In een nieuwe Industry Forecast voor 2013 stelt Advito, dat de vraag naar zakenreizen afneemt. Toch blijft de vraag groter dan het aanbod, onder meer omdat luchtvaartmaatschappijen hun capaciteit strak onder controle houden en er nauwelijks nieuwe hotels bijkomen in Europa.
Zakenreizigers in Europa hoeven zich echter geen zorgen maken: verwacht wordt dat de prijzen voor hun vliegtuigtickets, hotelovernachtingen en treinreizen nauwelijks zullen stijgen.
Euro
Net als de meeste economische waarnemers gaat Advito ervan uit dat de vrees voor het einde van de euro ongegrond is. Maar zelfs in het meest optimistische scenario voorspellen ze in 2012 een vertraging van de Europese economie van 0,7% en een beperkte opleving van 0,3% in 2013. “Met weinig nieuw aanbod, zowel wat betreft plaatsen op het vliegtuig als hotelkamers, voorspellen we wereldwijd een verdere stijging van de reiskosten in lijn met of zelfs sneller dan de inflatie. Door de anticipatie op de instorting van de eurozone en de vertraging van de economische groei in China, kunnen we, zelfs als die twee gebeurtenissen niet plaatsvinden, een trage groei van de zakenreizen verwachten”, zegt een woordvoerder.
Vliegtickets
AEA, de vereniging van Europese luchtvaartmaatschappijen, noteerde een groei van 3,3 procent voor het eerste halfjaar van 2012. Die groei werd vooral in het eerste kwartaal gerealiseerd. Intussen daalt de vraag naar vliegtickets in Europa, met juni als absoluut dieptepunt. Naar verwachting zullen daardoor de prijzen niet meer dan 2 à 3 procent stijgen. Dat is heel wat minder dan elders in de wereld (Noord-Amerika: +5 procent, Zuid-Amerika: +7 procent en APAC: +4%).
Europese luchtvaartmaatschappijen proberen vooral de kosten te drukken en rekenen steeds meer van extra kosten door. Deze ancillary fees staan soms voor meer dan de helft van de ticketprijs. Dat kan nog stijgen als de sector ook de kosten in verband met hun CO2-uitstoot gaat doorrekenen. Verwacht wordt dat minder rendabele routes ook sneller zullen worden geschrapt.
Hotelovernachtingen
De hotelsector doet het niet slecht en ambieert wereldwijd een gemiddelde prijsstijging met 8 à 9 procent. Toch zullen de prijzen onder invloed van de economische situatie niet meer dan 5 à 7 procent stijgen. In Europa zelfs minder: 2 tot 4 procent. In onze regio komt er nauwelijks hotelcapaciteit bij en er is minder groei aan de vraagzijde.
Treinreizen
Treinreizen, zeker met de hogesnelheidstrein, winnen aan populariteit en dat ten nadele van vliegtuigreizen. De voordelen zijn bekend: snel van stad naar stad, snelle check-in, betere catering en steeds vaker WiFi aan boord. Dat komt de productiviteit van de zakenreiziger allemaal ten goede. Het maakt het gebrek aan concurrentie op de Europese markt deels goed. In 2012 werd een treinreis in Europa 3 tot 5 procent duurder. Dezelfde prijsstijging wordt voor 2013 verwacht.
Disclaimer: De bovenstaande tekst is met zorg samengesteld. Toch kunnen wij niet uitsluiten dat er fouten in staan of dat er inmiddels wijzigingen hebben plaatsgevonden (kijk daarom ook naar de datum van het artikel). Er kunnen aan de tekst/premies dan ook geen rechten worden ontleend, die vooral een globaal informerende functie heeft. Wij verzoeken je bij twijfel/vragen altijd eerst contact met ons op te nemen. Daarnaast wijzen wij jou er op dat de algemene voorwaarden en de productvoorwaarden van de verzekeraar bepalend zijn voor vergoedingen en eventuele uitsluitingen. Wij vragen je dan ook om voor dat je een verzekering afsluit eerst de verzekeringsvoorwaarden te lezen. Lees na het afsluiten van de verzekering ook altijd de polis goed door, zodat je kan zien waar je exact voor verzekerd bent en hoe hoog de verzekerde bedragen zijn.