vragen over
reisverzekeringen? 055-5400408
  • Allianz

Vergelijk

Vergelijk premies, dekkingen en voorwaarden van reisverzekeringen.

lees verder

Bespaar

Lees onze tips om premie op je reisverzekering te besparen.

lees verder

Advies

Waar moet je op letten bij het afsluiten van een reisverzekering?

lees verder

Nederlanders afgelopen jaar slecht voorbereid op vakantie

Nederlanders reisden het afgelopen jaar veelvuldig naar het buitenland, maar deden dat vaak zonder zich goed te hebben voorbereid. Dat blijkt uit onderzoek van NBTC-NIPO Research, in opdracht van het ministerie van Buitenlandse Zaken.

Minister Zijlstra van Buitenlandse Zaken roept daarom Nederlandse reizigers met klem op zich goed te informeren over hun bestemming, om niet voor vervelende verrassingen te komen te staan. ‘Een goede voorbereiding is het halve werk. Ja het kost, zeker met de wat exotischer bestemmingen, even tijd. Maar het is belangrijk dat iedereen die naar het buitenland vertrekt voor vakantie of zakenreis, ook gezond en wel weer thuiskomt’, zegt Zijlstra. De minister opent vandaag de Vakantiebeurs in de Jaarbeurs in Utrecht om mensen bewust te maken van het belang van goede reisvoorbereiding.

Uit het onderzoek komt verder naar voren dat terreurdreiging het meest doorslaggevend is voor Nederlanders bij de keuze voor een veilige vakantiebestemming. Pas daarna volgen gezondheid, criminaliteit, de politieke situatie, het risico op natuurgeweld en het risico op verkeersongelukken.

Reisadvies Turkije

Voor 6 procent van de buitenlandse vakanties (1,1 miljoen vakanties) hebben Nederlanders het reisadvies van het ministerie van Buitenlandse Zaken geraadpleegd. Vakantiegangers deden dit vooral voor reisbestemmingen die in het nieuws waren vanwege onrust of terreurdreiging. Het land waarvoor het reisadvies vorig jaar het vaakst geraadpleegd werd was Turkije, gevolgd door de VS.

Buitenlandse Zaken helpt

Als Nederlanders in het buitenland toch in de problemen komen, dan staat Buitenlandse Zaken altijd voor ze klaar. Dat er vanuit reizigers behoefte is aan de dienstverlening van het ministerie blijkt wel uit de cijfers van het afgelopen jaar. Zo had Buitenlandse Zaken in 2017 meer dan 700.000 directe contacten met klanten via het 24/7 BZ Contactcenter en telden de online reisadviezen 2,4 miljoen unieke bezoekers. De BZ reisapp is inmiddels door meer dan 200.000 mensen gedownload.

In 2017 stond het ministerie bovendien 2.300 Nederlanders in serieuze problemen bij, bijvoorbeeld na ongelukken, ziekenhuisopnamen, overlijden en vermissingen. Ook kon Buitenlandse Zaken na orkaan Irma dankzij nauwe samenwerking met KLM en reisorganisaties als TUI Nederlanders snel in veiligheid brengen. ‘Maar we hielpen ook een vrouw die maar geen contact kon krijgen met haar vader op de Kaapverdische eilanden. De ambassade kwam er achter dat zijn telefoon stuk was en kon haar geruststellen’, zegt de minister.

Bron: Ministerie van Buitenlandse zaken

Disclaimer: De bovenstaande tekst is met zorg samengesteld. Toch kunnen wij niet uitsluiten dat er fouten in staan of dat er inmiddels wijzigingen hebben plaatsgevonden (kijk daarom ook naar de datum van het artikel). Er kunnen aan de tekst/premies dan ook geen rechten worden ontleend, die vooral een globaal informerende functie heeft. Wij verzoeken je bij twijfel/vragen altijd eerst contact met ons op te nemen. Daarnaast wijzen wij jou er op dat de algemene voorwaarden en de productvoorwaarden van de verzekeraar bepalend zijn voor vergoedingen en eventuele uitsluitingen. Wij vragen je dan ook om voor dat je een verzekering afsluit eerst de verzekeringsvoorwaarden te lezen. Lees na het afsluiten van de verzekering ook altijd de polis goed door, zodat je kan zien waar je exact voor verzekerd bent en hoe hoog de verzekerde bedragen zijn.

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *