vragen over
reisverzekeringen? 055-5400408

Autoriteit Consument & Markt: reisbranche nog niet transparant met prijzen

Autoriteit De Autoriteit Consument & Markt (ACM) constateert dat de transparantie van de prijzen in de reisbranche is verbeterd. Dit is het resultaat van de actie die ACM eerder dit jaar startte om de reisbranche te dwingen tot meer prijstransparantie.

Regels worden nog steeds overtreden

Het is nog te vroeg om te juichen want een kwart van de reisbedrijven lapt de regels aan haar laars. De ACM ziet nog steeds dat sommige aanbieders pas laat in het boekingsproces kosten toevoegen die onvermijdbaar zijn. Kosten voor verplichte schoonmaak, lokale heffingen en diverse andere onvermijdbare toeslagen die voor een fors hogere totaalprijs zorgen, worden pas op een laat moment vermeld.

ACM zal hiertegen streng optreden, ook omdat dit de transparantie in de branche en de onderlinge concurrentie verstoort. Reisorganisaties die zich niet houden aan de regels kunnen forse boetes tegemoet zien die lopen op tot 450.000 euro per overtreding. Uit het onderzoek van de ACM blijkt dat 25% van de reisaanbieders sjoemelt met de prijzen. Het gaat om vliegticketverkopers, boekingsites, vakantieparken, reisbureaus en touroperators.

Regels voor de reisbranche

Begin dit jaar heeft ACM spelregels geformuleerd om transparante prijzen in de reisbranche af te dwingen. Consumenten zien de prijs immers vaak als een van de belangrijkste kenmerken om hun keuze op te baseren. Deze regels zijn:

  • De reis moet geboekt kunnen worden voor de geadverteerde prijs.
  • Keuzeopties (zoals bijvoorbeeld reisverzekeringen en annuleringsverzekeringen) mogen niet vooraf aangevinkt staan.
  • Onvermijdbare kosten moeten in de basisprijs zitten.
  • Variabele kosten moeten bij de geadverteerde prijs vermeld worden.

Controle

De afgelopen maanden heeft ACM bedrijven in de reissector gecontroleerd, zoals aanbieders van accommodaties, pakketreizen en vliegtickets. Vervolgens zijn met individuele aanbieders die de regels niet of onvolledig naleefden afspraken gemaakt om de gewenste aanpassingen door te voeren. Ook via ConsuWijzer heeft ACM consumenten via de campagne “Reisprijzen: laat je niet inpakken” geïnformeerd en ruim 200 signalen ontvangen over bedrijven die hun prijzen niet goed vermelden.

De komende maanden zal er niet meer gewaarschuwd worden. De ACM gaat vooral de grote spelers controleren en bij een overtreding zullen er boetes worden uitgedeeld.

Disclaimer: De bovenstaande tekst is met zorg samengesteld. Toch kunnen wij niet uitsluiten dat er fouten in staan of dat er inmiddels wijzigingen hebben plaatsgevonden (kijk daarom ook naar de datum van het artikel). Er kunnen aan de tekst/premies dan ook geen rechten worden ontleend, die vooral een globaal informerende functie heeft. Wij verzoeken je bij twijfel/vragen altijd eerst contact met ons op te nemen. Daarnaast wijzen wij jou er op dat de algemene voorwaarden en de productvoorwaarden van de verzekeraar bepalend zijn voor vergoedingen en eventuele uitsluitingen. Wij vragen je dan ook om voor dat je een verzekering afsluit eerst de verzekeringsvoorwaarden te lezen. Lees na het afsluiten van de verzekering ook altijd de polis goed door, zodat je kan zien waar je exact voor verzekerd bent en hoe hoog de verzekerde bedragen zijn.

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Reisverzekeringblog.nl is een merk van EXT Internet Consultancy | Postbus 3101 | 7339 ZG | Apeldoorn | KvK 51738872

EXT is een online bemiddelaar in zorg- en schadeverzekeringen particulier - Wij werken op basis van ‘Execution only’ (afsluiten zonder advies) - AFM vergunningnr: 12047442 - KiFiD aansluitnummer: 300.017739