vragen over
reisverzekeringen? 055-5400408

Consumentenbond: Luchtvaartmaatschappijen traineren bewust compensatie voor vertraging

Luchtvaartmaatschappijen traineren bewust compensatie voor vertraging

Maar liefst 95% van alle verzoeken voor compensatie na een vertraging of annulering wordt door luchtvaartmaatschappijen in eerste instantie afgewezen. Consumenten moeten een lange adem hebben en vaak een (betaalde) bemiddelaar inschakelen om hun geld te krijgen.

Dit blijkt uit onderzoek van de Consumentenbond voor de Reisgids van november 2013.

Ruim 25% te maken met vluchtvertraging

Ruim een kwart van de 1900 leden van het Consumentenbondpanel had in de afgelopen drie jaar te maken met vluchtvertraging. Van de mensen die recht hadden op compensatie, dienden 42% een compensatieverzoek in.

Bart Combée, directeur Consumentenbond: ‘De manier waarop luchtvaartmaatschappijen met de klachten omgingen, is schokkend. Bij slechts 20% honoreerde de luchtvaartmaatschappij uiteindelijk de claim, maar wel pas na heel lang duwen en trekken en het inschakelen van een bemiddelingsbedrijf zoals EUclaim. Volgens ons panel laat vooral Transavia een “see-you-in-court-houding” zien, waarmee ze consumenten afschrikt. Ryanair geeft in veel gevallen helemaal niet thuis.’

Des te wranger is het dat Ryanair sinds de invoering van de compensatieregeling een toeslag van € 2,50 rekent op de ticketprijs.

Geen beloning voor jarenlang traineren van passagiersrechten

Overmacht wegens technisch mankement’ is de meest genoemde reden voor vertraging. Voor het Europese Hof is dit echter zelden een geldig argument. In een voorstel voor een nieuwe luchtvaartverordening oppert de Europese Commissie (EC) het recht op compensatie bij een vertraging van 3 uur op te rekken naar minimaal 5 uur op korte vluchten en zelfs 12 uur op lange vluchten.

De Consumentenbond wijst deze aanpassingen resoluut af. Bart Combée: ‘De luchtvaartsector moet natuurlijk niet beloond worden voor het jarenlang traineren van passagiersrechten. Het wordt tijd dat de sector zijn klanten serieus neemt.’

Meer informatie: Vlucht Claim Service.


Reisverzekeringblog tip: Wil je jouw vlucht annuleren in verband met persoonlijke omstandigheden? Dan is een vliegticket annuleringsverzekering (vliegtuig, boot, bus, trein, etc.) een goede keuze. Sluit hem binnen 7 dagen na jouw boeking af. Je bent dan voor € 2.000,- verzekerd tegen annuleringskosten. De premie bedraagt slechts € 16,90 Meer weten: Ticket Annuleringsverzekering van Allianz Global Assistance.


Disclaimer: De bovenstaande tekst is met zorg samengesteld. Toch kunnen wij niet uitsluiten dat er fouten in staan of dat er inmiddels wijzigingen hebben plaatsgevonden (kijk daarom ook naar de datum van het artikel). Er kunnen aan de tekst/premies dan ook geen rechten worden ontleend, die vooral een globaal informerende functie heeft. Wij verzoeken je bij twijfel/vragen altijd eerst contact met ons op te nemen. Daarnaast wijzen wij jou er op dat de algemene voorwaarden en de productvoorwaarden van de verzekeraar bepalend zijn voor vergoedingen en eventuele uitsluitingen. Wij vragen je dan ook om voor dat je een verzekering afsluit eerst de verzekeringsvoorwaarden te lezen. Lees na het afsluiten van de verzekering ook altijd de polis goed door, zodat je kan zien waar je exact voor verzekerd bent en hoe hoog de verzekerde bedragen zijn.

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Reisverzekeringblog.nl is een merk van EXT Internet Consultancy | Postbus 3101 | 7339 ZG | Apeldoorn | KvK 51738872

EXT is een online bemiddelaar in zorg- en schadeverzekeringen particulier - Wij werken op basis van ‘Execution only’ (afsluiten zonder advies) - AFM vergunningnr: 12047442 - KiFiD aansluitnummer: 300.017739