vragen over
reisverzekeringen? 055-5400408

Transavia moet stoppen met misleiding passagiers

Consumentenbond blij met betere rechten voor luchtvaartpassagiers De Reclame Code Commissie heeft geconcludeerd dat Transavia op haar website passagiers misleidt door concrete informatie over de rechten van luchtvaartpassagiers achterwege te laten.

Op de website stelt Transavia dat passagiers pas na vijf uur vertraging recht hebben op een schadevergoeding. Maar volgens Europese wetgeving is dat al na een vertraging van 3 uur. Eén reiziger spande een zaak aan bij de Reclame Code Commissie en won. Transavia gaat in beroep tegen de uitspraak.

De Reclame Code Commissie heeft het volgende gesteld in haar oordeel:

“Naar het oordeel van de Commissie wordt in de bestreden uiting de indruk gewekt dat passagiers in geval van vertraging uitsluitend aanspraak kunnen maken op de in die uiting genoemde verzorging c.q. ticketrestitutie, terwijl bovengenoemde beslissing van het Hof van Justitie erop duidt dat men in geval van vertraging van 3 uur of meer onder omstandigheden ook in aanmerking kan komen voor financiële compensatie. Nu niets in de uiting hierop wijst, is deze onvolledig en is er sprake van een verborgen houden van essentiële informatie die de consument nodig heeft om een geïnformeerd besluit over een transactie te nemen als bedoeld in artikel 8.3 aanhef en onder NRC. Nu de gemiddelde consument er bovendien toe kan worden gebracht een besluit over een transactie te nemen, dat hij anders niet had genomen, is de uiting misleidend en daardoor oneerlijk in de zin van artikel 7 NRC.”

Verder concludeert de Commissie het volgende: “Zij beveelt adverteerder aan om niet meer op een dergelijke wijze reclame te maken.”

Consumentenbond

Ook de Consumentenbond hekelt het gedrag van verschillende luchtvaartmaatschappijen, waaronder KLM, Transavia en ArkeFly. De Bond zegt: “Luchtvaartmaatschappijen proberen op alle mogelijke manieren te voorkomen dat consumenten hun recht kunnen halen op compensatie bij langdurige vertraging. Luchtvaartpassagiers hebben volgens de Sturgeon-uitspraak van het Europese Hof van Justitie recht op compensatie als ze meer dan drie uur vertraging hebben die niet het gevolg zijn van overmacht. Veel luchtvaartmaatschappijen weigeren gehoor te geven aan deze uitspraak”.

EUclaim

Hendrik Noorderhaven, directeur van EUclaim, zegt dat luchtvaartmaatschappijen denken dat ze boven de wet staan. Zijn bedrijf helpt luchtvaartpassagiers bij het indienen van een claim bij de luchtvaartmaatschappijen bij vertragingen, annuleringen en omboekingen. Noorderhaven:  “Transavia, KLM en Arke Fly zeggen zelfs dat je helemaal geen compensatie krijgt. Je krijgt een kopje koffie of je mag na vijf uur je ticket terugvragen. Maar compensatie bestaat in hun wereldje niet, terwijl alle rechtbanken zeggen van wel.”

Claimen loont

EUclaim heeft inmiddels voor meer dan 45.000 passagiers claims ingediend bij de luchtvaartmaatschappijen en de veroordelingen stromen binnen. Het bedrijf is nu bezig met het afronden van de claims uit 2008 en 2009. Gemiddeld levert een claim ongeveer 450 euro per passagier op. Voor een gezin kan dat al snel oplopen richting 1200 euro.

Disclaimer: De bovenstaande tekst is met zorg samengesteld. Toch kunnen wij niet uitsluiten dat er fouten in staan of dat er inmiddels wijzigingen hebben plaatsgevonden (kijk daarom ook naar de datum van het artikel). Er kunnen aan de tekst/premies dan ook geen rechten worden ontleend, die vooral een globaal informerende functie heeft. Wij verzoeken je bij twijfel/vragen altijd eerst contact met ons op te nemen. Daarnaast wijzen wij jou er op dat de algemene voorwaarden en de productvoorwaarden van de verzekeraar bepalend zijn voor vergoedingen en eventuele uitsluitingen. Wij vragen je dan ook om voor dat je een verzekering afsluit eerst de verzekeringsvoorwaarden te lezen. Lees na het afsluiten van de verzekering ook altijd de polis goed door, zodat je kan zien waar je exact voor verzekerd bent en hoe hoog de verzekerde bedragen zijn.

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Reisverzekeringblog.nl is een merk van EXT Internet Consultancy | Postbus 3101 | 7339 ZG | Apeldoorn | KvK 51738872

EXT is een online bemiddelaar in zorg- en schadeverzekeringen particulier - Wij werken op basis van ‘Execution only’ (afsluiten zonder advies) - AFM vergunningnr: 12047442 - KiFiD aansluitnummer: 300.017739