vragen over
reisverzekeringen? 055-5400408
09.00 -12.00 uur op werkdagen

Hotelprijzen in Amsterdam fors gestegen, verdere groei verwacht

Hotels in Nederland en met name Amsterdam, zijn vorig jaar flink duurder geworden. In 2016 bedroeg de stijging van een hotelovernachting zelfs 8%, aldus het economisch bureau van ABN AMRO.

In de afgelopen twintig jaar stegen deze prijzen niet eerder zo hard. Vooral in maart (vanwege het vroege Pasen), augustus en oktober waren er flinke stijgingen. Gevoed door de toename van het toerisme en de gunstige economische omstandigheden, verwachten wij een nieuwe prijsstijging in 2017, zij het in een minder hard tempo. Door de groei van het toerisme steeg de prijs voor een hotelovernachting in de laatste twee jaar met 13% (CBS).

De omzet van de hotelbranche stijgt naar verwachting in 2017 met 3%, mede dankzij hogere kamerprijzen. De forse groei van het aantal hotelgasten speelt de branche in de kaart, en zorgt voor veel interesse om nieuwe hotels te bouwen. Hotelketens en investeerders uit onder meer Duitsland en het Midden-Oosten tonen interesse in nieuwe hotels.

Stijging toerisme

De hotelbranche profiteert van de stijging van het toerisme. In 2012 waren er waren er nog 21 miljoen hotelgasten in ons land (CBS). In 2016 waren dit er al 23% meer: een kleine 26 miljoen. Bijna de helft hiervan komt uit het buitenland, de rest betreft binnenlands toerisme.

De economische groei in grote herkomstlanden als Duitsland en de VS, de opkomst van stedentrips in Europa en de groei van de wereldbevolking jagen het toerisme aan. Wij verwachten daarom in 2017 een toename van het toerisme.

Aanbod neemt ook toe

Niet alleen het aantal hotelgasten in Nederland stijgt, maar ook het aantal hotelkamers. Deze namen sinds 2012 met ruim 12% toe. Het aanbod hield daarbij de ontwikkeling van de vraag niet bij (zie Tabel 1). De bezettingsgraad van bestaande hotels steeg zodoende, ondanks de concurrentie van nieuwe toetreders en alternatieve verblijfslocaties.

Dit maakt het tevens aantrekkelijk om een nieuw hotel te beginnen of om uit te breiden. Er is interesse van onder meer grote hotelketens en investeerders uit Duitsland, maar ook uit het Midden-Oosten.

Disclaimer: De bovenstaande tekst is met zorg samengesteld. Toch kunnen wij niet uitsluiten dat er fouten in staan of dat er inmiddels wijzigingen hebben plaatsgevonden (kijk daarom ook naar de datum van het artikel). Er kunnen aan de tekst/premies dan ook geen rechten worden ontleend, die vooral een globaal informerende functie heeft. Wij verzoeken je bij twijfel/vragen altijd eerst contact met ons op te nemen. Daarnaast wijzen wij jou er op dat de algemene voorwaarden en de productvoorwaarden van de verzekeraar bepalend zijn voor vergoedingen en eventuele uitsluitingen. Wij vragen je dan ook om voor dat je een verzekering afsluit eerst de verzekeringsvoorwaarden te lezen. Lees na het afsluiten van de verzekering ook altijd de polis goed door, zodat je kan zien waar je exact voor verzekerd bent en hoe hoog de verzekerde bedragen zijn.

Laat een reactie achter

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Reisverzekeringblog.nl is een merk van EXT Internet Consultancy | Postbus 3101 | 7339 ZG | Apeldoorn | KvK 51738872

EXT is een online bemiddelaar in zorg- en schadeverzekeringen particulier - Wij werken op basis van ‘Execution only’ (afsluiten zonder advies) - AFM vergunningnr: 12047442 - KiFiD aansluitnummer: 300.017739