– Column –
Gisteravond keek ik naar een uitzending van ‘Groeten van Max’ met als onderwerp: onverzekerd op reis.
Voor degene die het niet gezien hebben zal ik het kort samenvatten:
Joop Pots gaat met zijn vrouw naar Kreta voor een vakantie. Na vier dagen wordt hij onwel. Zijn vrouw belt een ambulance en Joop wordt opgenomen in een Grieks ziekenhuis. Hij komt op de afdeling intensive care terecht. Joop is in totaal 8 dagen van de kaart en het lijkt er op dat het met zijn longen te maken heeft. Na enige tijd knapt hij gelukkig weer op. Na 17 dagen wordt Joop ontslagen en vliegt met zijn vrouw terug naar Nederland.
Na enige tijd ontvangt hij een brief van zijn verzekeraar dat niet alle ziekenhuiskosten worden vergoed. Bij de brief zit een acceptgiro met het verzoek om € 12.172,65 over te maken.
Joop kan dat eigenlijk niet betalen en hij snapt er niets van, want hij heeft een basis zorgverzekering en een reisverzekering.
Niet voldoende verzekerd
Wie de beelden ziet krijgt medelijden met Joop. Hij laat zijn tranen de vrije loop en begrijpt niets van deze torenhoge rekening. Joop was in de veronderstelling goed verzekerd te zijn. Yda Mattijssen van de ANWB, geeft als deskundige een toelichting. Zij tracht aan Joop en de kijkers uit te leggen dat een basis zorgverzekering, alleen de kosten vergoed conform het Nederlandse prijspijl. In veel landen, in en buiten Europa, zijn de kosten voor medische zorg aanzienlijk hoger dan hier. In de Verenigde Staten, Canada, Zuid-Amerika en China bijvoorbeeld. Maar ook dichter bij huis zoals in Zuid-Europa, Oostenrijk en Zwitserland zijn bekende voorbeelden van landen met dure medische zorg.
In het geval van Joop werd hij naar een privékliniek gebracht, wat in Griekenland gebruikelijk is in dergelijke situaties. Gezien de kosten die Joop gemaakt had, bleek de basis zorgverzekering niet toereikend. De reisverzekering die Joop had afgesloten gaf geen dekking voor medische kosten. Dit had hij niet meeverzekerd. De meeste reisverzekeringen zijn immers modulair opgebouwd en je kunt dan zelf bepalen wat je wel of niet verzekerd.
Financiële ramp voorkomen
Aan het probleem van Joop valt niets meer te doen. Hij zal nu ruim twaalfduizend euro uit eigen zak moeten bijbetalen. Als pleister op de wond, kon hij wel een betalingsregeling overeenkomen met zijn verzekeraar en hij zal het bedrag nu in termijnen terugbetalen.
Ook ik had te doen met Joop, die in de veronderstelling was om goed verzekerd te zijn en nu veel geld kwijt is. Joop vertelde verder nog dat hij door slechts € 9,- per jaar meer premie te betalen deze financiële ramp had kunnen voorkomen.
Verkeerde keuzes
Als redacteur van ReisverzekeringBlog schrijf ik dagelijks over reisverzekeringen en probeer ik consumenten te waarschuwen voor verkeerde keuzes. Soms lees ik in populaire magazines verhalen van zogenaamde ‘deskundigen’ die zeggen dat een reisverzekering met dekking voor medische kosten niet nodig is en dat je dan vooral dubbel verzekerd bent. De werkelijkheid is echter weerbarstiger. Dat blijkt maar weer uit het relaas van Joop. En vergis je niet, zo zijn er honderden.
Annuleringverzekering
Wij hebben wekelijks, soms huilende, consumenten aan de telefoon die een dure reis hebben geboekt, moeten annuleren en hun geld kwijt zijn. Annuleringsverzekering? ‘Helaas vergeten meneer. Valt er nog wat aan te doen, is dan de vraag?’ Nee, verzekeren kan je niet achteraf wanneer je al schade hebt, maar moet altijd vooraf.
Maak daarom verstandige keuzes voor je op reis gaat of vraag advies bij een deskundige. Bel of e-mail ons. Wij helpen je graag. Niet alleen omdat wij reisverzekeringen willen verkopen, maar vooral omdat we iedereen een plezierige en onbezorgde vakantie gunnen.
N.b. De uitzending is nog te bekijken op: Uitzending gemist (het onderwerp over onverzekerd op reis begint na 25 minuten).
Disclaimer: De bovenstaande tekst is met zorg samengesteld. Toch kunnen wij niet uitsluiten dat er fouten in staan of dat er inmiddels wijzigingen hebben plaatsgevonden (kijk daarom ook naar de datum van het artikel). Er kunnen aan de tekst/premies dan ook geen rechten worden ontleend, die vooral een globaal informerende functie heeft. Wij verzoeken je bij twijfel/vragen altijd eerst contact met ons op te nemen. Daarnaast wijzen wij jou er op dat de algemene voorwaarden en de productvoorwaarden van de verzekeraar bepalend zijn voor vergoedingen en eventuele uitsluitingen. Wij vragen je dan ook om voor dat je een verzekering afsluit eerst de verzekeringsvoorwaarden te lezen. Lees na het afsluiten van de verzekering ook altijd de polis goed door, zodat je kan zien waar je exact voor verzekerd bent en hoe hoog de verzekerde bedragen zijn.