vragen over
reisverzekeringen? 055-5400408

Meer rechten voor gehandicapte vliegtuigpassagiers

Consumentenbond blij met betere rechten voor luchtvaartpassagiers Mensen met beperkte mobiliteit ondervinden nog geregeld problemen als ze met het vliegtuig willen reizen. Soms mogen ze niet aan boord omdat de luchtvaartmaatschappij vindt dat de veiligheid niet kan worden gegarandeerd.

Anderzijds worden maatschappijen niet altijd op de hoogte gebracht van speciale eisen, zodat ze zich niet kunnen voorbereiden. De regels worden ook vaak op een verschillende manier geïnterpreteerd.

Verduidelijking van de regels

De Europese Commissie heeft nu een aantal verduidelijkingen gepubliceerd over de rechten van passagiers met beperkte mobiliteit. Dat moet leiden tot een consistente toepassing door alle luchtvaartmaatschappijen. Ze raadt passagiers ook aan de luchtvaartmaatschappijen altijd en minstens 48 uur van tevoren op de hoogte brengen. Zo kunnen ze gepaste bijstand organiseren.

Dit zijn de belangrijkste punten uit een uitgebreidere tekst over de rechten van passagiers met beperkte mobiliteit:

  • Het is in het belang van de passagier dat hij de luchtvaartmaatschappij minstens 48 uur van tevoren op de hoogte brengt.
  • Passagiers met een stabiele aandoening, zoals blinden, hoeven geen medisch certificaat voor te leggen om te mogen reizen.
  • Passagiers die zelfredzaam zijn – die bijvoorbeeld uitstekend zelf kunnen rijden met een rolstoel – hoeven geen begeleider mee te brengen om toegelaten te worden tot het vliegtuig.
  • De luchtvaartmaatschappij moet duidelijk aangeven of noodzakelijke begeleiders gratis of tegen beperkt tarief mogen meereizen, en moet ervoor zorgen dat die zo dicht mogelijk in de buurt kan blijven van de passagier die bijstand nodig heeft.
  • Erkende blindengeleidehonden en elektrische rolstoelen mogen in de regel mee, maar dat moet wel van tevoren worden gemeld aan de luchtvaartmaatschappij.

Passagiers die zuurstof nodig hebben, moeten dat van tevoren melden. De luchtvaartmaatschappij moet laten weten of ze zuurstof ter beschikking stelt of dat de passagier zijn eigen voorraad mag/moet meenemen aan boord.

Wat als u klachten hebt?

Passagiers met beperkte mobiliteit die vinden dat hun rechten niet zijn gerespecteerd, moeten dat eerst melden aan de luchthavenbeheerder of de luchtvaartmaatschappij. Als ze geen afdoende antwoord krijgen, kunnen ze contact opnemen met de nationale instantie die erop toeziet dat passagiersrechten worden gerespecteerd. In Nederland is dat de Inspectie Leefomgeving en Transport.

Meer informatie over rechten van passagiers: ec.europa.eu/

Bron: Europese Commissie

Disclaimer: De bovenstaande tekst is met zorg samengesteld. Toch kunnen wij niet uitsluiten dat er fouten in staan of dat er inmiddels wijzigingen hebben plaatsgevonden (kijk daarom ook naar de datum van het artikel). Er kunnen aan de tekst/premies dan ook geen rechten worden ontleend, die vooral een globaal informerende functie heeft. Wij verzoeken je bij twijfel/vragen altijd eerst contact met ons op te nemen. Daarnaast wijzen wij jou er op dat de algemene voorwaarden en de productvoorwaarden van de verzekeraar bepalend zijn voor vergoedingen en eventuele uitsluitingen. Wij vragen je dan ook om voor dat je een verzekering afsluit eerst de verzekeringsvoorwaarden te lezen. Lees na het afsluiten van de verzekering ook altijd de polis goed door, zodat je kan zien waar je exact voor verzekerd bent en hoe hoog de verzekerde bedragen zijn.

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Reisverzekeringblog.nl is een merk van EXT Internet Consultancy | Postbus 3101 | 7339 ZG | Apeldoorn | KvK 51738872

EXT is een online bemiddelaar in zorg- en schadeverzekeringen particulier - Wij werken op basis van ‘Execution only’ (afsluiten zonder advies) - AFM vergunningnr: 12047442 - KiFiD aansluitnummer: 300.017739