vragen over
reisverzekeringen? 055-5400408

‘Luchtvaart onveiliger door claims vertraagde passagiers’

Reizigers naar peru opgepast: toename gele koorts gevallen

Het massaal claimen van schade door vertraagde passagiers bedreigt de veiligheidscultuur in de luchtvaart. Doordat passagiers met vertraging een schadeclaim kunnen indienen, ontstaat er extra druk op de afweging tussen punctualiteit en veiligheid.

Dat schrijft DEGAS, een groep onafhankelijke veiligheidsexperts van het ministerie van Verkeer, in een nog niet eerder gepubliceerd advies aan CDA-staatssecretaris Joop Atsma. Het weekblad Elsevier brengt deze week de inhoud van het advies naar buiten.

Tanken

In het DEGAS-rapport wordt het voorbeeld aangehaald van een vertraagde vlucht van Schiphol naar de Westkust van de Verenigde Staten. Door onverwacht harde tegenwind en extra brandstofgebruik moest het toestel volgens het boekje een extra tussenlanding maken om bij te tanken.

De luchtvaartmaatschappij zette de gezagvoerder onder druk om gewoon door te vliegen, desnoods met een kritische hoeveelheid kerosine. Anders zou de vertraging meer dan drie uur bedragen, hadden de 400 inzittenden recht op 600 euro schadevergoeding en leed het bedrijf een strop van 240.000 euro.

Vakantie

De ticketclaims vloeien voort uit een Europese richtlijn uit 2004. Door rechterlijke uitspraken dijt de werking van deze regeling steeds verde uit.

Een vloedgolf aan ticketclaims is in aantocht, want steeds meer mensen krijgen in de gaten dat ze bij ernstige vertraging de kosten van hun vakantie of zakenreis geheel of gedeeltelijk op de luchtvaartmaatschappij kunnen verhalen.

Benno Baksteen, voorzitter van de Dutch Expert Group Aviation Safety (DEGAS) en voormalig voorman van de pilotenvakbond VNV, zegt in Elsevier: ‘Als vliegers weten dat ze hun werkgever een kwart miljoen euro kunnen besparen door net te doen of ze dat lampje eventjes niet zien, komen ze in de verleiding het inderdaad te negeren.’

Bron: Elsevier.nl

Disclaimer: De bovenstaande tekst is met zorg samengesteld. Toch kunnen wij niet uitsluiten dat er fouten in staan of dat er inmiddels wijzigingen hebben plaatsgevonden (kijk daarom ook naar de datum van het artikel). Er kunnen aan de tekst/premies dan ook geen rechten worden ontleend, die vooral een globaal informerende functie heeft. Wij verzoeken je bij twijfel/vragen altijd eerst contact met ons op te nemen. Daarnaast wijzen wij jou er op dat de algemene voorwaarden en de productvoorwaarden van de verzekeraar bepalend zijn voor vergoedingen en eventuele uitsluitingen. Wij vragen je dan ook om voor dat je een verzekering afsluit eerst de verzekeringsvoorwaarden te lezen. Lees na het afsluiten van de verzekering ook altijd de polis goed door, zodat je kan zien waar je exact voor verzekerd bent en hoe hoog de verzekerde bedragen zijn.

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Reisverzekeringblog.nl is een merk van EXT Internet Consultancy | Postbus 3101 | 7339 ZG | Apeldoorn | KvK 51738872

EXT is een online bemiddelaar in zorg- en schadeverzekeringen particulier - Wij werken op basis van ‘Execution only’ (afsluiten zonder advies) - AFM vergunningnr: 12047442 - KiFiD aansluitnummer: 300.017739