenland verblijft, bijvoorbeeld voor een vakantie, kan het zijn dat je hulp nodig hebt van de Nederlandse ambassade, bijvoorbeeld omdat jij je paspoort verloren bent.

Wanneer kan je bij ambassade aankloppen?

Je kan in de volgende situaties hulp krijgen van de ambassade of consulaat ter plaatse:

  • vermissing van vrienden of familieleden in het buitenland;
  • arrestatie in het buitenland;
  • overlijden van uw reisgenoot;
  • opname in een buitenlands ziekenhuis;
  • verlies van reisdocument;
  • diefstal in het buitenland.

Contact met het 24/7 BZ contactcenter

Wanneer je belt met de ambassade (zeker buiten kantoortijden) wordt je meestal doorverbonden met het 24/7 BZ contactcenter. Je kan 24 uur per dag, 7 dagen per week bellen met +31247247247. Hier kan je vragen stellen over consulaire zaken: bijvoorbeeld over paspoorten, reisadviezen en legalisaties. Maar ook in geval van nood. Bijvoorbeeld als je in een buitenlands ziekenhuis terechtkomt of jouw paspoort verliest.

Het 24/7 BZ contactcenter is op diverse manieren bereikbaar:

  • Telefonisch: Het telefoonnummer van het 24/7 BZ contactcenter is +31 247 247 247. Vanuit Nederland bel je tegen lokaal tarief, buiten Nederland bel je tegen internationaal tarief. Ben je in het buitenland? Dan kan je ook tegen lokaal tarief bellen naar de Nederlandse ambassade in jouw regio. In veel gevallen krijg je dan ook het 24/7 BZ contactcenter aan de lijn.
  • Op Twitter: Het Twitteraccount van het 24/7 BZ contactcenter is @247BZ. Via dit Twitteraccount kan je vragen stellen over reizen en consulaire zaken.
  • Via het contactformulier: Heb je een vraag? Neem dan gerust contact op via het contactformulier. Het 24/7 BZ contactcenter probeert jouw vraag binnen 48 uur te beantwoorden.

Bij noodgevallen krijgt je direct antwoord. Bij andere vragen krijg je binnen 24 uur antwoord, ook tijdens weekenden en feestdagen.

Handig is ook de 24/7 BZ Reisapp, deze bevat onder meer actuele reisadviezen. Je vindt er ook contactgegevens van alle Nederlandse ambassades, consulaten en honorair consuls. Met deze app kan je direct contact opnemen het 24/7 BZ contactcenter. Je kunt de 24/7 BZ Reisapp downloaden in Google Play en de App Store:

Alarmcentrale reisverzekeraar

Heb je een reisverzekering neem dan bij calamiteiten contact op met de alarmcentrale van je reisverzekeraar. Het kan namelijk ook zijn dat het ambassadepersoneel je verwijst naar je reisverzekeraar.

Wanneer je ziek wordt in het buitenland, een ongeluk krijgt of je andere hulp nodig hebt kan je de alarmcentrale van je reisverzekeraar bellen. Deze is 24-uur per dag en 7 dagen per week bereikbaar. De taken zijn onder andere:

  • De alarmcentrale onderhoudt contact met jou in het buitenland als je ziek wordt.
  • Zorgt ervoor dat de familie in Nederland geïnformeerd wordt indien dat noodzakelijk is.
  • Geeft een garantstelling af voor de medische kosten van het ziekenhuis in het buitenland.
  • Zorgt voor een eventuele repatriëring bij ziekte, ongeval of overlijden (terughalen naar Nederland).
  • Regelt vervoer terug bij het voortijdig afbreken van je vakantie in geval van nood.
  • Indien nodig regelen zij psychische hulp in het buitenland.

De alarmcentrale kan je helpen door bijvoorbeeld financieel garant te staan voor medische kosten als je in het buitenland naar het ziekenhuis moet. Ook kunnen zij je adviseren welk ziekenhuis op jouw vakantiebestemming betrouwbaar is. Indien nodig regelen zij persoonlijke bijstand in het buitenland, zoals psychische hulp. Wanneer je door vervelende familieomstandigheden snel terug naar Nederland moet, regelt de alarmcentrale met spoed een vliegticket of ander vervoer.

Zorg daarom dat, voor je naar het buitenland vertrekt, altijd het noodnummer van de alarmcentrale opslaat in je telefoon.

Vragen?

Heb je vragen over een reisverzekering of de diensten van een alarmcentrale? Neem dan contact met ons op: Telefoon 055-5400408 (tijdens kantooruren op werkdagen) of stuur een e-mail: info@reisverzekeringblog.nl

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Reisverzekeringblog.nl is een merk van EXT Internet Consultancy | Postbus 3101 | 7339 ZG | Apeldoorn | KvK 51738872

EXT is een online bemiddelaar in zorg- en schadeverzekeringen particulier - Wij werken op basis van ‘Execution only’ (afsluiten zonder advies) - AFM vergunningnr: 12047442 - KiFiD aansluitnummer: 300.017739