Met behulp van meer dan 128 miljoen beoordelingen van gasten, gecombineerd met een onderzoek bij 19.000 reizigers uit meer dan 26 landen wereldwijd, heeft Booking.com de acht belangrijkste reistrends voor 2018 voorspeld.
1. Nieuwe technologie
Bijna een derde (29%) van de reizigers wereldwijd zegt er geen moeite mee te hebben als een computersysteem de volgende reis bepaalt op basis van hun reisgeschiedenis. Daarnaast zegt de helft (50%) van de reizigers dat het er niet toe doet of ze met een persoon of computer moeten communiceren, zolang hun vragen maar worden beantwoord.
2. Dromen worden werkelijkheid
Het jaar 2018 staat in het teken van grootse plannen: 45% van de reizigers denkt eraan om een reis te maken die op hun bucketlist staat. De meerderheid hiervan (82%) wil in het komende jaar één of meerdere bestemmingen van hun lijstje afvinken.
3. In de voetsporen van popiconen
In 2018 zullen tv-programma’s, films, sport en sociale media een steeds grotere invloed hebben op onze beslissingen en een inspiratiebron zijn voor onze reizen. Van alle reizigers gaf 36% aan in het komende jaar inspiratie op te doen door beelden op televisie, in films of in muziekvideo’s.
4. Ervaringen worden belangrijker dan materiële zaken
Sparen voor die Gucci-tas? Non, vriendin! Dit jaar ga jij (net als 45 procent van de ondervraagden) eíndelijk die reis maken die al jaren op je bucketlist staat. Wat bij de meeste Nederlanders absoluut op nummer 1 staat? Een wereldwonder bezoeken. De Taj Mahal, de Chinese Muur en Machu Picchu in Peru blijven popie jopie. Dusse, wat let je?
5. Throwback Thursday
Krijg jij ook een lekker kriebeltje in de onderbuik als je terugdenkt aan die fijne vakanties van vroeger? Een derde van alle reizigers (34%) overweegt in 2018 terug te gaan naar een plaats waar ze als kind heen zijn gegaan, om de bestemming vanuit een nieuw perspectief te zien. Wij millennials blijken het sentimenteelst. Zo wil 44 procent van de 18- tot 34-jarigen graag terugkeren naar een familiebestemming uit hun childhood.
6. Onze favo series achterna
Als het aan de ondervraagden ligt, zullen tv-programma’s, films, sport en social media een steeds grotere invloed hebben op onze reizen. Game of Thrones opgenomen in Kroatië en IJsland? We willen erheen. Sherlock in Londen en Entourage in Los Angeles gefilmd? Boek dat ticket maarrrrr.
7. Hoe meer zielen…
2018 wordt hét jaar van reizen met vriendengroepen. Het gaat niet langer alleen om de bestemming, maar ook om de mensen met wie we herinneringen creëren. En daarnaast heeft het ook financiële voordelen. Vier op de tien ondervraagden geeft aan dat ze tijdens een vriendenvaycay in een accommodatie kunnen verblijven die ze zich niet alleen hadden kunnen veroorloven.
8. Chillen, chillen, chillen in het bubbelbad
Fan van dat dagje sauna? Een yogaretreat op Baliof Ibiza? Dan is de welnesstrip misschien wel iets voor jou. Volgens experts blijft de vraag naar welnesstrips groeien in 2018. Vergeleken met 2017 zijn bijna twee keer zoveel mensen van plan een tripje te maken dat in het teken staat van gezondheid en welzijn. Dus, tijd voor een beetje me-time? Die welnesstrip is helemaal on trend.
Disclaimer: De bovenstaande tekst is met zorg samengesteld. Toch kunnen wij niet uitsluiten dat er fouten in staan of dat er inmiddels wijzigingen hebben plaatsgevonden (kijk daarom ook naar de datum van het artikel). Er kunnen aan de tekst/premies dan ook geen rechten worden ontleend, die vooral een globaal informerende functie heeft. Wij verzoeken je bij twijfel/vragen altijd eerst contact met ons op te nemen. Daarnaast wijzen wij jou er op dat de algemene voorwaarden en de productvoorwaarden van de verzekeraar bepalend zijn voor vergoedingen en eventuele uitsluitingen. Wij vragen je dan ook om voor dat je een verzekering afsluit eerst de verzekeringsvoorwaarden te lezen. Lees na het afsluiten van de verzekering ook altijd de polis goed door, zodat je kan zien waar je exact voor verzekerd bent en hoe hoog de verzekerde bedragen zijn.