vragen over
reisverzekeringen? 055-5400408
  • Allianz

Vergelijk

Vergelijk premies, dekkingen en voorwaarden van reisverzekeringen.

lees verder

Bespaar

Lees onze tips om premie op je reisverzekering te besparen.

lees verder

Advies

Waar moet je op letten bij het afsluiten van een reisverzekering?

lees verder

Unigarant: onlusten in Tunesië en de gevolgen voor een reisverzekering

Reisverzekeraar Unigarant heeft een lijst van vragen en antwoorden samengesteld voor reizigers die vragen hebben over de situatie in Tunesië en de consequenties voor een reis- en/of annuleringsverzekering van Unigarant.

Annuleringsverzekering Unigarant

Vraag: ik ben van plan om op vakantie te gaan naar Tunesië. Nu lees ik over de onlusten daar. Hierdoor ben ik van plan om mijn vakantie af te zeggen. Vallen deze kosten onder de dekking van mijn annuleringsverzekering?

Antwoord: dit is geen gedekte annuleringsreden conform de voorwaarden van je annuleringsverzekering. Wel heeft het Calamiteitenfonds vastgesteld dat er sprake is van een calamiteit voor het gebied ten noorden van de lijn tussen de plaatsen Fériana en Sfax in Tunesië, met ingang van 13 januari 2011. Indien je een reis hebt geboekt bij een deelnemende reisorganisator dan bestaat de mogelijkheid om kosteloos te annuleren. Voor aanvullende informatie verwijs Unigarant naar je reisorganisator en www.calamiteitenfonds.nl.

Clausule Samengestelde Reis Unigarant

Vraag: voor een rondreis heb ik de samengestelde reis clausule afgesloten. Door de onlusten wil ik Tunesië niet meer aandoen en direct doorgaan naar de volgende bestemming of langer op de huidige bestemming blijven. Heb ik recht op een vergoeding op basis van deze verzekering?

Antwoord: ja, de kosten voor het niet genoten deel zijn verzekerd. De kosten voor het langer op de vakantiebestemming blijven, zijn verzekerd, voor zover hiermee annulering van de volledige reis wordt voorkomen.

Reisverzekering Unigarant

Vraag: ik ben in Tunesië, maar door de onlusten is mijn vlucht vertraagd of vertrekt niet. Nu moet ik extra kosten maken voor o.a. verblijf. Kan ik deze kosten verhalen op mijn reisverzekering?

Antwoord: calamiteitenfonds – bij reisaanpassing vergoedt het calamiteitenfonds de meerkosten van die reisaanpassing. Als de reis moet worden afgebroken vergoedt het Calamiteitenfonds de meerkosten van de repatriëring naar Nederland.

Antwoord: reisverzekering – je reisverzekering biedt een vergoeding van extra kosten voor vervoer en verblijf- en telefoonkosten. De vergoeding voor extra vervoer- en verblijfskosten is € 45,00 p.p.p.d. met een maximum van € 450, – per reisgezelschap. De maximum vergoeding voor telefoonkosten voor gesprekken met derden (anders dan de ANWB Alarmcentrale) bedraagt € 100,-.

Vraag: ik moet door de onlusten langer blijven dan gepland. Blijft mijn reisverzekering geldig?

Antwoord: ja, je reisverzekering blijft gedurende die periode van kracht.

Omboekgarantieverzekering Unigarant

Vraag: ik heb een vakantie geboekt naar Tunesië maar in verband met de onlusten, wil ik deze omboeken. Vallen de kosten hiervan onder de dekking van mijn Omboekgarantieverzekering?

Antwoord: bij een incident op je reisbestemming maar geen negatief reisadvies (een uitkeringsvatbare situatie van het Calamiteitenfonds), krijg je normaal gesproken geen vergoeding. Heb je een Omboekgarantieverzekering afgesloten dan kun je de vakantie kosteloos omboeken. Dit geldt ook voor Tunesië. Je kunt je reis gratis omboeken, conform de gebruikelijke voorwaarden.

Vraag: tot wanneer is het mogelijk om een Omboekgarantieverzekering voor mijn reis af te sluiten?

Antwoord: nieuwe verzekeringen – de Omboekgarantieverzekering kan gesloten worden. Voor verzekeringen gesloten na 13 januari 2011 zijn de onlusten in Tunesië echter geen gedekt evenement meer onder de Omboekgarantieverzekering. Voor overige situaties die zich in het buitenland voordoen kan onder de gebruikelijke voorwaarden van de Omboekgarantieverzekering nog gewoon worden omgeboekt.

Antwoord: al afgesloten verzekeringen – voor de Omboekgarantieverzekering geldt dat de onlusten in het buitenland gedekt zijn, conform de gebruikelijke voorwaarden.

Disclaimer: De bovenstaande tekst is met zorg samengesteld. Toch kunnen wij niet uitsluiten dat er fouten in staan of dat er inmiddels wijzigingen hebben plaatsgevonden (kijk daarom ook naar de datum van het artikel). Er kunnen aan de tekst/premies dan ook geen rechten worden ontleend, die vooral een globaal informerende functie heeft. Wij verzoeken je bij twijfel/vragen altijd eerst contact met ons op te nemen. Daarnaast wijzen wij jou er op dat de algemene voorwaarden en de productvoorwaarden van de verzekeraar bepalend zijn voor vergoedingen en eventuele uitsluitingen. Wij vragen je dan ook om voor dat je een verzekering afsluit eerst de verzekeringsvoorwaarden te lezen. Lees na het afsluiten van de verzekering ook altijd de polis goed door, zodat je kan zien waar je exact voor verzekerd bent en hoe hoog de verzekerde bedragen zijn.

Er zijn 15 reacties

  1. wij hebben met een grote groep een reis geboekt naar tunesie in mei.
    nu hebben wij een omboekverzekering bij geboekt (d-reizen) maar in hun voorwaarden staat dat we uiterlijk 2weken vooraf pas de vakantie kunnen omboeken.

    eigenlijk willen wij voor zekerheid gaan en nu de vakantie gewoon omboeken omdat we met een grote groep zijn, en d-reizen niet kan garanderen dat er binnen 2weken een zelfde soort reis voor dezelfde prijs kan regelelen voor zo’n grote groep.

    mag d-reizen jullie polisvoorwaarden zo maar aanpassen? ook in het geval van tunesie nu?

    • Beste Leanne,

      Wij hebben even navraag gedaan bij Unigarant. D-reizen verkoopt de reisverzekeringen van Unigarant.
      Hier de reactie:
      Er is in de voorwaarden van de Omboekgarantieverzekering van D-reizen die 2-wekentermijn opgenomen. Reden hiervoor is dat op het moment dat iemand gaat afreizen naar het getroffen gebied (in dit geval dus Tunesië)de situatie al weer genormaliseerd kan zijn. Kortom, conform de voorwaarden van de Omboekgarantieverzekering die D-reizen voert kan er nog niet worden omgeboekt. Uiteraard kan men wel proberen met D-reizen zelf afspraken te maken, maar dat is dan dus buiten de Omboekgarantieverzekering om.

      Er is dus geen sprake van eenzijdige aanpassing in de voorwaarden. D-reizen had deze bepaling al in de voorwaarden staan op het moment dat jullie de verzekering afsloten.

      Het is dus raadzaam om dit met D-reizen te gaan bespreken.

  2. ook wij hebben dit meegemaakt bij D-reizen.
    Bij D-reizen kun je een omboekverzekering(unigarant) afsluiten maar wat doen die gasten, ze maken er gewoon 2 weken van ipv de 3 maand die unigarant geeft!
    Heb medewerkers van andere reiswinkels gesproken en die noemen de omboekverzekering van D-reizen gewoon geld klopperij!
    Bij hen hadden we onze reis naar tunesie wel kunnen omboeken voor een klein bedrag rond de 30,-!
    maar nu zitten wij dus met de vraag of wij met ons gezin nog wel een andere reis kunnen vinden. want neem aan dat dat gedoe in tunesie nog wel even duurt!

    Leanne heb jij je reis inmiddels kunnen omboeken?

  3. Ook mijn dochter van 17 heeft haar eerste reis geboekt (D-reizen)naar Egypte samen met haar oma.Na bij het reisbureau te zijn geweest kregen ook wij te horen dat ze de reis niet kunnen omboeken omdat de vertrekdatum pas 1 mei is en het pas 2 weken van te voren kan worden omgeboekt,dit terwijl er in de unigarant verzekering toch duidelijk staat dat je bij een verpest vakantiegevoel 3 maanden van tevoren kan worden omgeboekt.
    Hoe kan dit?
    Kan D-reizen dit maken?
    Graag uw reacties.

  4. wij hebben onze reis inmiddels kunnen omboeken!! Wilma via welke maatschappij boekt je dochter uiteindelijk? Wij hadden via oad, en hebben dus met oad contact opgenomen, van oad mochten we de reis bij d-reizen omboeken maar dan wel een nieuwe vakantie uitzoeken die oad ook aanbiedt. (omboeken kost via oad 27,-

  5. Wij hebben een cruise geboekt op de Nijl,en enkele dagen in Cairo!(26/02-08/03/2011)Door de onlusten daar zou deze reis waarschijnlijk niet kunnen doorgaan!Zou het reisburo (Escape)onze volledige kosten terug betalen,of moeten we afwachten tot het reisburo zelf gaat reageren?
    Groetjes Robert.

  6. Ik heb een week voor het uitbreken van de onlusten bij D-Reizen een reis naar Tunesie geboekt.

    Par jaar gespaard om deze reis met de kids te kunnen maken, >specifiek< deze reis met de intentie om daar een drie daagse saharatocht te regelen en te maken.
    Waarschijnlijk zal de saharatocht te onveilig zijn, en geen doorgang kunnen vinden.
    Waarschijnlijk is het land (hotel) wel veilig genoeg.
    Resultaat: je MOET gaan, maar kan niet de vakantie beleven waarvoor je gespaard hebt.

    Ook heb ik de omboekverzekering van D-Reizen…..bij het boeken gekeken op de website van unigarant, en de PDF van unigarant uitgeprint.
    Op deze manier dacht ik de laatste versie te hebben.
    Zoek maar eens op de site van unigarant.
    Nu blijkt dat D-Reizen een uitgeklede versie van de unigarant verzekering heeft.
    Unigarant zegt "omboeken kan al als je een slecht vakantiegevoel hebt" D-Reizen zegt, neej alleen bij een negatief reisadvies.
    Unigrant zegt, dit mag al drie maanden van te voren, D-Reizen zegt, neeej twee weken van tevoren.
    Ik dacht alles goed voor elkaar te hebben, maar die addertjes van D-Reizen verpesten de boel.
    Twee weken van tevoren een reis omboeken in precies die weken waarop je vrij hebt weten te krijgen gelijk met je partner en passend voor beide werkgevers en collega's….dat gaat niet lukken.
    vertrek en terugreis vallen hier altijd buiten bij dezelfde touroperator, (gecheked op de website).
    Tevens heeft de touroperator geen reizen die passen bij onze wensen, tenzij je in een flatgebouw/kippenhok aan zee wil zitten, met ad patat om de hoek…of…t u r k i j e ?!…..neeeee

    In Juli: Tunesie + verkiezingen ( 1+1= nieuwe onlusten) wij hebben geboekt voor laatste dag Juli tot begin Augustus. (wederom optelsom 1+ 1 = negatief reisadvies)
    Toch houd men vast an de twee weken.

    Weten nu al dat we niet zullen/kunnen omboeken, en dan gebruik zullem moeten maken van de annueringsverzekering.

    Mijn beslissing in deze is:
    – Afwachten, en gaan als het veilig blijkt, heeeel erg ammer van de sahara tocht. 🙁
    – Niet omboeken, wij wilden specifiek deze vakantie, en geen andere, niet perse van sudtours/D-Reizen, als ik een auto uitzoek welke niet geleverd kan worden, dan ga ik bij andere merken kijken voor iets gelijkwaardigs, en neem ik niet een auto van hetzelfde merk welke mij niet bevalt.
    – Nooit meer boeken bij D-Reizen.

    Waarom:
    teveel tegenstrijdige verhalen op de D-reizen reisbureaus en hun informatie lijnen over de omboekverzekering.

    Nu blijven de volgende vragen open:
    Indien je het volledige bedrag hebt overgemaakt, van welk geld kan je dan bij een ander reisbureau en andere touroperator een andere reis boeken.
    Ik neem aan dat het terugstorten van de reissom twee weken van tevoren niet zal lukken.
    We gaan dit jaar weer met de tent naar de camping denk ik……….

    P.S is mijn eerdere bericht verwijderd?!

    • beste ed,

      wat enorm vervelend! Wij hadden precies hetzelfde idee alleen dan voor een grote groep.
      D-reizen praat je de omboekverzekering aan, je denkt dat je goed zit, maar je leest achteraf de voorwaarden en je ontdekt dat je er geen bal aan hebt!
      Ook ik zag dat de voorwaarden met unigarant en d-reizen verschillen. Heb unigarant en een aantal personen die rechten hebben gestudeerd geinformeerd, en d-reizen mag dus inderdaad de voorwaarden aanpassen!
      Wat mij nieuw is, is dat je zegt dat je volgens d-reizen alleen mag omboeken met een negatief reisadvies..

      Maar goed, wat hebben wij gedaan:
      kijk in je reisbescheiden via welke reismaatschappij d-reizen je reis heeft geboekt. (d-reizen is een overkoepelende organisatie) neem contact op met die reisorganisatie en vraag hoe het zit met omboeken.. Wij mochten voor een tientje de hele reis omboeken naar een ander land naar keuze. Mocht de vakantie qua prijs verschillen dan betaal je bij of krijg je wat terug. Veel beter als d-reizen zelf dus!
      (voorwaarde is wel dat je een reis moest boeken die in een boek van d-reizen staat en aangeboden wordt door diezelfde reismaatschappij, dus stap dan een d-reizen winkel binnen, die medewerkers kunnen dat zo zien en aankruizen in een boekje)

      Mijn conclussie, ook niet meer boeken bij d-reizen, zeker geen omboekverzekering, want volgens andere reismaatschappijen is dat ook gewoon geldklopperij!

  7. Beste Ed,

    Wij hebben je bericht gelezen en willen hierover graag telefonisch contact met je opnemen.

    Zou je zo vriendelijk willen zijn om je telefoonnummer en reisdossiernummer te mailen naar webcare@d-reizen.nl, dan nemen wij zo snel mogelijk contact met je op.

    Met vriendelijke groet,

    Bart
    D-Reizen
    Afdeling Webcare

  8. Beste Wecare….
    Alweer met D-Reizen contakt opnemen?
    Ik heb al 3 verschillende/tegenstrijdige verhalen bij de loketten van D-Reizen en een ander verhaal van Webcare.

    Ik heb twee simpele vragen welke Webcare hier mag beantwoorden.
    Indien twee weken voor vertrek een negatief reisadvies geldt (verkiezingen):
    Binnen hoeveel dagen heb ik mijn geld dan weer teruggestort om een andere reis te kunnen maken? dezelfde dag?

    Indien een negatief reisadvies geldt voor een ander gedeelte van het land, kan ik dan nog gebruik maken van de annuleringsverzekering? (wij wilden namelijk de drie daagse rondreis doen, dat was de gehele intentie van deze reis)

    Bij geen antwoord wacht ik af, maak dan gebruik van de annuleringsverzekering, ga met de tent op vakantie, wacht op mijn teruggestortte geld en boek volgend jaar ergens anders.

  9. Beste Ed,

    Wij zullen hieronder uw vragen in het algemeen beantwoorden. Voor een advies m.b.t. uw reis
    zouden wij graag uw gegevens (dossiernummer, of adresgegevens) ontvangen en hier persoonlijk bij u op terug willen komen. Sommige touroperators hanteren namelijk versoepelde voorwaarden in deze gevallen.

    Indien uw reis geannuleerd wordt bij een negatief reisadvies zullen wij ervoor zorgen dat uw geld met spoed wordt retourbetaald. D-reizen ziet hierin uiteraard het belang bij het betalen van uw nieuwe reis op korte termijn.

    Een annuleringsverzekering is niet van toepassing bij een negatief reisadvies. Alle reizen waarbij een negatief reisadvies geldt, worden kosteloos geannuleerd. In uitzonderingsgevallen geldt geldt ook hier weer dat wij geen algemeen antwoord hebben, maar wel per geboekte reis de mogelijkheden kunnen bekijken in samenwerking met de touroperator.

    Wij vertrouwen erop u hiermee voldoende te hebben geïnformeerd en willen u, indien gewenst, graag persoonlijk van dienst zijn.

    Met vriendelijke groet,

    Ineke
    D-reizen
    Afdeling Webcare

  10. Hallo Ineke van D-Reizen,

    U weet een paar blokken tekst te plaatsen welke mij geen duidelijkheid geven.

    Mijn vraag:
    Binnen hoeveel dagen heb ik mijn geld dan weer teruggestort

    Uw antwoord:
    bla bla .. Met spoed ….bla bla

    Mijn vraag is dan:
    binnen hoeveel dagen betekend “Met Spoed” wat is hier de algemene ervaring van. is spoed binnen 1,2,3,4,5,6 of zeven dagen? en heeft u het dan wel of niet over “werkdagen”?
    Om een dergelijke vraag te beantwoorden heeft u echt geen boekingsnummers oid nodig lijkt mij.

    Mijn vraag:
    Indien een negatief reisadvies geldt voor een ander gedeelte van het land…

    Uw antwoord:
    Alle reizen waarbij een negatief reisadvies geldt, worden kosteloos geannuleerd.

    Mijn vraag wederom:
    indien negatief reisadvies geldt voor een ander gedeelte van het land… en ik was vn plan ter plaatse een ronreis te boeken…..kan ik dan annuleren?

    Dit is precies wat ik van D-Reizen terugkrijg, teksten, teksten en nog eens teksten, vaak ook tegenstrijdig.
    Ik ben niet op zoek naar teksten, ik ben op zoek naar antwoorden.

  11. Beste Ed,

    Graag verzoeken wij u nogmaals uw gegevens door te mailen naar webcare@d-reizen.nl

    Wij zouden het prettig vinden om telefonisch met u in contact te komen zodat wij direct antwoorden op al uw vragen kunnen geven. Wij hopen in dit gesprek uw ontevreden gevoel weg te kunnen nemen.

    Met vriendelijke groet,

    Maaike
    D-Reizen
    Afdeling Webcare

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *