vragen over
reisverzekeringen? 055-5400408

Consument wil begrijpelijke polisvoorwaarden van verzekeraar

Begrijpelijke polisvoorwaarden

Consumenten beginnen de vernieuwing in de verzekeringssector op te merken, maar zien nog wel ruimte voor verbeteringen, met name in de begrijpelijkheid van de polisvoorwaarden.

Minder uitsluitingen en duidelijker taalgebruik staan hoog op hun wensenlijstje. Dat blijkt uit de CVS Consumentenmonitor die vandaag is gepubliceerd door het Centrum van Verzekeringsstatistiek (CVS), onderdeel van het Verbond van Verzekeraars.

Begrijpelijk polisvoorwaarden

Veel verzekeraars zijn momenteel bezig met het aanpassen van hun polisvoorwaarden naar begrijpelijkere teksten, maar de effecten daarvan hebben de klant nog onvoldoende bereikt. Duidelijkere polisvoorwaarden staat bij de helft van de consumenten in de top drie van zaken die verzekeraars moeten naleven. Meer dan de helft van de consumenten geeft aan ‘geen kleine lettertjes’ het belangrijkst te vinden. Liefst willen consumenten helemaal geen uitsluitingen in de voorwaarden, maar als ze toch worden toegepast, moeten ze helder zijn omschreven.

Looptijd van verzekeringen

Vernieuwingen worden wel opgemerkt als consumenten wordt gevraagd naar hun opvattingen over de looptijd van verzekeringen. Ruim tachtig procent ervaart het als ‘positief tot zeer positief’ dat de looptijd van schadeverzekeringen inmiddels is beperkt tot één jaar. Toch denkt nog 16 procent dat deze polissen pas na vijf jaar of langer kunnen worden opgezegd.

Ook zijn mensen positiever over de manier waarop verzekeraars diensten verlenen. Bij telefonische contacten meent 58 procent vriendelijker te woord te worden gestaan dan voorheen en volgens 38 procent wordt de telefoon ook sneller opgenomen. Ook zou informatie makkelijker te vinden zijn (53 procent) en worden vragen sneller beantwoord (47 procent). 45 procent van de ondervraagden vindt dat brieven van verzekeraars begrijpelijker zijn geworden. De gebruikers van de app ‘Mobielschademelden.nl’ zijn erg tevreden over deze app. En consumenten die de app nog niet gebruiken, waarderen het initiatief.

Uitbetaling schadeclaims

Opmerkelijk is dat consumenten minder vertrouwen hebben dat een claim ook wordt uitbetaald dan in voorgaande jaren. In 2009 dacht 56 procent dat een claim volledig wordt vergoed, in 2012 heeft nog 41 procent van de ondervraagde consumenten die verwachting. Ook was 79 procent er in 2009 van overtuigd dat een claim goed werd afgehandeld. In 2012 is dit gedaald tot 62 procent.

Waardering verzekeraars laag

De waardering van consumenten voor de financiële sector als geheel heeft sinds het uitbreken van de financiële crisis een forse knauw gekregen en is nog steeds laag. Vorig jaar scoorden verzekeraars en banken beiden een 5,9. De afgelopen jaren bleef het rapportcijfer van verzekeraars tamelijk stabiel met een daling van 0,4 rapportpunt. De waardering voor de eigen verzekeraar ligt daarentegen aanzienlijk hoger: levensverzekeraars scoren hier gemiddeld een 7,1 schade- en zorgverzekeraars beiden een 7,7.

Bekijk hier de Consumentenmonitor 2012.

Disclaimer: De bovenstaande tekst is met zorg samengesteld. Toch kunnen wij niet uitsluiten dat er fouten in staan of dat er inmiddels wijzigingen hebben plaatsgevonden (kijk daarom ook naar de datum van het artikel). Er kunnen aan de tekst/premies dan ook geen rechten worden ontleend, die vooral een globaal informerende functie heeft. Wij verzoeken je bij twijfel/vragen altijd eerst contact met ons op te nemen. Daarnaast wijzen wij jou er op dat de algemene voorwaarden en de productvoorwaarden van de verzekeraar bepalend zijn voor vergoedingen en eventuele uitsluitingen. Wij vragen je dan ook om voor dat je een verzekering afsluit eerst de verzekeringsvoorwaarden te lezen. Lees na het afsluiten van de verzekering ook altijd de polis goed door, zodat je kan zien waar je exact voor verzekerd bent en hoe hoog de verzekerde bedragen zijn.

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Reisverzekeringblog.nl is een merk van EXT Internet Consultancy | Postbus 3101 | 7339 ZG | Apeldoorn | KvK 51738872

EXT is een online bemiddelaar in zorg- en schadeverzekeringen particulier - Wij werken op basis van ‘Execution only’ (afsluiten zonder advies) - AFM vergunningnr: 12047442 - KiFiD aansluitnummer: 300.017739