Mobiel wordt reispartner en Nederlanders dromen van Indonesië, dat blijkt uit een onderzoek van Expedia naar tien reistrends die de reisbranche in 2014 zullen beïnvloeden.
1. Mobiel wordt persoonlijke reispartner
Mobiele apparaten worden door reizigers steeds vaker gebruikt voor het plannen van een trip, maar ook gedurende hun hele reis. Vijfenzeventig procent van alle reizigers wereldwijd gebruikt zijn smartphone of tablet zowel persoonlijk als zakelijk wanneer ze op reis zijn. Zeker 32 procent van de mensen onder de 30 laat weten dat ze voor het boeken van zakenreizen een smartphone gebruikt. Twintig procent van de mensen onder de 30 gebruikt een tablet. Dit blijkt uit het Future of Travel Onderzoek van Expedia. Deze trend zal zich ook in 2014 voortzetten.
2. Indonesië stijgt sterk in populariteit
De vakantiebestemming die in 2013 bij Nederlanders het snelst groeide in populariteit was Indonesië met 83 procent meer boekingen in vergelijking met het jaar ervoor. Ook in 2014 dromen veel Nederlanders ervan af te reizen naar Bali in Indonesië. Er is met 167 procent wederom een enorme groei te zien in de zoekresultaten voor deze bestemming. Opvallend is dat Indonesië als vakantiebestemming in geen van de andere top vijf lijstjes van de Europese landen in dit onderzoek te vinden is. Een mogelijke verklaring hiervoor is dat Nederland nog steeds een sterke band heeft met de voormalige kolonie.
3. Verre reizen op de bucketlist van Nederlanders
Veel Nederlanders willen in 2014 hun droom om een verre reis te maken waarmaken. Er wordt dan ook een groei van langeafstandsvluchten verwacht in het komend jaar. Naast topbestemming Bali, is ook een groei in zoekresultaten te zien voor verre bestemmingen als New York (162 procent) en Curaçao (142 procent). Samen met Barcelona (166 procent) en Rome (142 procent) behoren deze vijf vakantieoorden tot de top vijf meest gezochte bestemmingen voor 2014.
4. Nederland populair in 2014 bij andere Europeanen
Nederland blijkt behoorlijk in trek bij andere Europeanen in het komend jaar. Er wordt door Europese reizigers 51,3 procent meer op Nederland als vakantiebestemming gezocht dan een jaar eerder in dezelfde periode. We kunnen vooral bezoek verwachten van Spanjaarden. De zoekopdrachten naar Nederland van Spanjaarden zijn namelijk gestegen met 107 procent. Daarnaast staat Nederland op nummer één bij onze Oosterburen. Er is in Duitsland een stijging te zien van 70 procent in de zoekresultaten naar Nederland ten opzicht van vorig jaar in dezelfde periode.
5. Sport bevordert toerisme
Sportevenementen die in 2014 over heel de wereld georganiseerd worden, zoals het WK in Brazilië, zullen het toerisme op grote schaal een boost geven. Een dag na de loting werd er al veel gezocht naar de speelsteden van het Nederlands elftal. Ook vanuit andere landen wordt er massaal afgereisd naar Brazilië om het WK bij te wonen. Met name de Italianen willen het van dichtbij mee maken. In Italië was een stijging van 3490 procent in zoekopdrachten te zien voor de speelsteden van het Italiaanse elftal.
6. Reizigers op zoek naar lokale invloeden
Steeds meer reizigers willen de lokale gebruiken tijdens hun vakantie ervaren. Een gewone hotelkamer is nog steeds de populairste accommodatie is om te verblijven, maar er is een stijging in boekingen van appartementen of Bed and Breakfasts, die vaak een meer persoonlijke en lokale ervaring bieden.
7. Meer reizigers combineren hun zakelijke reis met een vakantie
Met name jongeren kiezen er vaker voor hun zakenreis te combineren met een vakantie. Uit het Future of Travel onderzoek blijkt dat tweeënzestig procent van de Nederlandse 18- tot 30-jarigen hun zakenreis verlengt door er een vakantie aan vast te plakken. Europeanen uit andere landen doen dit minder (44 procent) dan wij. Deze trend zal zich in 2014 voortzetten.
8. Reisadviezen worden slimmer
In plaats van aanbiedingen weer te geven van bestemmingen waar je onlangs al hebt geboekt, gebruiken reissites hun boekingsdata steeds meer om patronen te herkennen. Data die afkomstig zijn van boekingen worden steeds meer gebruikt om waardevolle informatie over prijzen of suggesties te geven voor een overstap of alternatieve vlucht. Deze informatie stelt de consument gerust, waardoor stress en onzekerheid bij het boeken van een reis weg worden genomen.
9. Ervaringen delen via foto’s
Foto’s die gedeeld worden via sociale netwerken krijgen steeds meer invloed bij het inspireren van mensen om op reis te gaan. De groeiende populariteit van het delen van foto’s zal reizen steeds meer een visuele ervaring maken. Sociale netwerken waarbij afbeeldingen centraal staan, zoals Instagram zijn populairder dan ooit.
10. Het vliegveld van de toekomst
Luchthavens zoals Dubai zijn inmiddels belangrijke commerciële hotspots geworden met mogelijkheden om te winkelen en zakelijke meetings te organiseren. In het komende jaar zal vooruitgang in technologie de ervaring op luchthavens verder verbeteren. SITA, specialist in communicatie- en informatietechnologie in de luchtvaart voorspelt dat in 2015 negentig procent van de luchtvaartmaatschappijen mobiel inchecken mogelijk maakt, 2D instapkaarten hanteert en andere mobiele voordelen beschikbaar worden voor passagiers.
Disclaimer: De bovenstaande tekst is met zorg samengesteld. Toch kunnen wij niet uitsluiten dat er fouten in staan of dat er inmiddels wijzigingen hebben plaatsgevonden (kijk daarom ook naar de datum van het artikel). Er kunnen aan de tekst/premies dan ook geen rechten worden ontleend, die vooral een globaal informerende functie heeft. Wij verzoeken je bij twijfel/vragen altijd eerst contact met ons op te nemen. Daarnaast wijzen wij jou er op dat de algemene voorwaarden en de productvoorwaarden van de verzekeraar bepalend zijn voor vergoedingen en eventuele uitsluitingen. Wij vragen je dan ook om voor dat je een verzekering afsluit eerst de verzekeringsvoorwaarden te lezen. Lees na het afsluiten van de verzekering ook altijd de polis goed door, zodat je kan zien waar je exact voor verzekerd bent en hoe hoog de verzekerde bedragen zijn.