vragen over
reisverzekeringen? 055-5400408

Aswolk: wat is verzekerd bij de Europeesche?

aswolk

Aswolk

In dit artikel geeft de Europeesche antwoorden op vragen die te maken hebben met de IJslandse aswolk en een reis- of annuleringsverzekering.

Luchtvaartmaatschappij verantwoordelijk

De luchtvaartmaatschappij is verantwoordelijk voor de vergoeding van de extra reis- en verblijfskosten die je maakt omdat jouw vlucht door de aswolk niet is doorgegaan. Jouw schadeclaim voor de extra reis- en verblijfskosten moet je dan ook EERST bij de luchtvaartmaatschappij indienen.

Heb je een (gedeeltelijke) vergoeding of afwijzing van de luchtvaartmaatschappij?

Een reisverzekering biedt dekking voor extra reis- en verblijfskosten. Heb je de claim ingediend bij een luchtvaartmaatschappij i.v.m. de aswolk en is je schade volledig of gedeeltelijk vergoed? Dan ontvang je van de Europeesche over dat bedrag geen vergoeding meer. Bij een gedeeltelijke vergoeding van de luchtvaartmaatschappij en bij een afwijzing neemt de Europeesche jouw claim in behandeling. De Europeesche heeft dan nog wel het bewijs van de gedeeltelijke vergoeding of afwijzing nodig. Zie ook onder Schadeclaim.

De aswolk, wat valt er wel en wat niet onder de verzekering?

Reisverzekering?

Vraag: Loopt mijn reisverzekering door als ik langer dan gepland in het buitenland moet blijven, bijvoorbeeld door de aswolk?
Antwoord: heb je een reis geboekt en kun je niet op de geplande datum naar huis? Dan blijft de reisverzekering gedurende deze langere periode gewoon van kracht.

Vraag: door de situatie met de aswolk kan ik niet terugreizen op de geplande datum. Worden de door mij gemaakte extra reis- en verblijfskosten vergoed?
Antwoord: kun je niet op het geplande moment terugkeren naar Nederland, dan zijn gemaakte extra reis- en verblijfskosten gedekt op de reisverzekering. Voordat deze extra kosten worden gemaakt, moet je eerst contact opnemen met de Europeesche Hulplijn tel: +31 20 651 5777. Omdat de luchtvaartmaatschappij in eerste instantie verantwoordelijk is voor de vergoeding van deze kosten moet je de schadeclaim eerst daar indienen.

Vraag: ik ben door de aswolk met alternatief vervoer naar Nederland teruggekeerd. Worden de hiermee gemoeide kosten volledig vergoed?
Antwoord: nee, als je er voor kiest om met een alternatieve vervoerder terug te keren naar Nederland dan vergoed de Europeesche maximaal het bedrag dat je kwijt zou zijn geweest als je had gewacht tot de oorspronkelijke vervoerder jou zou terugbrengen. Ook hier geldt dat de luchtvaartmaatschappij in eerste instantie verantwoordelijk is voor de vergoeding van deze kosten en je de schadeclaim eerst daar moet indienen.

Vraag: omdat mijn vlucht niet doorging, heb ik gekozen voor alternatief vervoer om naar mijn reisbestemming te gaan. Worden deze door mij gemaakte extra reis- en verblijfskosten vergoed?
Antwoord: nee, deze kosten vallen niet onder de dekking van de reisverzekering.

Annuleringsverzekering

Vraag: mijn vlucht is vertraagd waardoor mijn vakantie korter wordt. Krijg ik dat vergoed?
Antwoord: Bij een reisperiode van meer dan drie dagen geldt een vergoeding voor vertrekvertraging op de heenreis. Deze geldt vanaf een vertraging van meer dan 8 uur tot een maximum van 32 uur. Bij meer dan 8 uur vertraging wordt 1 ongebruikte dag vergoed, bij meer dan 20 uur 2 dagen en bij meer dan 32 uur 3 dagen. Is de vlucht volledig vervallen? Dan is er geen vergoeding. Er is dekking bij een later vertrek en een latere aankomst en dus niet bij het niet doorgaan van de vlucht.

Vraag: mijn vlucht is geannuleerd door mijn reisorganisatie of luchtvaartmaatschappij. Valt dit binnen de dekking van mijn annuleringsverzekering?
Antwoord: de annuleringsverzekering biedt hiervoor geen dekking. Wij adviseren je contact op te nemen met de luchtvaartmaatschappij of reisorganisatie waar de reis geboekt is.

Vraag: ik wil graag mijn reis annuleren. Is dit gedekt op mijn annuleringsverzekering?
Antwoord: je kunt annuleren bij een geldige annuleringsreden zoals een ernstige ziekte of overlijden van een familielid in de 1e of 2e graad. De IJslandse aswolk is geen gebeurtenis die in de voorwaarden is opgenomen als annuleringsreden en is daarom niet verzekerd.

Samengestelde reis

Je hebt jouw eigen reis samengesteld door afzonderlijk tickets, vervoer en accommodatie te regelen. Het uitvallen van een of meer van deze onderdelen geeft op de basisdekking van de annuleringsverzekering geen recht om de totale reis te annuleren. Met de optionele uitbreiding Samengestelde reis wel. Dan worden de annuleringskosten van de overige onderdelen wel vergoed.

Omboekverzekering

Vraag: bij het boeken van mijn reis heb ik een Omboekverzekering afgesloten. Kan ik deze verzekering nu inzetten bij het omboeken van mijn reis naar een andere bestemming?
Antwoord: ligt de reisbestemming in het gebied van de vulkaan? Dan kun je gebruikmaken van de Omboekverzekering. Voor een andere reisbestemming biedt deze verzekering geen dekking.

Schadeclaim

Wat heeft de Europeesche nodig voor het behandelen van jouw claim?

Om jouw claim te kunnen behandelen, vragen wij je de volgende documenten naar ons te sturen:

  • Naam luchtvaartmaatschappij.
  • Vluchtnummer(s) uitgevallen vluchten.
  • Namen van bij de Europeesche verzekerde passagiers.
  • Schadeformulier annuleringsverzekering (indien je een beroep doet op de annuleringsverzekering). Vul dit formulier zo volledig mogelijk in. Vergeet ook je handtekening niet.
  • Schadeformulier reisverzekering (indien je een beroep doet op de reisverzekering). Vul dit formulier zo volledig mogelijk in. Vergeet ook je handtekening niet.
  • Verzekeringsbewijs: voeg (een kopie van) je verzekeringsbewijs bij. Dit is bijvoorbeeld jouw polisblad.
  • Afstandsverklaring. Met deze verklaring draag je formeel uw vordering op de luchtvaartmaatschappij aan ons over. Deze verklaring moet volledig ingevuld en ondertekend naar de Europeesche gestuurd worden.
  • Boekingsbewijs: hieruit moet blijken wie de reizigers zijn en wat de oorspronkelijke datum van terugkeer was.
  • Nota’s: naast de verklaring vragen wij je ook de originele nota’s mee te sturen. Heb je deze niet meer? Stuur ons dan kopieën van de nota’s
  • Stuur ons ook het antwoord op de volgende vraag:
    • Heb je wel of geen (gedeeltelijke) vergoeding van de luchtvaartmaatschappij ontvangen?
    • Wanneer je een (gedeeltelijke) vergoeding hebt ontvangen, stuur dan het bewijs daarvan mee.

Meer weten?

Heb je vragen naar aanleiding van deze informatie? Mail deze naar acceptatiereis@europeesche.nl of bel de Klantenservice op 020 – 651 52 53.

Disclaimer: De bovenstaande tekst is met zorg samengesteld. Toch kunnen wij niet uitsluiten dat er fouten in staan of dat er inmiddels wijzigingen hebben plaatsgevonden (kijk daarom ook naar de datum van het artikel). Er kunnen aan de tekst/premies dan ook geen rechten worden ontleend, die vooral een globaal informerende functie heeft. Wij verzoeken je bij twijfel/vragen altijd eerst contact met ons op te nemen. Daarnaast wijzen wij jou er op dat de algemene voorwaarden en de productvoorwaarden van de verzekeraar bepalend zijn voor vergoedingen en eventuele uitsluitingen. Wij vragen je dan ook om voor dat je een verzekering afsluit eerst de verzekeringsvoorwaarden te lezen. Lees na het afsluiten van de verzekering ook altijd de polis goed door, zodat je kan zien waar je exact voor verzekerd bent en hoe hoog de verzekerde bedragen zijn.

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Reisverzekeringblog.nl is een merk van EXT Internet Consultancy | Postbus 3101 | 7339 ZG | Apeldoorn | KvK 51738872

EXT is een online bemiddelaar in zorg- en schadeverzekeringen particulier - Wij werken op basis van ‘Execution only’ (afsluiten zonder advies) - AFM vergunningnr: 12047442 - KiFiD aansluitnummer: 300.017739