Het reisenthousiasme van 55-plussers heeft een piek bereikt, zoals blijkt uit een recente studie van ABN-AMRO. Deze demografische groep, steeds meer welvarend dankzij vergrijzing en een toename in vermogen, speelt een steeds grotere rol in de reisindustrie.
ABN-AMRO merkt op dat hun jaarlijkse uitgaven aan vakanties naar verwachting bijna met 50% zullen stijgen, van 7,17 miljard euro in 2022 naar 10,68 miljard euro in 2027. Dit vormt een gouden kans voor aanbieders van reizen, hotels en vakantieparken, aangezien zij kunnen profiteren door hun dienstverlening aan te passen aan de voorkeuren van deze welgestelde senioren.
Verschuiving in reispatronen
Bijzonder is dat van de ruim 4,63 miljard euro die 65-plussers in 2022 uitgaven aan vakanties, een aanzienlijk deel (31%) werd besteed in het voorseizoen – aanzienlijk meer dan de 23% tijdens het piekseizoen. De populariteit van de herfst (11%) en het naseizoen (13%) onder deze leeftijdsgroep neemt ook toe. Deze verschuiving in reispatronen biedt kansen voor de reisbranche, ondanks prijsstijgingen in 2023 en een diverser aanbod. Ook speelt duurzaamheid een steeds belangrijkere rol in hoe deze groep hun vakantie-uitgaven ziet, volgens een enquête van ABN-AMRO.
Spaargeld blijft groeien
Recente cijfers van De Nederlandse Bank (DNB) tonen aan dat, zelfs met de huidige hoge inflatie, de spaartegoeden van Nederlandse gezinnen blijven groeien. Volgens gegevens van ABN-AMRO draagt de groep 55-plussers bovengemiddeld bij aan deze toename in vermogen. Dit verhoogde vermogen ontstaat vaak nadat hun kinderen financieel zelfstandig zijn geworden, wat leidt tot meer reismogelijkheden, luxere verblijfsopties en het nastreven van unieke ervaringen die voorheen buiten bereik waren.
Diversiteit aan reistrends onder senioren
Deze financiële voorspoed, in combinatie met een honger naar nieuwe ervaringen, heeft geleid tot een diversiteit aan reistrends onder senioren. Zo hebben actieve vakanties, zoals trektochten in de Franse wijngaarden, en gastronomische trips in Italië aan populariteit gewonnen. Volgens de World Food Travel Association zijn 55-plussers avontuurlijker dan ooit. Ook is er een trend naar meer relaxte vakanties, zoals ‘onthaasten’, wat door Hilton Hotels, na onderzoek onder 10.000 Amerikaanse reizigers, wordt gezien als dé trend voor 2024. Desondanks betekent dit niet dat 55- en 65-plussers inactief zullen zijn tijdens hun vakanties; fietsvakanties winnen juist aan populariteit.
ABN-AMRO voorspelt dat uitgaven aan fietsvakanties dit jaar de grens van 1 miljard euro kunnen overschrijden, waarbij meer dan de helft afkomstig is van 55-plussers. Hier ligt een kans voor vakantieparken en hotels, door bijvoorbeeld hun locatie langs populaire fietsroutes te benadrukken en faciliteiten zoals beveiligde stallingen voor elektrische fietsen aan te bieden. Opmerkelijk is dat van de 65-plussers, de helft nu enkel elektrisch fietst.