vragen over
reisverzekeringen? 055-5400408

Mobiliteittrends die het reizen definitief veranderen

Virtuele-mobiliteit

Een auto delen of in het buitenland een particulier appartement huren in plaats van een hotelkamer te boeken. Het zijn voorbeelden van diensten die door de deeleconomie en digitalisering standaard zijn geworden. Daarnaast volgen innovaties elkaar steeds sneller op. Nieuwe technologieën maken het mogelijk om mobiliteit opnieuw uit te vinden.

Allianz Global Assistance heeft een wereldwijde analyse gemaakt van innovaties op het gebied van mobiliteit en de invloed daarvan op reizen. De reisverzekeraar en hulpverlener ziet nieuwe mobiliteitstrends en een veranderende behoefte in de reiswereld. Zo kunnen zij nieuwe verzekerings- en hulpvormen toepassen die aansluiten bij het reisgedrag van de 21ste eeuw. 

Extreme tourism

Voor mensen die alles hebben – of voor hen die ernaar streven om alles te hebben – is het beleven van een mooie reis niet genoeg. Ze willen meer, iets nieuws, een uniek avontuur om over te praten, een reis die onvergetelijk is, omdat het gevaarlijk is, extreem of zelfs verboden. Op zoek naar authentieke ervaringen en spannende sensaties. Een voorbeeld daarvan is de Emoya hotelketen in Zuid-Afrika die gasten de kans biedt om in een sloppenwijk resort te verblijven.

Experimentele mobiliteit

Veel reizigers zien vliegen – of de tijd die het duurt om te komen waar je naartoe gaat – als verloren tijd. Om deze gevoelens van frustratie te verminderen, zijn luchtvaartmaatschappijen op zoek naar ervaringsgerichte, afleidende vormen van mobiliteit. In Frankrijk wordt door Airbus gewerkt aan de mogelijkheid om passagiers door middel van virtual reality helpen te vergeten dat ze in een vliegtuig zitten. Dit lost in één keer twee problemen op: de verveling die passagiers ervaren tijdens lange vluchten en de stress van het vliegen.

The smart home: een slaapkamer in een koffer

Steden groeien, er is minder ruimte en mensen zijn flexibel in de wijze waarop ze werken en reizen. Niet alleen kantoren en huizen zijn daar steeds meer op ingericht, ook hotels zoeken naar nieuwe manieren om daarop in te springen. Het eerste voorbeeld hiervan komt uit Zwitserland, Hotello genaamd. Het is een hotelkamer van 4 m² die alles in zich heeft wat iemand nodig heeft om te werken en te slapen, dus een bed, een bureau, een kast en een lamp. Al deze elementen passen in een kleine koffer. De werkende reiziger kan op een eenvoudige manier waar dan ook zijn hotelkamer opzetten. Een gordijn dat door een metalen structuur wordt ondersteund is het enige dat de kamer afsluit van de rest van de wereld.

Civiele mobiliteit

Door de groeiende mobiliteit en gebrek aan ruimte ontstaat er een grotere bewustwording van het gebruik van een ander zijn ruimte. Dit is goed te zien in het verkeer; de keuze van het vervoermiddel, de snelheid en het parkeergedrag. Een mooi voorbeeld daarvan komt uit onze eigen hoofdstad. In Amsterdam zijn speciale verkeersborden geïnstalleerd in woonwijken. Als een bestuurder minder dan 30 km per uur rijdt, doneert de gemeente een aantal centen aan een stichting om een lokaal initiatief te financieren.

Virtuele mobiliteit

Geen geld of geen tijd hebben, maar toch op reis willen om onder meer andere culturen te leren kennen? Door de komst van nieuwe technologieën kunnen we ergens zijn zonder daar fysiek heen te reizen. De VVV in Melbourne speelt daarop in door internetgebruikers de kans te geven via virtuele mobiliteit de stad te leren kennen. In de stad dragen twee toeristen een camera en alles wat ze in de stad doen, wordt live uitgezonden. De kijkers kunnen hun bezoeken, activiteiten of routes ook beïnvloeden. Zo wordt ´reizen´ en beleven wel een gemakkelijke combinatie.

Disclaimer: De bovenstaande tekst is met zorg samengesteld. Toch kunnen wij niet uitsluiten dat er fouten in staan of dat er inmiddels wijzigingen hebben plaatsgevonden (kijk daarom ook naar de datum van het artikel). Er kunnen aan de tekst/premies dan ook geen rechten worden ontleend, die vooral een globaal informerende functie heeft. Wij verzoeken je bij twijfel/vragen altijd eerst contact met ons op te nemen. Daarnaast wijzen wij jou er op dat de algemene voorwaarden en de productvoorwaarden van de verzekeraar bepalend zijn voor vergoedingen en eventuele uitsluitingen. Wij vragen je dan ook om voor dat je een verzekering afsluit eerst de verzekeringsvoorwaarden te lezen. Lees na het afsluiten van de verzekering ook altijd de polis goed door, zodat je kan zien waar je exact voor verzekerd bent en hoe hoog de verzekerde bedragen zijn.

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Reisverzekeringblog.nl is een merk van EXT Internet Consultancy | Postbus 3101 | 7339 ZG | Apeldoorn | KvK 51738872

EXT is een online bemiddelaar in zorg- en schadeverzekeringen particulier - Wij werken op basis van ‘Execution only’ (afsluiten zonder advies) - AFM vergunningnr: 12047442 - KiFiD aansluitnummer: 300.017739