vragen over
reisverzekeringen? 055-5400408

Meer elektronica mee op vakantie

Duitsland wil aanpassing schengenverdrag Het vakantiegedrag is aan het veranderen en zo ook het claimgedrag op reisverzekeringen.

Vakanties worden steeds vaker geboekt via laptop of tablet. Die elektronica gaan vervolgens grootscheeps mee op vakantie en de gestolen telefoon of camera wordt direct en online geclaimd vanaf het vakantieadres.

Europeesche: meer vragen over samengestelde reis

De zonnebril is nog steeds een gewild item. Maar steeds meer geclaimd zijn smartphones en andere elektronica, zoals laptops en tablets. Verzekeraars signaleren dat we niet meer zonder kunnen. Dat is al zichtbaar bij het boeken van de reis. Zo kreeg de Europeesche deze zomer steeds meer vragen over de dekking van een samengestelde reis. Klanten stellen zelf hun reis samen en gaan voor maatwerk.

Dit komt volgens de verzekeraar waarschijnlijk door de toename van onlineboekingen. “Via internet kan je zelf op de gekste plekken je hotel boeken. Als je je reis niet meer als pakket via het reisbureau boekt, roept dat vragen over de annulering op”, verklaart Annemieke Keppel, beleidsadviseur reisverzekeringen van het Verbond, deze specifieke vragen aan verzekeraars. “Met de pakketreis kreeg de reiziger de geruststelling van het reisbureau en was annulering geregeld in de ANVR-voorwaarden en bij calamiteiten gedekt door de Stichting Garantiefonds Reisgelden (SGR). Nu vragen mensen zich toch af hoe de aparte onderdelen van hun zelf samengestelde reis kunnen worden geannuleerd.”

Smartphone om reisverzekeringschade te claimen

Dat we op reis ook en masse aan het internet gekluisterd zitten, blijkt niet alleen uit de vele elektronicaclaims bij verzekeraars. De opvallendste verandering in de reisbranche is de snelheid waarmee reizigers de claims indienen, zo stelt verzekeraar Unigarant. De vele apps en online toepassingen geven een veilig gevoel op reis en maken een snelle service mogelijk.

Zo heeft de ANWB de Reishulp app geïntroduceerd voor haar leden. Met deze app heeft de reiziger alle belangrijke (nood-) telefoonnummers bij de hand, van de Alarmcentrale tot de belangrijkste nummers van het vakantieland, van ambassades tot consulaten en banken. Ook juridische en praktische informatie over het vakantieland is aanwezig. Zo beantwoordt de app ook vragen als wat te doen als je in het buitenland betrokken raakt bij een ongeval, wat de douanebepalingen zijn en wat de belangrijkste verkeersregels zijn van het vakantieland.

Hulpvragen buitenland

Ook de Europeesche heeft deze zomer de App Hulp op zak voor op reis gelanceerd. Een week na de introductie stond deze app al in de top 5 van meest gedownloade apps. Deze app bevat onder andere een medisch vertaalwoordenboek.

Veel klanten hebben op vakantie nog vragen over medische kwesties. De meest gestelde hulpvragen in het buitenland die binnenkwamen bij verzekeraar Achmea gaan over advies en begeleiding bij huisartsbezoek en ziekenhuisopname.

Online schademeldingen

Veel verzekeraars bieden verzekerden sinds deze zomer de mogelijkheid om hun schade online te melden via internet. Unigarant ziet dat nu al meer dan een kwart van het aantal schaden online wordt gemeld. In een aantal gevallen gebeurde aangifte zelfs al vanaf de vakantiebestemming. De klant krijgt na de digitale aangifte binnen vijf werkdagen via e-mail te horen of de melding is geaccepteerd en zo ja, wat het uit te keren bedrag is. Zo heeft een aantal reizigers nog op de vakantiebestemming een vervangend artikel voor het geclaimde item kunnen kopen.

Bron: Verbond van Verzekeraars

Disclaimer: De bovenstaande tekst is met zorg samengesteld. Toch kunnen wij niet uitsluiten dat er fouten in staan of dat er inmiddels wijzigingen hebben plaatsgevonden (kijk daarom ook naar de datum van het artikel). Er kunnen aan de tekst/premies dan ook geen rechten worden ontleend, die vooral een globaal informerende functie heeft. Wij verzoeken je bij twijfel/vragen altijd eerst contact met ons op te nemen. Daarnaast wijzen wij jou er op dat de algemene voorwaarden en de productvoorwaarden van de verzekeraar bepalend zijn voor vergoedingen en eventuele uitsluitingen. Wij vragen je dan ook om voor dat je een verzekering afsluit eerst de verzekeringsvoorwaarden te lezen. Lees na het afsluiten van de verzekering ook altijd de polis goed door, zodat je kan zien waar je exact voor verzekerd bent en hoe hoog de verzekerde bedragen zijn.

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Reisverzekeringblog.nl is een merk van EXT Internet Consultancy | Postbus 3101 | 7339 ZG | Apeldoorn | KvK 51738872

EXT is een online bemiddelaar in zorg- en schadeverzekeringen particulier - Wij werken op basis van ‘Execution only’ (afsluiten zonder advies) - AFM vergunningnr: 12047442 - KiFiD aansluitnummer: 300.017739