Met een reisverzekering van de Europeesche verzeker je voor eventuele schade zoals aan je reisbagage. Het kan natuurlijk altijd gebeuren dat deze spullen tijdens je reis worden gestolen, kwijtraken of beschadigen.
Wanneer je tijdens je reis schade hebt gehad aan je bagage dan kan je dat claimen op je reisverzekering.
Je vult een schadeformulier in en voegt bewijsstukken toe zoals aankoopnota’s. De reisverzekeraar zal je schadeclaim beoordelen en eventueel een schadebedrag vaststellen. De hoogte van de uiteindelijke uitkering zal worden bepaald door de waarde van je bagage, het verzekerd bedrag en een eventueel eigen risico.
Hoeveel krijg je van jouw bagage vergoed?
De reisverzekering van de Europeesche vergoedt de waarde van de spullen die zijn gestolen, beschadigd of kwijtgeraakt. Als bagage nog niet verouderd of versleten is, dan krijg je hiervoor de zogenaamde nieuwwaarde vergoed. Dit is het geval wanneer jouw spullen minder dan een half jaar oud zijn. Voor spullen die ouder zijn, gebruikt de Europeesche afschrijvingspercentages.
Wat zijn afschrijvingspercentages?
Spullen worden na verloop van tijd minder waard. Dit heet afschrijving. Afschrijving is het gevolg van het gebruik van de spullen. Kleding wordt bijvoorbeeld minder waard door het dragen ervan. Voor elektronische apparaten geldt weer een andere vorm van afschrijving. Hiervan komen namelijk geregeld nieuwe modellen op de markt. Daarom worden bijvoorbeeld camera’s en laptops relatief snel minder waard.
Wat bedoelt de Europeesche met dagwaarde en restwaarde?
De Europeesche houdt er bij schadevergoedingen rekening mee dat spullen in waarde verminderen. Dat wil zeggen dat zij voor oudere spullen meestal de dagwaarde vergoeden. Met de dagwaarde bedoelt de reisverzekeraar de waarde die het voorwerp op het moment van schade nog had. Soms is de dagwaarde van je spullen zo laag, dat er alleen nog sprake is van restwaarde. De restwaarde van ieder voorwerp is 20% van de nieuwwaarde.
Hoe stelt de Europeesche de dagwaarde vast?
Om een schademelding snel en goed te kunnen behandelen, vraagt de Europeesche om bij een schademelding zo veel mogelijk bewijsstukken mee te sturen waaruit duidelijk blijkt wat voor schade je hebt opgelopen. Denk bij bagage bijvoorbeeld aan garantiebewijzen, bank- en giroafschriften of afschriften van je creditcard. Zo kan de Europeesche zien wat de ouderdom en de oorspronkelijke waarde van de bagage is geweest.
Disclaimer: De bovenstaande tekst is met zorg samengesteld. Toch kunnen wij niet uitsluiten dat er fouten in staan of dat er inmiddels wijzigingen hebben plaatsgevonden (kijk daarom ook naar de datum van het artikel). Er kunnen aan de tekst/premies dan ook geen rechten worden ontleend, die vooral een globaal informerende functie heeft. Wij verzoeken je bij twijfel/vragen altijd eerst contact met ons op te nemen. Daarnaast wijzen wij jou er op dat de algemene voorwaarden en de productvoorwaarden van de verzekeraar bepalend zijn voor vergoedingen en eventuele uitsluitingen. Wij vragen je dan ook om voor dat je een verzekering afsluit eerst de verzekeringsvoorwaarden te lezen. Lees na het afsluiten van de verzekering ook altijd de polis goed door, zodat je kan zien waar je exact voor verzekerd bent en hoe hoog de verzekerde bedragen zijn.