vragen over
reisverzekeringen? 055-5400408
09.00 -12.00 uur op werkdagen

Consumentenbond: Poging tot bankpas- of creditcardfraude bij 40% Nederlanders

Bijna 4 op de 10 Nederlanders heeft in de afgelopen 2 jaar te maken gehad met bankpas- of creditcardfraude, blijkt uit een enquête van de Geldgids van de Consumentenbond.

Bij ruim een derde daarvan is er daadwerkelijk geld buitgemaakt of een poging daartoe geweest. De Consumentenbond adviseert consumenten om zich er niet meteen bij neer te leggen als een bank de schade niet vergoedt.

Enquête

Bij bijna 30% van de slachtoffers met schade vergoedde de bank die niet of slechts gedeeltelijk. Van degenen die om een schadevergoeding vroegen, is bijna 13% ronduit ontevreden over de schadeafhandeling. Veel van hen kregen het gevoel dat de bank hen als schuldige behandelde in plaats van als slachtoffer. De schade bedroeg bij 9 op de 10 slachtoffers minder dan € 1000. De meest voorkomende vormen van fraude zijn phishing (18%) en criminelen die proberen consumenten hun pinpas op te laten sturen (14%). In de Geldgids van juni 2016 staan de meest voorkomende criminele trucs en hoe je ze voorkomt.

Nalatig

Als een pinpas of creditcard wordt gestolen is het zaak om dit meteen bij de bank te melden en de pas te (laten) blokkeren. Bij creditcards hangt het van de aanbieder af óf er een eigen risico geldt, bij bankpassen is het maximaal € 150. De bank vergoedt de rest als de rekeninghouder zich aan de uniforme veiligheidsregels heeft gehouden. Een op de 5 Nederlanders is niet op de hoogte van deze regels. Banken die weigeren schade uit te keren, moeten kunnen bewijzen dat de pashouder ‘grof nalatig’ is geweest.

Disclaimer: De bovenstaande tekst is met zorg samengesteld. Toch kunnen wij niet uitsluiten dat er fouten in staan of dat er inmiddels wijzigingen hebben plaatsgevonden (kijk daarom ook naar de datum van het artikel). Er kunnen aan de tekst/premies dan ook geen rechten worden ontleend, die vooral een globaal informerende functie heeft. Wij verzoeken je bij twijfel/vragen altijd eerst contact met ons op te nemen. Daarnaast wijzen wij jou er op dat de algemene voorwaarden en de productvoorwaarden van de verzekeraar bepalend zijn voor vergoedingen en eventuele uitsluitingen. Wij vragen je dan ook om voor dat je een verzekering afsluit eerst de verzekeringsvoorwaarden te lezen. Lees na het afsluiten van de verzekering ook altijd de polis goed door, zodat je kan zien waar je exact voor verzekerd bent en hoe hoog de verzekerde bedragen zijn.

Laat een reactie achter

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Reisverzekeringblog.nl is een merk van EXT Internet Consultancy | Postbus 3101 | 7339 ZG | Apeldoorn | KvK 51738872

EXT is een online bemiddelaar in zorg- en schadeverzekeringen particulier - Wij werken op basis van ‘Execution only’ (afsluiten zonder advies) - AFM vergunningnr: 12047442 - KiFiD aansluitnummer: 300.017739