Reisverzekeraars presteren voldoende als het gaat om klantgerichtheid maar het kan op onderdelen beter. Dat is een van de conclusies uit het eerste thema-onderzoek van het Keurmerk Klantgericht Verzekeren naar de reisverzekeringen van de keurmerkhouders.
Uit het onderzoek blijkt dat de evenwichtigheid van de informatie op de website bij veel keurmerkhouders beter moet. Reisverzekeraars moeten bijvoorbeeld transparanter communiceren over de uitzonderingen en beperkingen van een verzekering. Een voorbeeld van een beperking is dat de klant bij schade een eigen risico heeft. Maar liefst 67% van de onderzochte keurmerkhouders is op de website en in de brochure niet of onvoldoende helder over uitzonderingen en beperkingen.
Wintersportdekking niet helder
Een ander voorbeeld is dat veel keurmerkhouders niet helder communiceren over het feit dat de dekking voor medische kosten geen onderdeel is van de wintersportdekking. Verzekeraars zouden de klant die een wintersportdekking aanschaft, erop moeten attenderen dat de medische kosten na een ongeluk op de skipiste niet standaard verzekerd zijn door de wintersportdekking. Reisverzekeraars moeten meer gerichte informatie geven over de dekking van medische kosten tijdens de wintersport en de eventuele noodzaak om die aanvullend te verzekeren. Van de keurmerkhouders moet 33% de website hierop aanpassen en 37% de polisvoorwaarden.
De aanbevelingen van het Keurmerk Klantgericht Verzekeren moeten er aan bijdragen dat de klantgerichtheid verder zal verbeteren.